رزمایش دیگری در تنگه هرمز در راه است

نویسنده
نیما فرح آبادی

» وعده نظامیان جمهوری اسلامی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزاری رزمایش نیروهای مسلح در تنگه هرمز طی روزهای آینده را تأیید و هدف از این رزمایش را “کسب آمادگی بیشتر و تامین هر چه بهتر امنیت منطقه” عنوان کرد.

سردار سپاهی احمد وحیدی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این خبر گفت این رزمایش برای “کسب آمادگی بیشتر و آزمایش سیستم‌های جدید و همچنین تنظیم روز تاکتیک‌های جنگی جدید” است.

به گزارش ایسنا، او برگزاری مانورهای متعدد توسط نیروهای مسلح در تنگه هرمز و خلیج فارس را به این دلیل دانست که “جمهوری اسلامی ایران مهمترین تأمین کننده امنیت در منطقه” است.

این چندمین مانوری خواهد بود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در سال های اخیر در منطقه استراتژیک تنگه هرمز برگزار می کنند؛ منطقه ای که مهمترین آبراه نفت و انرژی جهان است و هرگونه تنش در آن می تواند معادلات بین المللی و بازارهای جهانی را با تغییرات عمده ای روبرو کند.

مسئولان جمهوری اسلامی در اوایل مطرح شدن بحث تحریم نفتی ایران وعده داده بودند که در صورت مصوب و اجرایی شدن این تحریم، با بستن تنگه هرمز اجازه نخواهند داد نفت دیگر کشورها نیز از آن عبور کند اما بعدتر از این تهدید خود عقب نشستند.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان و سپس اقیانوس هند متصل می کند، گذرگاهی است که بیش از ۴۰ درصد کل نفت جهان که از طریق دریا حمل و نقل می شود از آن عبور می کند.

در آن هنگام، ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا که در خلیج فارس مستقر است در بیانیه ای اعلام کرد که اجازه بستن تنگه هرمز را نمی دهد و رسانه های بین المللی هم گزارش دادند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نامه ای محرمانه به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به او هشدار داده که از تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز خودداری کند.

با وجود این، فرماندهان ارشد سپاه در همایشی که همین هفته در تهران و با موضوع خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد، بار دیگر نیروهای مسلح بین المللی مستقر در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تهدید کردند.

سردار سیدیحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه و مشاور عالی آیت الله خامنه ای در امور نظامی، در این همایش گفت: “به ندرت می‌توان در جهان، مکانی با اهمیت‌تر از خلیج فارس و تنگه هرمز یافت، چرا که این منطقه در تمامی ابعاد مختلف جهان تاثیرگذار بوده است، لذا امروز جمهوری اسلامی ایران کلید منطقه بوده و قدرت‌های حاضر در خلیج فارس ناچارند برای تامین منافع خود، تسلیم کشورمان باشد.”

وی با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران مایل به این صدور نفت و تضمین‌کننده امنیت در این منطقه است و سیاست مسئولان عالی کشور ایجاد امنیت پایدار منطقه‌ای است” هشدار داد که اگر “شرایطی بوجود بیاید و تهدیدات نظامی علیه ایران صورت بگیرد، شرایط دیگری در منطقه رقم خواهد خورد ولی برداشت ما این است که تهدیدات نظامی نزدیکی نداریم.”

رحیم صفوی همچنین در این همایش موضوع استفاده امنیتی و نظامی از جزایر ایرانی در خلیج فارس و مشرف به تنگه هرمز را بار دیگر مطرح و تصریح کرد: “جزایر قشم، هرمز، لارک، بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بالاترین اشراف را برای کنترل مسیر ورود و خروج تمام شناورها در خلیج فارس برای ایران فراهم کرده است.”

او گفت: “جمهوری اسلامی ایران از این جزایر به عنوان پایگاه‌های دفاعی و امنیتی در زمان لازم برای ترمیم کامل دفاع و امنیت پایدار و تضمین امنیت حمل و نقل تجاری استفاده می‌‌کند و دشمنان ما می‌دانند که تاثیر این جزایر در بعد دفاع و امنیت چیست.”

سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: “اگر هرگونه ناامنی و اخلالی در خلیج فارس بوجود بیاید، ‌عربستان، آمریکا و باقی کشورها می‌دانند که توانایی قدرت‌های بازیگر در صحنه‌های استراتژیک بعدی به شدت پائین خواهد آمد. در آن صورت عربستان دیگر نمی‌تواند به این راحتی نفت خود را صادر و پول‌های آن را هزینه کارهایش کند.”

سرتیپ پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز با گفتن اینکه “ شلیک هر تیر در خلیج‌فارس برای جهان مصیبت‌بار خواهد بود” افزود: “در حال حاضر کسی مدعی تهدید جمهوری اسلامی در منطقه نیست، غیر از آمریکا. و کسی تهدید خود را در قد و اندازه‌ای نمی‌داند که عنوان کند یک جغرافیا و نظامی مثل جمهوری اسلامی را مدنظر دارد و فقط آمریکا این ادعا را دارد.”

وی در عین حال که در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی سکوت کرد این را هم گفت که” شرایطی که داریم شرایط انفعالی نیست و ما منفعل اقدامات آمریکا در خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیستیم.”

فرمانده نیروی دریایی سپاه در عین حال اعلام کرد که “تا آخر سال رزمایشی را در تنگه هرمز برگزار خواهیم کرد که زمان دقیق آن را به زودی اعلام می‌کنیم.”

جمهوری اسلامی به تازگی و در هفته آخر آبان، رزمایش آزمایش پدافند هوایی خود را در منطقه وسیعی از شرق تا جنوب کشور برگزار کرد.

پیش از آن، نیروی دریایی آمریکا و حدود 30 کشور دیگر جهان، بزرگترین رزمایش تاریخ خلیج فارس را در شهریور و مهر امسال در منطقه و با هدف تمرین مین روبی از آبها برگزار کرده بودند.

مین گذاری گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز که اخبار و گزارش های مربوط به احتمال آن از رسانه های حکومتی از جمله صدا و سیما نیز پخش می شود، یکی از ابزارهای جمهوری اسلامی برای هشدار به دولت های دیگر بوده است.