کشته شدن سرباز وظیفه به دست
افراد ناشناس

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در محور ترابری سقز و بانه در استان کردستان

خبرگزاری‌های رسمی ایران از کشته‌شدن یک سرباز وظیفه اهل بانه در یکی از محورهای ترابری استان کردستان به دست افراد ناشناس خبر داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، در گزارش خود از این حادثه نوشته یاسین خدیجی، سرباز وظیفه نیروی انتظامی، روز یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه، در محور سقز و بانه در پی حمله افراد ناشناس به پاسگاه ایست بازرسی “سبدلو” کشته شده است.

سبدلو، یکی از پاسگاه‌های نظامی در جاده ۶۰ کیلومتری سقز بانه است.

هر دو شهر مرزی سقز و بانه نزد نهادهای نظامی از جمله نقاط استراتژیک به حساب می‌آیند و به شدت کنترل می‌شوند. در همین محور و در جاده اصلی،‌ علاوه بر پاسگاه سبدلو، چند پاسگاه دیگر از جمله “پاسگاه میرده” وجود دارد.

حمیدرضا اکبری، فرمانده انتظامی این شهرستان گفته سربازی که روز یکشنبه در این محور کشته شده در حین کنترل خودروهای عبوری مجروح شده و پس از انتقال به بیمارستان درگذشته است.

پیکر یاسین خدیجی با حضور شماری از مقامات نیروی انتظامی کردستان در بانه به خاک سپرده شد.

سالانه در مرزهای این دو شهر تعداد زیادی کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی کشته می‌شوند.

این مرز در سال‌های گذشته همچنین محل درگیری‌های نظامی بین سپاه پاسداران و برخی از احزاب مسلح کُرد مانند پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و در برخی موارد احزاب کومله و دمکرات بوده است.

خبرگزاری فرات، از مراکز خبری نزدیک به پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای منتسب به ه.پ.ژ، نیروهای مدافع شرق کردستان،با به عهده گرفتن حمله به این پاسگاه، از آن به عنوان “هشدار” یاد کرده و نوشته است “درصورت سرکوب ملت‌کرد،افزایش زن‌ستیزی و ملیتاریزه‌شدن شرق کردستان مواضعی قاطعانه‌تر دربرخواهند گرفت.”

ه.پ.ژ، از جمله نهادهای زیر مجموعه پژاک، حزب حیات آزاد کردستان، از احزاب مسلح و مخالف جمهوری اسلامی است.

این گروه در بیانیه‌ای که به آنها منتسب است گفته‌اند این اقدام را در واکنش به مرگ فریناز خسروانی انجام داده‌اند.

فریناز خسروانی، ۲۸ ساله و کارمند هتل تارای مهابادی هفته گذشته بر اثر سقوط از طبقه چهارم این هتل در گذشت. مقامات رسمی می‌گویند یک نفر در رابطه با این حادثه دستگیر شده است.

این رویداد با اعتراضاتی در شهر مهاباد و برخی دیگر از شهرهای کردستان مانند مریوان و سردشت روبرو شد.

در پی این اعتراضات شماری از شرکت کنندگان و ماموران پلیس زخمی و تعدادی نیز بازداشت شدند.

پیشتر یک منبع در سردشت به روز گفته بود حدود ۱۰۰ نفر در این شهر در اعتراض به مرگ خانم خسروانی تجمع کردند. در این شهر ۱۵ نفر از جمله دو زن بازداشت شده‌اند.

پژاک و سپاه پاسداران بعد از درگیری‌های چند ماهه در تابستان سال ۹۱ اعلام آتش بس کردند، اما طی دو سال گذشته چندین بار به درگیری‌های نظامی با یکدیگر اذعان کرده‌اند.