اعتراض علیه سانسور و فریب

سیامک قادری
سیامک قادری

۲۶ مرداد ماه است و حدود ۷۰ روز از انتخابات متقلبانه ۲۲ خرداد که منجر به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد شد، می گذرد و هزاران نفر از شهروندان تهرانی با تجمع و راهپیمایی از مقابل دفتر روزنامه “ اعتماد ملی ” آمده اند تا شیخ شجاع را در حق گویی خود همراهی کرده و مراتب تقدیر و تشکر خود را از اطلاع رسانی و آگاه سازی روزنامه اعتماد ملی اعلام کنند که از شب گذشته بیم توقیف آن در فضای یک طرفه اطلاع رسانی می رفت.

مهدی کروبی صاحب امتیاز این روزنامه روز جمعه و پس از بالاگرفتن تهدیدها علیه خود و روزنامه اش، از معترضان به نتایج انتخابات  خواسته بود که تجمع اعتراضی خود را عصر دوشنبه در مقابل دفتر روزنامه برگزار کنند، چرا که پس از موج سهمگین حملات در روزهای گذشته که اوج تحریکات آن در نماز جمعه به وقوع پیوست، بیم حمله مزدوران دولت کودتا به این روزنامه تقویت شده بود.
۱۸ مرداد، مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات، با انتشار نامه‌ای خواستار رسیدگی به تجاوز به دختران و پسران بازداشت شده در جریان اعتراضات پس از انتخابات شده بود.
کروبی در نامه خود به مواردی از آزار جنسی بازداشت شدگان اشاره کرد که پرده از ابهامات در برخی از پرونده های خاص برداشته بود، پرونده ای که این روزها تلویزیون سعی در پوشاندن آن و  انحراف افکارعمومی داشت.
او در نامه خود تاکید کرد از قول  عده‌ای از افراد بازداشت شده نوشت برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز کرده اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده‌است و افزود:  موارد مربوط به آزار جنسی دختران و پسران را همچنین به طور مکرر از افرادی که دارای پست‌های حساس در کشور بوده‌اند، شنیده‌است.
مقامات دولت کودتا اما با فرار از پاسخگویی به این ادعاها، به توجیه پرداخته و پس از تهدیدهای مکرر از تریبون نماز جمعه و نهادهای رسمی و غیر رسمی، فیلمی در رد ادعای شیخ، مبنی بر تجاوز و قتل ترانه موسوی دختری که روز هفتم تیر در حوالی مسجد قبا بازداشت و جسد وی برای محو آپار تجاوز سوزانده شده بود، پخش کردند که در آن  سعی شده بود تا مستندات شیخ، ابطال شود.
کروبی  که از رسیدگی به این شکایت از سوی مقامات دولت کودتا نومید شده بود اعلام کرد که از میدان به در نخواهد نرفت و روز ۲۶ مرداد، امروز، مستندات بیشتری از تجاوز و آزار جنسی بازداشت شدگان را در روزنامه اعتماد ملی چاپ خواهد کرد.
اما  دادسرای کارکنان دولت با پیشدستی، صبحگاهان اعلام کرد که خواستار جلوگیری از انتشار اعتماد ملی شده است زیرا “روزنامه اعتماد ملی به مدیر مسئولی جواد حق شناس بر اساس شکایات متعدد و عمومی تحت تعقیب بوده و به رغم کثرت شکایات و موارد اتهامی و تذکرات دادسرا و احضارهای مکرر، به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده است.”
همزمان با آماده شدن صفحات روزنامه در روز یکشنبه و ارسال آن به چاپخانه، دستور دادستان تهران اجرایی شد و روزنامه اعتماد ملی که این روزها اغلب مطالب آن در چاپخانه از صفحه خارج می شد و صبح در میان حیرت خوانندگان، ستون های سفید  و خالی آن در معرض دید قرار می گرفت به یکباره تعطیل شد.
امامان جمعه تهران، قم و مشهد در خطبه های نماز جمعه ۲۳ مرداد، نامه مهدی کروبی را حاوی “اتهامات ناروا و دروغ” علیه مسوولان حکومت خواندند و خواستار مجازات او شدند.
مجمع روحانیون مبارز اما در بیانیه خود هیاهو علیه مهدی کروبی را اهانت های وقیح به شیخ شجاع توصیف کرد و آن را جنایتی دیگر خواند.  مجمع تاکید کرد : جنایت های مسلمی که رخ داد، ایجاب می کرد که با جدیت برای دفاع از حق و حرمت مردم و نگاهداشت اعتبار و حیثیت انقلاب و نظام با مسببان واقعی این جرم و جنایت ها برخورد شود.
