نیاز به امام در فضای مجازی داریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مدیر سایت گرداب: به تعداد ایرانی ها فیلترشکن موجود است

حدود یک سال است که ایرانیان فعال در عرصه اینترنت، با عنوان “ارتش سایبری ایران” آشنا شده اند؛ نامی که با هک کردن برخی از سایت های پرمخاطب، عجین شده است. ارتش سایبری ایران که کار خود را به طور رسمی پیش از انتخابات و در جریان هک کردن سایت “آویزون” – از جمله سایت های ارائه کننده مطالب و عکس های پورنوگرافیک – آغاز کرد، ابتدا هرگونه وابستگی به نهادهای رسمی را انکار می کرد، اما بعد از انتخابات وابستگی ه این نهاد سایبری، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشکار شد. این سایت اینک خبر ازنیاز به داشتن “امام در فضای مجازی” داده است.

دامنه سایت ارتش سایبری ایران در یاهو به ثبت رسیده وسرورهای آن در خارج از کشور است، اما هنوز کسی نتوانسته این سایت را متوقف کند. کل اطلاعاتی که از این ارتش موجود است، همین سایت و ایمیلی است که برای ارتباط در نظر گرفته‌اند.

هک کردن سایت های مختلف خبری، مهم ترین عملکرد “ارتش سایبری ایران” در سال گذشته بود؛هک کردن سایت هایی چون “موج سبز آزادی”، “توییتر”، “بادو”، “رادیو زمانه” و…

برخی گمانه‌زنی‌ها از ارتباط مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته سپاه با این گروه خبر می‌دهد. نام این مرکز زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که شبکه‌ای از مدیران سایت‌های غیراخلاقی فارسی دستگیر شدند و در یک برنامه‌ی تلویزیونی از آنها اعتراف گرفته شد.

شیوه‌ی کشف این شبکه و دستگیری این افراد (بخصوص که بخشی از این شبکه خارج از ایران بودند) باعث شد تا فعالان مجازی با گستره فعالیت این به اصطلاح ارتش آشنا شوند و به پرس و جو در مورد آن برآیند. برخی از هکرهای اجاره‌ای سخن گفتند. بخصوص انگشت اتهام این بار نیز به سمت‌ هکرهای روسی نشانه رفت. این گمانه با نشانه‌شناسی طرح‌هایی که ارتش سایبری ایران منتشر کرده است تقویت شد. وجود ستاره سرخ در صفحه نخست توئیتر باعث شد نام روسیه در صدر قرار گیرد.

اما فرورتیش رضوانیه (طنزپرداز) در روزآنلاین داستان را جور دیگری روایت می‌کند: طرح تشکیل ارتش سایبری ایران از سال ۸۴ در سپاه پاسداران مطرح شده بود، امابا افزایش تبلیغات علیه دولت نهم در اجرای آن تسریع به عمل آمد. مدتی بعد گروهی بسیار وسیع تشکیل شد که تعداد اعضای آن از چند نام بسیار فراتر می‌رود. واحد جذب نیروی انسانی ارتش سایبری به این ترتیب عمل می‌کند که تیم‌های ویژه‌ای پس از شناسایی هکرهای حرفه‌ای، با آن‌ها تماس گرفته و تهدید می‌کنند در صورتی که همکاری نکنند، روانه زندان خواهند شد. سطح ارتباط و اطلاعات افراد تا حدی کنترل شده است که حتی بیشتر اعضای گروه هنوز از همکاری خود با ارتش سایبری اطلاعی ندارند. با توجه به استفاده از نخبه‌ها، سطح علمی ارتش سایبری با توجه به سابقه فعالیت بالای نفوذگران در ایران بسیار بالاست و قدرت این ارتش با توجه به هدف آن، قابل مقایسه با گروه‌های مشابهی است که در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل فعالیت می‌کنند. گفتنی است “مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته سایبری” (پدافند سایبری سپاه) از همین افراد تشکیل شده است.

 

تهیه فیلترشکن به تعداد ایرانی ها

در چنین شرایطی سایتی به نام “وبلاگ نیوز” گفت وگویی با فردی به نام “سعیدی” ترتیب داده است که از وی به عنوان “مدیر سایت گرداب” نام می برد؛و البته هیچ عکس یا مشخصات بیشتری از این فرد، ارائه نشده است.

سعیدی، در این مصاحبه می گوید: “من وب۲ را یک ابزار شایعه پراکنی و جاسوسی می‌بینم. وب۲ تمام توانش را در اختیار می‌گیرد تا یک محتوای واحد را بارها و بارها منتشر کند.”

