فرمانده نیروی زمینی همسایگان را تهدید کرد

نویسنده
شیرین کریمی

» مبدا تهاجم را مورد تازش قرار می دهیم

اندکی پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه،حمله نظامی به ایران را به ضرر آمریکا دانست، سرداران سپاه ضمن موضع گیری تند علیه کشورهای غربی، به طور تلویحی کشورهای منطقه را نیز تهدید و تاکید کردند در صورت حمله به ایران، “مبدا تهاجم” را مورد “تازش” قرار می دهند.

“واکنش لبیک‌گونه سپاه به فرمایشات مقتدرانه مقام معظم رهبری در نمازجمعه”؛ این توصیف جانشین فرمانده سپاه پاسداران از مانور سپاه جمهوری اسلامی است. سردار حسین سلامی روز شنبه در جریان رزمایش “حامیان ولایت” به طور علنی به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی پاسخ داد و به تلویح کشورهای همسایه ایران را تهدید کرد و گفت: “هر نقطه‌ای که مبدا عملیات تهاجمی دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران باشد مورد تهاجم و تازش متقابل واحدهای رزمی سپاه قرار خواهد گرفت.”

 این سخنان مخاطبی به غیر از کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس ندارد چرا که بخش عمده ای از نیروهای ائتلاف نظامی غرب ـ ناتو ـ در افغانستان به سر می برند و آمریکا ناوگان پنجم دریایی خود را در کشور بحرین مستقر کرده است. این کشور همچنین در قطر و عربستان سعودی دارای پایگاه های نظامی است.

 

آیت الله خامنه ای: آنها و دیگران بدانند

سردار سلامی مواضع تند خود را البته به واسطه “اعلام تدبیر” رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیدات “منطقه ای و فرامنطقه ای ” اعلام کرده است. چهار روز پیش آیت الله علی خامنه ای هنگام خواندن خطبه های نماز جمعه در واکنش به احتمال حمله نظامی به تاسیات نظامی جمهوری اسلامی گفته بود: “یک جمله هم راجع به این تهدیدهای آمریکا عرض بکنیم. مرتباً تهدید میکنند؛ تهدید به این زبان: همه‌ی گزینه‌ها روی میز است! یعنی حتّی گزینه‌ی جنگ. این، تهدید به جنگ است با این زبان. خب، این تهدید به جنگ، به ضرر آمریکاست؛ خود جنگ، ده برابر به ضرر آمریکاست.”

آیت الله خامنه ای معتقد است: “آنها ( آمریکا) و دیگران بدانند که ما ( جمهوری اسلامی ) در برابر تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی، تهدیدهائی داریم که در وقت خودش، آن وقتی که لازم باشد، ان‌شاءاللَّه اعمال خواهد شد.”

پس از این سخنرانی و همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی سپاه تهدیدات سرداران سپاه و فرماندهان ارتش علیه غرب اوج گرفته است. مانور “حامیان ولایت” از صبح روز یکشنبه در جنوب کشور آغاز شده؛ همان جایی که اوایل ماه گذشته نیروی دریایی ارتش مانور “ولایت 90” را برگزار کرده بود. در جریان آن مانور، سران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایالات متحده، اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرده بودند که در صورت تحریم نفتی جمهوری اسلامی، تنگه هرمز را خواهند بست.

 

واکنش سپاه تهاجمی است

حالا در دور جدید موضع گیری نظامیان، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفته واکنش تهران به جنگ “ صرفا کوبنده و تهاجمی است.” او البته خاطرنشان کرده است: “جمهوری اسلامی ایران آغازکننده جنگ نخواهد بود.”

به گفته این فرمانده ارشد سپاه نیروی تحت امر وی “قدرت اجرای عملیات‌های بازدارنده را دارد و عکس‌العمل ما سریع و انبوه بر روی اهداف دشمن خواهد بود.”

منابع نظامی در کشور می گویند اجرای “کمین” به ستون‌های زرهی و مکانیزه دشمن، و عملیات‌های شبانه نیز از جمله عملیات هایی است که قرار است در رزمایش “حامیان ولایت” انجام شود.

 

ارتش: هر لحظه آماده ایم

همزمان امیرحسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در یک مصاحبه تفصیلی با مجله “صف” گفته است: “در حالی که دشمن پس از شکست در عراق و افغانستان و عدم حل معضل فلسطین و عدم تحقق نقشه انزوای ایران در بعد هسته ای که همه و همه را از ایران می بیند، می بایست با احراز آمادگی و حفظ لحظه به لحظه آن، نگاه دزدانه دشمن را در منطقه رصد نموده، هر لحظه آمادگی اقدام های غیرمترقبه و ناگهانی دشمن را داشته باشیم.”

 روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته مقاله ای را منتشر و از قول لئون پانه تا ـ وزیر دفاع ایالات متحده ـ پیش بینی کرد اسرائیل در بهار سال آینده به تاسیسات اتمی حمله خواهد کرد.

جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی متهم به پایبند نبودن به تعهدات بین المللی است؛ اتهامی که با سویه های نظامی برنامه اتمی امنیت خاورمیانه را به چالش کشیده است. عمده کشورهای خلیج فارس هم به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد روابط شان با تهران به سردی گراییده و جمهوری اسلامی را نظامی “غیر قابل اعتماد” و “برهم زننده نظم منطقه” معرفی کرده اند.

در چنین فضایی فرمانده نیروی هوایی ارتش می گوید: “در برابر هرگونه تهدیدی که امنیت کشور را به خطر می اندازد، مقابله نموده و نابود سازد و سقوط، سرنوشت اجتناب ناپذیر زورگویانی است که خواسته های خود را بر ملتها تحمیل می کنند.”