نماینده مجلس: بازوی ولایت را گرفتیم به امریکا دهن کجی کنیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با یکی از امضاکنندگان طرح سه فوریتی

یک روز پس از آنکه سخنگوی هیات رئیسه مجلس از منتفی شدن طرح های نمایندگان درباره مذاکرات هسته ای سخن گفت، ۸۰ نماینده مجلس با ارائه طرحی سه فوریتی خواستار توقف این مذاکرات از سوی ایران تا قطع تهدیدات امریکا شدند. هرچند تعدادی از نمایندگانی که نام آنها در زیر این طرح به چشم می خورد عنوان کرده اند که موقع امضا این طرح دوفوریتی بوده و با جملات متفاوتی از آنها امضا گرفته شده، اما حجت الاسلام مفید کیایی نژاد، یکی از امضاکنندگان این طرح در مصاحبه با روز می گوید نمایندگان با استنباط از سخنان رهبری طی دو سه هفته اخیر چنین طرحی را ارائه داده اند.

او می گوید این طرح برای دهن کجی به امریکاست و اگر دفتر رهبری اعلام کند که او موافق این طرح نیست نمایندگان آن را پس خواهند گرفت.

۸۰ نماینده مجلس که اکثر آنها اعضای جبهه پایداری، تشکل مخالف دولت و مخالف مذاکرات هسته ای، هستند روز گذشته طرحی سه فوریتی به هیات رئیسه مجلس ارائه دادند که در صورت تصویب این طرح، دولت و تیم مذاکره کننده موظف خواهد بود “هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسما و علنا تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد، مذاکره را قطع” با “بقیه اعضای گروه ۵+۱ بدون حضور امریکایی ها” ادامه دهند.

پس از ارائه این طرح به هیات رئیسه مجلس برخی از نمایندگانی که نام آنها در زیر این طرح به چشم میخورد اعلام کرده اند که با جملاتی متفاوت و با عنوان دوفوریت از آنها امضا گرفته شده است. محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه یکی از این نمایندگان است که به خبرگزاری ایرنا گفته: “ما به هیچ‌عنوان این طرح را امضا نکرده‌ایم. زمانی که کریمی‌قدوسی برای گرفتن امضا پیش ما آمد فقط جمله انتهایی برگه‌ای که در بالای آن هم اکنون به عنوان سه‌فوریتی نوشته شده است را نشان داد و گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رییس‌جمهوری بنویسیم تا شان خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم. این متن و امضاهای پیوست آن کذب محض است. اکثر نمایندگان امضای خود را در پای این طرح تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند.”

کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری و طراح اصلی این طرح سه فوریتی است.

علیرضا سلیمی،نماینده محلات و دیگر نماینده ای هم که نامش در این طرح به چشم می خورد اعتراض کرده و به خبرگزاری ایلنا گفته عده‌ای از نمایندگان معترض، از نحوه جمع آوری امضاها به هیات رئیسه مجلس شکایت کرده اند.

او گفته:” ما قبول داریم که در سایه تهدید نمی‌شود مذاکره کرد اما در شرایط فعلی کشور در شرایط اضطرار نیست که طرح سه فوریتی با قید توقف مذاکرات هسته‌ای مطرح شود و ما با قید سه فوریت مخالفت جدی داریم و عده‌ای دیگر از نمایندگان از جمله اسماعیل کوثری، نقوی حسینی و چند تن از نمایندگان دیگر به این اقدام کریمی قدوسی اعتراض داشته‌اند”.

همزمان محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است: “تعدادی از نمایندگان امروز به هیات رئیسه مراجعه و تذکر کتبی خود را نسبت به این اقدام نماینده مردم مشهد اعلام کردند و نسبت به آن شکایت داشتند. ما نیز برای بررسی بیشتر موضوع این شکایت را به اداره قوانین مجلس ارجاع دادیم.”

با این حال حجت الاسلام مفید کیایی نژاد، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس که از امضاکنندگان این طرح است ازآن دفاع می کند و در مصاحبه با روز می گوید نمایندگان از لابلای صحبت های رهبری به این طرح رسیده اند.

 

حاج آقا طرح سه فوریتی که ارائه کرده اید از سوی هیات رئیسه اعلام وصول نشده، چه زمانی در صحن علنی مطرح خواهد شد؟

بله فعلا هیات رئیسه اعلام وجود نکرده چون دو سه طرح بوده یک طرح یک فوریتی و یک طرح دوفوریتی هم قرار بود مطرح شود. این سه فوریتی هم که دادند اگرهیات رئیسه فردا اعلام وصول کند همین فردا مطرح می شود.

 

اما برخی نمایندگان که این طرح را امضا کرده اند از نحوه جمع آوری امضا شکایت کرده و گفته اند با جملات دیگری از آنها اعلام وصول شده است، با این اوصاف تا اداره قوانین مجلس به این شکایات رسیدگی نکند اعلام وصول نخواهد شد. درست است؟

این بسته به اعلام وصول هیات رئیسه است. اگر اعلام وصول کند باید بلافاصله مطرح شود اما اگر احیانا اشکالاتی به نظر هیات رئیسه برسد ممکن است برای اعلام وصول دست نگه دارند تا این اشکالات بررسی شود.