سعیدی با بیان اینکه “اینترنت را غرب برای ما تعریف کرده” می‌گوید: “در سخنرانی خانم کلینتون اشاره مستقیم می‌شود که ما برای ترویج دموکراسی وب۲ را ایجاد کردیم. از قبل شخصا برایم واضح شده بود که وب۲ مستقیما ابزاری برای براندازی است. بعد می‌آییم اعترافات متهمان را می‌بینیم و موضوع برای‌مان روشن‌تر می‌شود.”

سعیدی  در این گفتگو  به “ارتش سایبری ایران” و قدرت آن اشاره می کند و می‌گوید: “اینکه آن‌ها چه تصوری دارند، بگذارید در تصور خام خودشان بمانند. آن‌ها هیچ وقت نمی‌توانند برآورد صحیحی داشته باشند و چون از توان داخلی ما خبر ندارند، نمی‌توانند تحلیل صحیحی ارائه بدهند. از کجا معلوم که ما اول نباشیم؟”

وی سپس با این ادعا که “مرکزجرایم سازمان یافته، هیچ ارتباط ارگانیک با هیچ گروهی ندارد و ارتش سایبری یا سپاه سایبری نام‌های دیگر مرکز نیستند” تاکید می‌کند: “مهم توان ملی ماست. مثلا دولت چین می‌داند تعدادی هکر دارد که هرگاه لازم باشد می‌تواند از این راه چنان یقه امریکا را بگیرد که امتیازهای لازم را دریافت کند.”

مدیر سایت گرداب می‌گوید: “آقای کاربر! درست است که می‌گویی آقای دولت دورت زدیم. اما اول باید به خودت بخندی که هر چی در شبکه توست، در حال تخلیه شدن است. حالا این اطلاعات به دست چه کسی می‌رسد؟ به دست رفیق شما خانم کلینتون یا دوست شما آقای فرمانده فضای مجازی امریکا؟”

مدیر سایت گرداب در پاسخ به این پرسش که ایمیل‌ها و دیگر مسائل کاربران بررسی می‌شود یا نه می‌گوید: “اگر مجرم نیستید، به دولت و حاکمیت اعتماد کنید. ما باید بدانیم که چه چیزی را دست دشمن می‌دهیم.”

سعیدی می‌گوید: “ما یک وبلاگی را دیدیم که ۴۵بار فیلتر شده بود و دوباره وبلاگ جدیدی ایجاد کرده بود. خوب این یعنی چه؟ یعنی آزادی کامل.”

سعیدی سپس از تولید فیلترشکن به تعداد ایرانیان صحبت می‌کند، و خبرنگار وبلاگ نیوز با تعجب می‌پرسد: “یعنی نزدیک به ۸۰ میلیون فیلترشکن؟!” و او پاسخ می‌دهد: “بله! البته بعضی‌ها به این حرف می‌خندند. اشکالی ندارد. این‌ها حاکی از غفلت است. وقتی که ۴۵ میلیون دلار به طور مستقیم برای آموزش ایرانیان برای عبور از فیلترینگ بودجه تخصیص داده شده، دیگر شکی برای ما باقی نمی‌ماند.”

وی سپس می‌گوید: “نرم افزار فیلترشکن، فی نفسه یک جاسوس‌افزار است. چون هم آی‌پی شما را ثبت می‌کند و هم اطلاعات را می‌برد و دسترسی به سایت‌های ممنوع را ایجاد می‌کند. حالا این سایت‌های ممنوع الزاما سیاسی نیست. باید کاربر را نسبت به این فضا روشن کرد.”

سعیدی در ادامه تاکید می‌کند: “اینترنت یک پروژه نظامی است که در وزارت دفاع امریکا کلیدش خورد. از همان اول هم ماموریت جاسوسی داشت. مقر آن به لحاظ ساختار در پنتاگون باقی ماند اما به لحاظ محتوا، وزارت خارجه امریکا مستقیما نظارت و دخالت می‌کند.”

سعیدی در پایان راه حل مقابله با این پروژه را “یک ستاد عالی سیاست گذاری و نظارت بر فعالیت‌های فضای مجازی» می‌داند فراقوه‌ای باشد که از حاکمیت نشأت گرفته باشد. به اعتقاد او «پول و امکانات را باید این نهاد توزیع کند و در نهایت او بگوید که چطور باید عملیات کرد.”

