یاد یاران

نویسنده
یوسف محمدی

یادی از میر محمد تجدد

پلنگ خاموش سینما…

 

 

پیکر میرمحمد تجدد، بازیگرنقش های منفی سینمای ایران دردهه های گذشته  با حضور سینما گران و همکاران وی به خاک سپرده شد.دراین مراسم علی اکبر ثقفی، علی روئین‌تن، محمدعلی سجادی، داوود رشیدی، مریلا زارعی، علی دهکردی، فرهاد توحیدی، فرامرز روشنایی، رضا صفائی و حبیب اسماعیلی حاضر بودند.

پیکر میرمحمد تجدد بازیگر پیشکسوت سینما، صبح روز یکشنبه هفته جاری از محل خانه سینما به سمت بهشت زهرا تشییع شد. مرحوم تجدد از دهم آذر ماه به دلیل سکته مغزی در بخش آی سی یو بیمارستان پیامبران در حالت کما به سر می برد و شب 18 آذرماه سال جاری در تهران از دنیا رفت.

در این مراسم که با حضور جمعی از اهالی سینما و خانواده آن مرحوم برگزار شد، محمدعلی سجادی در سخنانی کوتاه گفت: صحبت کردن درباره میرمحمد تجدد عزیز اصلاً آسان نیست. مردی بسیار آرام و دوست‌داشتنی که هربار او را می‌دیدم تصور اینکه روزی او را در چنین شرایطی ملاقات کنم، دشوار بود.
این کارگردان سینما گفت: تجدد، آدمی شریف بود و این شرافت را در تمام ایام حیات خود همراه داشت. او آدمی مغرور و با اعتماد به نفس به معنای عالی و انسانی آن بود. کمااینکه در عالم ورزش هم روحیه ورزشکاری داشت.

تجدد همیشه کم‌حرف و خاموش بود و از همین‌رو هربار به او می‌اندیشم در ذهنم یاد پلنگ خاموشی می‌افتم که در عین غرور، آرام بود. به‌راستی مرگ و زندگی تجدد اینگونه بود.سجادی در ادامه ضمن تسلیت به خانواده مرحوم تجدد گفت: او به شدت عاشق سینما و ورزش بود و شاید تنها اشکالش این بود که زیاد روی زبان‌ها و در دهان‌ها نبود. مثل بسیاری از شما هنرمندانی که امروز اینجا گردآمده‌اید تا با او وداع کنید.



این کارگردان سینما به کیفیت درگذشت زنده‌یاد تجدد هم اشاره‌ای کوتاه داشت و با تأکید بر اینکه “تجدد از حضور در نقش‌های اکشن در طول سالیان دراز رنج‌ها و صدماتی دید که امروز تاوان آن را پس داده‌است” افزود: مرحوم تجدد و پیمان ابدی هر دو قربانی شرایط نامناسب سینمای ایران شدند و این جای افسوس دارد.
سپس پیکر زنده‌یاد میرمحمد تجدد با حضور هنرمندان و خانواده آن مرحوم به سمت بهشت زهرا تشییع شد. مراسم بزرگداشت زنده‌یاد میرمحمد تجدد نیز روز سه‌شنبه 12 آذرماه ساعت 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

 

 

بیوگرافی:

میرمحمد تجدد در سال 1308 در تهران به دنیا آمد. اولین بازی وی در سینما به سال 1344 و نقش آفرینی در فیلم «گل شیطان» به کارگردانی ترنس یانگ باز می گردد. از دیگر فیلمهای تجدد می توان به «قیصر»، «صادق کرده»، «تنگنا»، «تشکیلات»، «سرب»، «گروهبان»، «افسانه مه پلنگ»، «بندر مه آلود»، «پرواز از اردوگاه»، «شیفته» و «قتل آنلاین» اشاره کرد..