همراهی‌ با مشایی، خیانت و جرم بود

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد شورای نگهبان و مجلس از احمدی‌نژاد:

اعلام کاندیداتوری اسفندیار رحیم‌مشایی و حضور احمدی‌نژاد در کنار وی، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است. سخنگوی شورای نگهبان، حرکت احمدی‌نژاد را “تخلف” دانسته و خبر از ارجاع آن به قوه قضاییه داده و نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از رییس دولت پرداخته‌ و رفتار وی را خیانت دانسته اند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، خبر از آن داده است که همراهی رییس‌جمهور با رحیم‌مشایی در زمان ثبت‌نام “عنوان مجرمانه دارد و ما این موضوع را به قوه قضائیه اعلام کرده‌ایم.” وی اضافه کرده که این اقدام در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و “اتفاق آرا” بر این بوده است که معرفی مشایی توسط احمدی نژاد تخلف بوده است: “ما مراتب این موضوع را به قوه قضائیه اعلام کردیم که پس از آن تصمیم گیری بر اساس قانون و بر عهده دستگاه قضایی است.”

اشاره کدخدایی به حضور احمدی‌نژاد در کنار رحیم‌مشایی در زمان ثبت نام است. احمدی‌نژاد گفته بود که “امروز من بعد از هشت سال مرخصی گرفتم که بتوانم در چنین مراسمی حضور داشته باشم، سه روز روزه و ۱۴ هزار صلوات نذر کردم تا بتوانم این وظیفه بزرگ را انجام دهم”. وی همچنین در حمایت از مشایی گفته بود: “احمدی‌نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد. ایشان همه نقاط قوت دولت را به همراه دارد و می‌تواند جانشینی شایسته برای ادامه راه دولت دهم باشد”.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم اقدام به انتشار فیلمی پیش از آغاز برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشایی و احمدی‌نژاد کرده که در آن رییس دولت از مشایی می‌خواهد خطاب به خبرنگاران بگوید که وی مرخصی گرفته است.

اسفندیار رحیم‌مشایی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد است که در دولت وی پست‌های متعددی را در اختیار داشته است. پس از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸، احمدی‌نژاد از وی با عنوان معاون اول خود نام برد، مساله‌ای که در نهایت با دستور کتبی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتفی شد.

اصول‌گرایان اما از مشایی با عنوان “لیدر جریان انحرافی” نام می‎برند و اظهارات وی در سال‌های گذشته را نشان‌دهنده انحراف وی از اسلام و جمهوری اسلامی می‌دانند. آن‌ها تاکنون اتهامات متعدد مالی را به وی نسبت داده‌اند.

همراهی و حمایت احمدی‌نژاد از رحیم‌مشایی در سال‌های گذشته باعث شده بود که طیف‌های مختلفی از اصول‌گرایان به انتقاد از وی بپردازند.

در تحولی دیگر نمایندگان مجلس نیز در اعتراض به اقدام احمدی‌نژاد، وی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در اخطار قانون اساسی، اقدام احمدی‌نژاد را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: “برخورد ناشایست… رئیس جمهور در ثبت نام یکی از افراد شأن و منزلت مقام ریاست جمهوری را زیر سؤال می بردآیا وقت آن نرسیده است که از ایشان اعلام عدم کفایت کنیم؟”

قاضی‌پور ادامه داد: “رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد که ۱۱ روز خانه نشینی برای انجام مأموریت بود و سؤال این است که این مأموریت از طرف چه کسانی صورت گرفت”.

احمد توکلی، از اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد نیز، درباره اقدام وی چنین اظهارنظر کرد: “رئیس جمهور روز گذشته برخلاف سوگندشان و رفتار رؤسای جمهور سابق رفتاری شبیه پادشاهان مستبد که برای حفظ قدرت جانشین تعیین می کند از خود نشان داد”. وی ادامه داد: “ رئیس جمهور در سفرهای استانی فرد مورد علاقه خود را همراه می برند و از وی تجلیل می کنند و دیروز هم تمام قوه مجریه را به پای آن داوطلب ریختند و اعلام کردند که تمام نقاط قوت قوه مجریه به پای این داوطلب است. رئیس جمهور دیروز گفت: تمام قدرت دولت برای این داوطلب است که فکر می کنم خرج کردن قوه مجریه برای یک داوطلب خیانت است و باید در مقابل این قدرت طلبی موضع گیری کنید”.

هم‌زمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به این‌که “صلاحیت مشایی تایید نخواهد شد”، گفت: “با توجه به اینکه طبق قانون اساسی دولت مجری انتخابات است و باید با بی‌طرفی کامل انتخابات را مدیریت کند، نباید از نامزد خاصی حمایت کند؛ لذا این رفتار خلاف قانون بود و جای اعتراض و شکایت برای نامزدهای دیگر وجود دارد چراکه دولت بی‌طرفی خود را از دست داده است. شأن رییس‌جمهور بالاتر از این است که با یک نامزد ریاست جمهوری همراهی کند و پای میز ثبت نام او حاضر شود؛ لذا اقدام احمدی‌‌نژاد خلاف سوگندی است که رییس‌جمهور مبنی بر بی‌طرفی و اجرای عدالت یاد می‌کند”.

نقوی حسینی همچنین به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخت که “جایگاه ریاست جمهوری را وهن” کرده است.

هم‌زمان محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود مجلس نیز در گفت‌وگویی با سایت فردا، درباره اقدام احمدی‌نژاد گفت: “قطع یقین این اقدام آقای رئیس جمهور خارج از عرف و قانون است. نباید به رئیس جمهور اجازه مصاحبه در آن مکان داده می شد. ایشان بلاخره به عنوان یک فرد عادی و به قول خودشان با گرفتن مرخصی در کنار آقای مشایی قرار گرفته بود پس دلایلی برای مصاحبه کردن و حمایت وجود نداشت. به اعتقاد من این حرکت بر خلاف قانون است… اصلا معنا ندارد که رئیس جمهور مرخصی بگیرد و بیاید در حمایت یک کاندیدا مصاحبه کند. اینکه به همراه رحیم مشایی آمده است مانند برخی دیگر که نامزدهایی را همراهی کرده اند عیبی ندارد ولی اینکه در حمایت از او سخن بگوید و مصاحبه کند اصلا درست نیست. این اقدام به معنای واقعی تبلیغ رئیس جمهور برای یکی از نامزدها است… این تحرکات دارد رصد می شود هم از طرف ما در کمیسیون اصل نود مجلس و هم از طرف نهادهای نظارتی. آنچه ما مشاهده کنیم به شورای نگهبان گزارش می دهیم و درباره آن اظهار نظر می کنیم”.