او می گوید این نهاد باید فراقوه‌ای باشد “چون نظام ما یک نظام ولایی است و حالا ما نیاز به یک امام در فضای مجازی داریم. این امام می‌تواند یک نهاد یا یک مقام مسئول باشد. اما باید جایگاه‌ها را بشناسد و با دید دستور بدهد.”

 

عملیات ارتش سایبری ایران

نام ارتش سایبری ایران نخستین بار زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در اولین حمله سایت توییتر را مورد حمله قرار داد و با گذاشتن پیامی در این سایت، از حمایت از “اغتشاش در ایران” توسط توئیتر انتقاد کرده بود. در پیام هکرها آمده بود: “آمریکا فکر می‎کند که دارد اینترنت را با دسترسی‎اش کنترل و مدیریت می‎کند، اما این طور نیست؛ این ما هستیم که اینترنت را با قدرت‌مان کنترل و مدیریت می‎کنیم. بنابراین، سعی نکنید مردم ایران را تحریک کنید که…”

پس از این سایت نوبت به موج سبز آزادی رسید تا دامنه‌ی آن در اختیار ارتش سایبری ایران قرار گیرد. در اولین عکس‌العمل‌ها هک موج‌سبزآزادی با موضوع دستگیری‌ها گره خورد. برخی گفتند هکی انجام نشده و تنها مدیر این سایت دستگیر شده است. اما با به روز رسانی مجدد سایت و خداحافظی تیم فعال آن، این گمانه هم باطل شد.

جستجوگر چینی “بایدو” هدف دیگری بود که ارتش سایبری ایران آن را از کار انداخت. این عمل موجی از سوالات را درباره‌ی انگیزه‌ی هکرها ایجاد کرد. دامنه‌ی فیس‌بوک دات‌نت هم همزمان با بایدو مورد حمله قرار گرفت و هکرها با ورود به سرور فیس‌بوک صفحه‌ی اول آن را تغییر دادند. هرچند دامنه‌ی فیس‌بوک دات‌نت فعال نیست.

از جمله دیگر سایت هایی که مورد حمله این گروه قرار گرفت، سایت محسن سازگارا بود. سازگارا در برنامه‌ای از راه‌های مقابله با هکرهای ارتش سایبری سخن گفت و یک روز بعد، سایت او مورد حمله قرار گرفت. هکرها با طعنه خطاب به او نوشته بودند که به جای حرف زدن، از هک شدن سایت خودش جلوگیری کند! علاوه بر سایت سازگارا، فیلم‌های یوتیوب او نیز پاک شد.

رادیو زمانه در ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ هک شد. در صفحه نخست آن، تصویری منقش به پرچم جمهوری اسلامی و عبارت‌های “یاحسین” و “خلیج فارس” نوشته شد وبا این پیام: “ارتش سایبری ایران به تمام مزدوران وطن‌فروش هشدار می‌دهد که در دامان اربابان خود نیز آن‌ها را راحت نمی‌گذارد.”

فرید حائری نژاد سردبیر رادیو زمانه در گفت‌وگو با بی.بی.سی تصریح کرد: “حمله کنندگان تلاش کرده‌اند به داخل «سرور» این سایت نفوذ کنند. آنها توانستند وارد حساب کاربری سایت شوند و حتی به داخل ایمیل‌های صاحبان حساب‌های کاربری نفوذ کرده‌اند؛ آنها تلاش کردند اطلاعات افراد در تماس با سایت را هم به دست بیاورند.”

 وی همچنین به دویچه وله گفت: “حمله کنندگان اول به سرور ما حمله کردند و پس از آن وارد ایمیل اکانت ما شدند و آخر سر دومین ما را تغییر دادند. حمله کنندگان کسانی هستند که چند هفته قبل به توییتر ضربه زدند.”

۱۷ بهمن خبرنامه امیرکبیر هک شد. در صفحه نخست آن، این‌بار تصویر پرچم “یاحسین” و “فإن حزب‌الله هم الغالبون” جای گرفت.

موج بعدی هک در ۲۳ بهمن رخ داد. سایت‌های جرس، تحول سبز و کلمه توسط هکرها مورد حمله قرار گرفتند، اما این‌بار آرم تازه‌ای را برای این ارتش در نظر گرفته بودند: علامت اکسپلورر به همراه یک اسلحه کلاشینکف که روی آن صفر و یک‌هایی دیده می‌شود. در پیام منتشر شده توسط ارتش سایبری آمده بود که این سایت به احترام رفراندم ۲۲ بهمن هک شده است.