هشدار درباره نفوذ آمریکا

نویسنده
حسین محمدی

» در سالروز اشغال "لانه جاسوسی"

مراسم دولتی ۱۳ آبان - سال‌روز اشغال سفارت آمریکا - در نقاط مختلف ایران و با سخن‌رانی اصول‌گرایان برگزار شد؛ مراسمی که بار دیگر شعار “مرگ بر آمریکا” در آن سر داده شد و سخن‌رانان نسبت به خطر “نفوذ” آمریکا در ایران هشدار دادند.

اهمیت این مراسم در آن بود که نخستین مراسم پس از توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ و همچنین گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا بود؛ مساله‌ای که موجب شده بود شایعاتی درباره حذف احتمالی شعار “مرگ بر آمریکا” در این مراسم منتشر شود.

در مراسمی که در شهر تهران برگزار شد، ابراهیم رئیسی - دادستان کل کشور - گفت که آمریکا به دنبال نفوذ در کشور است، اما “نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با حساسیت اجازه نفوذ را به دشمنان نخواهند داد”.

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردبیر سابق روزنامه کیهان نیز در سخن‌رانی خود به مناسبت این روز گفت که در حال حاضر برخی در ایران تلاش می‌کنند “جای خادم و خائن و دوست و دشمن را تغییر دهند” و به کسانی که منتقد گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا هستند “برچسب‌هایی مانند افراط بزنند و به او بگویند تندرو”.

صفارهرندی نیز در سخنان خود نسبت به نفود آمریکا هشدار داد، و انفجار در دفتر حزب جمهوری‌اسلامی در سال ۶۰ را از جمله اتفاقاتی‌ دانست که پس از “نفوذ” رخ می‌دهد و به تجلیل از نقش شورای نگهبان پرداخت که به عقیده او “مانع نفوذ سیاسی و امنیتی می‌شود”.

در مراسم امروز علاوه بر شعار “مرگ بر آمریکا”، شعارهایی نظیر “لعنت خدا به کدخدا” نیز دیده شد؛ شعاری که اشاره به سخنان حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری داشت که از آمریکا با لفظ “کدخدا” یاد کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه و در دیداری به مناسبت سیزدهم آبان - سال‌روز اشغال سفارت آمریکا در تهران - شعار “مرگ بر آمریکا” دارای “یک پشتوانه و عقبه‌ی منطقی و قوی” است و “معلوم هم هست که مراد… مرگ بر ملت آمریکا نیست”. به عقیده او به دلیل “پشتوانه عقلانی” این شعار، اگر “این را برای هر ملتی که تشریح بکنیم، آن را می‌پسندند و می‌پذیرند و قبول می‌کنند”.

این سخنان از آن جهت اهمیت داشت که در سال‌های گذشته چندین بار بحث‌هایی پیرامون سر دادن این شعار مطرح شده بود. در یکی از پرحاشیه‌ترین آن‌ها، اکبر هاشمی‌رفسنجانی گفته بود که آیت‌الله خمینی مخالفتی با حذف این شعار نداشته است؛ سخنی که البته واکنش اصول‌گرایان را در پی داشت و آن‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تحریف سخنان بنیان‌گذار جهوری‌اسلامی متهم کردند.