چگونگی حمایت ایران از سوریه

نویسنده

» نگاه فرایه ولت

هرچه جنگ داخلی سوریه بیشتر ادامه می یابد، این واقعیت بیشتر مسجل می شود که ایران و متحد لبنانی اش، حزب الله، در رأس سرکوب وحشیانه شورشیان و کنترل جامعه سوریه قرار دارند. به گزارش سرویس رسانه ای تام گراس، حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، یک سفر مخفی به تهران داشته و با مسؤولان نظامی عالی رتبه حکومت جمهوری اسلامی دیدار کرده: استقرار ۱۵۰ هزار نیرو به عنوان پشتیبان جنگ های اسد علیه مردم سوریه. بخش اعظم این نیروها از اعضای سپاه پاسداران در ایران، عراق و دیگر کشورهای خلیج فارس و همچنین از اعضای حزب الله تأمین خواهد شد.

سال هاست که جمهوری اسلامی به شکلی فعال درتلاش است تا از سوریه یک کشور شیعه بسازد و آن را تحت کنترل خود درآورد. فرستادگان ایران به اسد کمک کرده اند تا مذهب تشیع را در کشور گسترش دهد. هرچه مواضع اسد ضعیف تر می شود، او بیشتر بازیچه دست جمهوری اسلامی قرار می گیرد. یکی از مشاوران نزدیک رهبر انقلاب علی خامنه ای اخیراً اعلام کرد که سوریه “سی و پنجمین استان” ایران است و برای ایران دارای اهمیت استراتژیک بالایی است.

شلیک راکت های اسراییلی به آماج های سوریه که بوسیله آنها از رسیدن محموله موشک های ایرانی به گروه تروریستی حزب الله جلوگیری کرد، به خوبی نشان می دهد که اسراییل مداخله ای در جنگ های داخلی سوریه و در جناح شورشیان ندارد. این حملات را می توان در نزدیک شدن رویارویی مستقیم اسراییل و حکومت تهران ارزیابی کرد. سوریه به عنوان “مستعمره” جمهوری اسلامی و محل استقرار نیروهای سپاه، نه تنها برای اسراییل، بلکه برای کل منطقه و کل کشورهای غربی به یک کابوس تبدیل شده است.

رییس جمهور اوباما بلافاصله پشت حملات اسراییل موضع گیری کردو این خود نشان می دهد که امروز ائتلاف امنیتی میان آمریکا و اسراییل بسیار مستحکم شده. دولت اوباما برخلاف کشورهای اروپایی، حزب الله را یک سازمان تروریستی می داند [اوباما طی دیدار اخیر خود از اسراییل براین مسأله تأکید کرد]. به علاوه، ایالات متحده بدش نمی آید که اسراییل بجای واشنگتن، حکومت دمشق و طرفدارانش را گوشمالی دهد. واشنگتن قصد دارد تا جای ممکن از مداخله در درگیری های سوریه خودداری کند؛ چرا که نگران رویارویی مستقیم با ایران است. به همین دلیل است که مدام مسأله “خط قرمز” را برای حکومت اسد پیش می کشد.

آیا اسراییل می خواهد بجای کشورهای غربی در جبهه سوریه مبارزه کند؟ حتی اگر اوباما تنها شاهد این رویدادها باشد [که البته نامحتمل به نظر می رسد]، نتایج ادامه دار نخواهد بود. ولی اسراییل منفعتی در مداخله در جنگ داخلی سوریه ندارد و نه تنها نگران افزایش نفوذ تهران در سوریه است بلکه بیم آن را دارد که نیروهای جهادگرا در خطوط شورشیان قد علم کنند. انگیزه حملات اسراییل به استفاده ارتش سوریه از گازهای سمی علیه نفوذیان و مردم غیرنظامی مربوط نمی شد، بلکه صرفاً برای دفاع مشروع و بازدارنده علیه مدرن سازی تسلیحات حزب الله انجام شده است.

موفقیت حملات اسراییل علیه سوریه نشان داد که نیروی هوایی سوریه، علی رغم تجهیز به تسلیحات فوق مدرن، به راحتی قابل دور زدن است. و از این حیث، یکی از بهانه های اوباما و مشاورانش برای عدم تمایل به ایجاد یک منطقه “پرواز ممنوع” و منطقه ای مطمئن برای پناهندگان جنگی دیگر قابل توجیه نخواهد بود.

منبع: فرایه ولت، ۱۰ مه