زنان به خیابان آمدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در اعتراض به حکم توهین آمیز

فعالان زن مریوانی با پوشیدن لباس قرمز و تجمع خیابانی به اجرای یک “تنبیه عجیب” در این شهر اعتراض کردند. روز دوشنبه، ۲۶ فروردین برای تنبیه یک مجرم در شهرستان مریوان،لباس زنانه بر تن اش کردند و او را در سطح شهر گرداندند.

به گزارش منابع خبری کردستان، دادگاهی در شهرستان مریوان سه نفر را که در جریان یک نزاع خانوادگی بازداشت شده بودند، به پوشیدن لباس زنانه و گرداندن در فضای عمومی محکوم کرد. از میان دستگیرشدگان تنها حکم یک نفر به نام “ت. خ” روز دوشنبه، توسط نیروی انتظامی به اجرا در آمده است.

انتشار این خبر با واکنش گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و بسیاری از فعالان زن این اقدام را توهین به جایگاه زنان دانستند.همزمان به دعوت فعالان زن مریوانی و انجمن زنان این شهر روز سه شنبه، تجمعی در اعتراض به “گرداندن یک متهم مرد با لباس قرمز زنانه در سطح شهر” برگزار شد؛تجمعی که با دخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت.

انجمن زنان مریوان، یک انجمن ادبی و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مریوان هم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام نیروی انتظامی خواستار واکنش مقامات مسئول در برابر نقض حقوق انسانی زنان در جامعه و برخورد قانونی و قاطع با صادرکنندگان و اجرا کنندگان این حکم شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است که در فرهنگ کردها زنان جایگاه و مقام و منزلت خود را داشته، همه جا مورد احترام بوده و پابه‌پای مردان در مقابل ناعدالتی‌ها ایستادگی نشان داده‌اند.

براساس اطلاعات رسیده به روز جمعی دیگر از فعالان این شهر نیز در نامه‌ جداگانه ای به امام جمعه این شهر به “بی حرمتی به زنان” توسط نیروی انتظامی، اعتراض کرده و از وی خواسته‌اند مانع از تکرار چنین اقداماتی شود.

پیش‌تر نیز فعالان زن مریوانی در مناسبت‌های مختلف از جمله اعتراض به خشونت‌های خانگی علیه زنان در سطح این شهر دست به تجمع‌های مشابهی زده بودند.

 به نوشته روزنامه ها این نوع مجازات که توسط نیروی انتظامی صورت گرفته، با اعتراض نمایندگان مجلس هم روبرو شده است. روزنامه شرق، نوشته است که ۱۷ نماینده مجلس با طرح سئوالی از وزرای کشور و داگستری نسبت به این “تنبیه عجیب” اعتراض کرده‌اند.