 

شما این طرح را امضا کرده اید، این طرح دقیقا چه می گوید و هدف شما از این طرح چیست؟

اعتقاد من این است که جنایتکاران امریکایی آدم های زورگویی هستند و به قول مقام معظم رهبری هیچ جور نمی شود به اینها اعتماد کرد. بالاخره همه چیز را نباید روی دوش مقام معظم رهبری انداخت. مجلس چیکاره است؟ این وسط دولت چیکاره است؟ ما برای اینکه انعکاسی داشته باشد آرای ما، گفتیم بابا تیم مذاکره کننده همانطور که مقام معظم رهبری نظر دارد اگر در شبهه تهدید قرار بگیرد باید به طور کلی خودش را بکشد کنار. مذاکراه زمانی است که طرف مقابل یک آدم عاقلی باشد و بتواند برای شرایط مذاکره ارزش قائل شود. وقتی از در تهدید وارد شوند ما نباید انفعالی برخورد کنیم.

 

اشاره کردید به رهبری اما یک روز پیش تر اعلام شد که فراکسیون اکثریت مجلس مخالف است و آقای لاریجانی در جلسه این فراکسیون گفته رهبر موافق مذاکرات است و از مذاکره کنندگان حمایت می کند.

من یقین دارم طراحان این طرح اگر بفهمند و ذره ای استشمام کنند که مقام معظم رهبری مخالف این طرح است، طرح شان را پس می گیرند، کاری ندارد که. بارها و بارها اتفاق افتاده در همین سه سالی که از عمر مجلس می گذرد مواردی مطرح شده ، به محض اینکه نماینده ها متوجه شده اند مقام معظم رهبری موافق نیست امضای شان را پس گرفته اند، مشکلی ندارد که. مثلا ملاحظه کنید همان اوایل مجلس، تعداد زیادی از نمایندگان بحث سوال از آقای احمدی نژاد را مطرح کرده بودند ولی به محض اینکه متوجه شدند نظر رهبری این نیست پس گرفتند، مجلس ولایی است، اعتقاد به رهبری و فرمایشات رهبری دارد. همین کسانی که این سه فوریت را امضا کردند یا کسانی که دوفوریت را امضا کردند به محض اینکه بفهمند آقا، حتی از دفتر آقا نه شخص آقا، اظهارنظر کنند و بگویند آقا موافق این طرح نیست ، طرح را پس می گیریم.

 

شما می گویید تیم مذاکره کننده باید کلا بکشد کنار اما در این طرح گفته اید که مذاکره بدون امریکایی ها و با بقیه اعضای گروه ۵+۱ باشد این به چه صورتی عملی است؟

من شاید در ریز قضایا نباشم که چه مواردی را مطرح کردند اما اجمالا این طرح مقابله با امریکا است، امریکا فکر نکند که از آن موردها است که ایران کاملا دست ها را بالا برده و هرچی او بگوید ما می گوییم سمعا و طاعتا. یک مقداری هم مانور دادن در دنیا است که دنیا بفهمد اینطور نیست که امریکا خود را کرده کدخدای منطقه و..

 

یعنی مشکل فقط امریکاست و مذاکرات ادامه پیدا می کند؟

ممکن است مذاکراه با بقیه هم انجام شود یا نشود ولی این طرح فعلا دهن کجی به امریکا است.این اوست که قلدرمآبانه برخورد میکند.

 

درباره تحریم ها چی فکر می کنید اگر مذاکرات متوقف شود؟ یکی از مواردی که باعث شد ایران پای مذاکره برود تحریم ها و تاثیرات تحریم ها بوده.

حتی دولتمردان فعلی هم معتقدند که اگر تحریم ها برداشته شود هیچ مشکلی از مشکلات اقتصادی ما حل نمی شود. خود دولتمردان ما معتقدند.

 

شما چی فکر می کنید؟

من نظرم همین است. مردم هم بحمدالله به جایی رسیده اند که خیلی هم بودن و نبودن تحریم برای شان فرقی نمی کند. این اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند برای همین است. باید فرض را بر این بگذاریم که تا آخر این تحریم ها به هیچ عنوان برداشته نشود، خب چه باید بکنیم؟ باید یک جوری عمل کنیم. ما از لابلای صحبت های مقام معظم رهبری می فهمیم نظر ایشان چی است. چطور متوجه نشویم آقا نظرشان چی است؟ منتهی آقا نمی توانند نظرشان را خیلی شفاف بیان کنند.

 

نظر رهبری چیست؟ شما چی فهمیدید؟

بالاخره ما وظیفه ای داریم نسبت به بیانات مقام معظم رهبری؛ چه بیانات با مداحان در روز پنج شنبه، میلاد حضرت زهرا و چه صحبت هایی که چندی پیش داشتند. بالاخره ما از لابلای صحبت های آقا یک چیزهایی را متوجه می شویم؛ ما باید در مجلسی که خود را در خط ولایت و رهبری می داند بالاخره باید یک نحوی زیر بازوی ولایت را بگیریم و در کنار ولایت باشیم. از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن.

 

یعنی برداشتی که از صحبت های رهبری داشتید منجر به این طرح شده؟

بله استنباط از صحبت های آقا این است. مگر اینکه آقا خودشان بفرمایند مصلحت نیست و ما هم بگوییم چشم.

 

این طرح در صورت تصویب برای دولت الزام آور است؟

دولت موظف است مصوبات مجلس را اجرا کند. اگر غیر از این باشد، با توجه به اینکه امسال، سال همدلی و همزبانی است خلاف این اتفاق می افتد.