کدام طرف راست می گوید

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از مذاکرات هسته ای

وزیر خارجه ایران گفته است ایران آماده است تا مساله هسته ای ایران را طی دور آینده مذاکرات، در صورتی که غرب شروع به برداشتن تحریم ها کند، حل کند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای گفته است ایران می تواند در زمینه غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص بالای خود، که غرب ظن آن دارد که برای تولید سلاح هسته ای بکار خواهد رفت، امتیازاتی بدهد. تهران اتهامات تولید سلاح هسته ای را رد می کند.

هر دو طرف گفته اند که از مذاکرات استانبول راضی هستند. این مذاکرات برای اولین بار بر مساله هسته ای ایران مترکز بوده است.

صالحی گفت “اگرغرب خواهان اعتماد سازی است باید به عنوان یک علامت از تحریم های اقتصادی شروع کند تا روند رسیدن به نتیجه را در مذاکرات تسریع کند”

وی گفت: “اگر حسن نیت باشد، این روند به سرعت طی می شود و ما آماده ایم که مسائل را با سرعت، حتی در نشست بغداد حل کنیم.”

مشخص نیست که آیا منظور وزیر خارجه ایران برداشتن تحریم های غرب قبل از حصول اطمینان از برنامه هسته ای ایران است یا نه؛ ولی واشنگتن گفته است حذف تحریم ها در شرایط فعلی غیر قابل قبول است.

یکی از مقامات دولت اوباما گفت “مذاکرات انجام شده برای حذف تحریم ها کافی نیست.”

وی گفت: “ما زمانی به این مساله فکر می کنیم که قدم های مشخصی برای تضمین تغییرات برداشته شده باشد.”

دانمارک، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد تا تهران قدم هایی برای تبعیت از خواسته کشورهای بزرگ بر ندارد، حذف تحریم ها مقدور نخواهد بود.

صالحی همچنان بر حق ایران در غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز تاکید کرد.

وی گفت: “غنی سازی در حد خلوص 20 درصد برای تامین سوخت راکتور ماست و هیچ تردیدی در مورد آن وجود ندارد.” وی گفت: “اگر آنها تضمین کنند که سوخت مورد نیاز ما را به هر اندازه ای که نیاز داریم در اختیار ما بگذارند، مساله عوض می شود.”

این اظهارات به معنی آن است که ایران ممکن است آمادگی اجرای توافق تبادل اورانیوم غنی شده را که در سال 2009 به ایران پیشنهاد شده داشته باشد.

در این توافق ایران می بایست اورانیوم کمتر غنی شده را در ازای دریافت اورانیوم با درجه خلوص بالاتر برای راکتور تهران از کشور خارج می کرد.

ایران می گوید غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را برای تامین سوخت راکتور تهران انجام داده است ولی بسیاری از کشورها این اقدام را حرکتی به سوی غنی سازی بیشتر برای مقاصد نظامی می نگرند.

در توافق سال 2009 ایران می بایست 1200 کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص پائین را در ازای مقایر کافی اورانیوم برای سوخت راکتور تهران معاوضه می کرد.

متخصصین غربی می گویند مقدار فعلی اورانیوم غنی شده ایران برای تولید چهار بمب هسته ای کافی است.

توافقی که غرب مایل است بدان دست یابد این است که: ایران اجازه داشته باشد غنی سازی با درجه خلوص پائین را ادامه دهد به شرط آنکه اجازه بازرسی های موشکافانه توسط آژانس بین المللی انرژی هسته را بدهد.

ناظران غربی گفتند ایران مایل است با مطرح کردن این مساله موضوع مذاکرات را به سوی بحث در باره غنی سازی با درجه خلوص 20 درصد سوق دهد تا از بحث در مورد کل غنی سازی صرفه نظر شود.

ولی اسرائیل، که برنامه هسته ای ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می بیند خواسته است که هر گونه غنی سازی توسط جمهوری اسلامی متوقف شود.

منبع: شیکاگو تریبون – 16 آوریل