مقاومت جنّتی در مقابل اراجیف، بالاست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش سخنگوی شورای نگهبان به انتقادها:

چند روز پس از مجادله لفظی میان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و علی مطهری، نماینده مجلس، واکنش های منتقدان به اظهارات اخیر وی ادامه دارد اما عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان انتقادات مطرح شده نسبت به دبیر شورای نگهبان را “اراجیف” خوانده و گفته است: مقاومت احمد جنتی مقابل “اراجیف ضدانقلاب” بالاست.

اشاره تلویحی کدخدایی به اعتراض‌ها نسبت به سخنان اخیر احمد جنتی است که گفته بود: “فتنه‌گران و کسانی که از آنان برائت نجستند، امکان حضور در انتخابات ندارند. فتنه‌گران لطمه سنگینی به کشور زدند و حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند”.

احمد جنتی، این سخنان را در گفت‌وگویی با آدینه تهران، ارگان خبری ستاد نماز جمعه، بیان کرده و اضافه کرده بود که “فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مساله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. آیا این افراد حائز شرایط سنگین اصل 115 هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، به دستگاه عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی اهانت کردند و… مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند”.

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اما سخنان متفاوتی را بر زبان رانده است. او در گفت‌وگویی با سایت مشرق نیوز، درباره نحوه‌ی بررسی صلاحیت‌ها و مواردی چون “ساکتین فتنه” و “کاسبین فتنه” – که از سوی جریان جبهه پایداری و طیف‌هایی از سپاه مطرح می‎‌شود - گفته است: “اینها دیگر تحلیل های سیاسی است و ما نباید حوزه نظام را آنقدر محدود کنیم که هر کسی را بخواهیم با یک انگی از قطار انقلاب و نظام پیاده کنیم. مگر اینکه کسی خودش را بیاندازد پایین که در این صورت امکان بازگشت او خیلی کم است. تلاش ما باید این باشد که با هر بهانه کسانی را دفع نکنیم. بنابراین این انگ ها سیاسی است و بعضا قابل اثبات هم نیست تا بتوان در معیار های حقوفی آنها را گنجاند. چون معیار های حقوقی ادله و اسناد و برهان است نه انگ و اتهام های سیاسی”.

کدخدایی اما ابتدای ماه جاری درباره نحوه‌ی تایید صلاحیت‌ها گفته بود: “اعلام برائت می‌تواند موجبی باشد برای رفع بخشی از این اتهامات، ولی این‌که آیا حائز بقیه شرایط است یا خیر باید بعدا بررسی شود”.

سخنان جنتی البته اعتراض‌هایی را نیز موجب شد. از آن جمله علی مطهری، نماینده مجلس، در نامه‌ای خطاب به جنتی، از او پرسیده بود: “در مصاحبه اخیرتان فرموده اید آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟ سخن درستی است اما این سوال مطرح می شود که جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد. به تعبیر امیرالمومنین “حق، وسیعترین میدانها در مقام توصیف است و تنگ ترین میدانها در مقام عمل. همچنین فرموده اید امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد. فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد. پس بهتر است به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم”.

سخنان جنتی همچنین با اعتراض‌های دیگری از جمله صادق زیباکلام هم مواجه شده بود: “آیت الله جنتی نه تنها نسبت به اصلاح طلبان بلکه نسبت به هر کس که دید منتقدانه ای نسبت به دولت و حکومت داشته باشد نظرات تند و رادیکالی دارد ومعتقدند همه باید در قالب و چارچوب افکار و دیدگاه ایشان قرار گیرند و اگر غیراز این باشد آن فرد دچار مشکل است در واقع در قاموس سیاسی ایشان چیزی به نام منتقد، ناراضی و دگراندیش نمی تواند وجود داشته باشد و همه باید نگاه ایشان را داشته باشد. ایشان در برهه ای از زمان با تمام قوا از احمدی نژاد دفاع می کرد وعمل وی را درست می دانست هر کس هم منتقد عملکرد احمدی نژاد بود آقای جنتی با شدیدترین لحن از طریق تریبون نمازجمعه با منتقدان برخورد می کردند اما از اردیبهشت 90 به بعد که با احمدی نژاد مشکل پیدا کرد دیگر مطلقا از وی طرفداری نمی کند. ایشان همه چیز را سیاسی و جناحی می بیند. اگر با جهان بینی جنتی موافق باشی فرد درستی هستی. از دید ایشان اصلاح طلبان، آمریکایی هستند که باید توبه کنند و پس از توبه هم مشخص نیست آیا توبه آنها مورد پذیرش خداوند قرار گیرد. البته بنده فکر نمی کنم بین دیگراصولگرایان هم این دیدگاه طرفداری داشته باشد”.

لزوم اعلام برائت از جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، مدتی است که از سوی اصول‌گرایان به عنوان شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح می‌شود؛ موضوعی که چندی پیش با اعتراض محمد موسوی خویینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، قرار گرفت: “می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟ ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول‌کن هم نیستند. از این سه تن که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آنها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه اینها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند. مرده شوی این قبول کردن را ببرد”.

این البته برای نخستین بار نیست که جنتی چنان سخنانی را مطرح می‌کند و باعث اعتراض دیگران می‌شود. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 نیز به طور رسمی از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد که اعتراض‌هایی را برانگیخت.

وی پس از انتخابات مجلس نهم با اشاره به این‌که شورای نگهبان برخی افراد را “به زحمت تایید” کرده بود، از مردم بابت “رای ندادن به آن‌ها” تشکر کرده بود. وی همچنین با تقدیر از “مجریان و ناظران انتخابات، رسانه ها و نیروهای امنیتی و انتظامی” گفته بود: “خواسته ما و شما در این انتخابات رقم خورد”.