حالا و  معترضان به میدان آمده اند تا در تجمع حمایت آمیز خود از افشاگری های مهدی کروبی در مقابل دفتر روزنامه تجمع حمایت کنند، اگرچه اقای کروبی د ر بیانیه ای از آنان خواسته بود تا این هدف را از دستور کار اعتراضات خود خارج کنند.
به رغم درخواست کروبی از چشم پوشی هواداران از تجمع در مقابل روزنامه اعتماد ملی، روز دوشنبه قریب به ۲ هزار نفر از معترضان درخیابان کریم خان تهران حاضر شدند.
آنها در گروههای کوچک طول پیاده روهای خیابان کریم خان از پل کریمخان تا میدان ۷ تیر را بارها و بارها طی کردند و در طول مسیر خود با سردادن شعارهای “الله اکبر”، “مرگ بر دیکتاتور”، “دیکتاتور حیا کن مملکت رو رها کن” و “دولت کودتا، استعفا، استعفا” سر دادند و هر بار با حمله نیروهای انتظامی که به صورت پیاده و سواره در خیابان مستقر بودند، مواجه شدند.
نیروهای انتظامی که مجهز به باتوم و سپر و کلاه خود بودند در مواردی باخشونت تجمع کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و در یک مورد گاز اشک آور نیز پرتاب کردند و چند تن را نیز بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
نیروهای انتظامی ابتدا به صورت محدود در خیابان اصلی و به میزان قابل توجهی در خیابانهای فرعی خارج از دید عموم مستقر شده بودند اما با آغاز شعارهای تظاهر کنندگان، دسته دسته به صورت پیاده و سواره به خیابان اصلی هجوم آوردند.
در دست بسیاری از تظاهر کنندگان نوشته هایی در ابعاد کف دست و یا کاغذها A4  به چشم می خورد که از مهدی کروبی و روزنامه اعتماد ملی به دل پایداری در اعتراض قدردانی شده بود.
بر روی سازه و حتی گوشی های تلفن شهری نصب شده در خیابان کریم خان، برچسب هایی با شعار “مرگ دیکتاتور” به چشم می خورد که هنوز فرصت پاکسازی و محو آن پیش نیامده بود.
اغلب تظاهرکنندگان را دختران و پسران جوان تشکیل می دادند که گویی قصد ندارند اهداف جنبش اعتراضی خود را فراموش کنند و همواره در میدان تظاهرات حاضر هستند، با اینحال در میان راهپیمایان میانسالان و حتی سالخوردگان هم حضور داشتند که در برخی موارد مورد ضرب و شتم پلیس باتوم به دست نیز قرار گرفتند.
در ابتدای خیابان ایرانشهر، عده انگشت شماری از تحریک شدگان نماز جمعه هفته قبل، با تجمع در ضلع شرقی پل کریمخان قصد داشتند علیه روزنامه و دست اندرکاران آن شعارهایی را که بر روی پارچه نوشته ای حمل می کردند، سردهند که نیروی انتظامی با سرکردگان آنان وارد مذاکره شد.
فرمانده آنان به سرکرده گروه فشار تاکید می کرد به علت جلوگیری از تحریک هواداران کروبی، نباید اقدامی صورت دهند ولی پس از آنکه آنان توجهی به این هشدار نکرده و آماده آغاز راهپیمایی خود شدند، با برخورد نرم ماموران مواجه شدند و این برخورد اندک و کم سابقه مورد استقبال معترضان قرار گرفت.
تعداد زیادی از معترضان نیز با خودرو در خیابان کریم خان زند حضور یافتند و به همین علت ترافیک خودروها گاه تا میادین هفت تیر و میدان ولی عصر هم کشیده شد و این دست از معترضان با به صدا در آوردن بوق خودرو، ‌اعتراض خود را نشان می دادند.
این تجمع که از ساعت ۴ بعد از ظهر آغاز شده بود تا حدود ساعت ۸ شب ادامه یافت و دامنه آن گاه به خیابان تخت طاووس هم کشیده شد.
یکی از خبرنگاران از خیابان تخت طاووس اعلام کرد که در این خیابان نزدیک به وزارت کشور، اعتراضات منسجمی شکل گرفته است و این را می شد از دسته های انبوهی از موتورسوار نیروی انتظامی و لباس شخصی که با سرعت از خیابانهای متقاطع با کریم خان به سوی شمال در حرکت بودند، فهمید.