پاسخ ارتش: آنها عددی نیستند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دولت‌های عربی رسما ایران را تهدید کردند

با ادامه تهدیدات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه مالکیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس، دو فرمانده بلندپایه ارتش جمهوری اسلامی به آنها هشدار دادند که درباره تمامیت ارضی ایران جسارتی نکنند. همزمان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که خود را شورای همکاری خلیج می نامند، در نشست اضطراری دیروز خود، ایران را تهدید کردند که “در مواجهه با موضوع جزایر سه گانه، اتحاد خود را با امارات حفظ می کنند.”

سفر پنجشنبه هفته گذشته محمود احمدی نژاد به جزیره ایرانی ابوموسی در خلیج فارس، اعتراض امارات متحده عربی را به دنبال داشت.

وزیر امور خارجه این کشور، ایران را “اشغالگر” ابوموسی و دو جزیره دیگر تنب کوچک و بزرگ خواند و سفر احمدی نژاد به قسمتی از خاک ایران را “نقض حاکمیت امارات بر سرزمین خود” عنوان کرد.

شیخ زاید بن آل نهیان در موضعی دیگر هشدار داد که اختلاف بر سر جزایر خلیج فارس امنیت جهانی را تهدید می کند.

او گفت که اختلاف و مناقشه بر سر جزایر سه گانه نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با تاکید بر اشغالگر بودن ایران، هشدار داد که “عواقب خطرناکی در انتظار” این کشور است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز روز گذشته به ایران هشدار دادند که “هر گونه خشونت نسبت به امارات، همانند اعمال خشونت به همه اعضای شورای همکاری خلیج {فارس} است.”

این شورا همچنین سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را اقدامی “تحریک آمیز” خواند. 

امارات دو روز پیش سفیر جمهوری اسلامی در ابوظبی را احضار کرد و همچنین سفیر خود در تهران را به کشورش فراخواند.

عربستان سعودی نیز در همراهی با امارات، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را “تجاوز آشکار به حق حاکمیت امارات متحده عربی” خواند.

کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) به ریاست ملک عبدالله، پادشاه این کشور تشکیل جلسه داد.یکی از موضوعات این جلسه بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی بود.

گزارش رسانه های عربی می گوید دولت عربستان این اتفاق را به‌معنای “بی‌اعتبار کردن تلاش‌ها برای پیدا کردن راه حلی صلح‌آمیز و پایان دادن به اختلافات” دانسته ‌است.

امارات متحده عربی، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، ایران را اشغالگر جزایر سه گانه تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس می دانند. آنها بارها از ایران خواسته اند تا برای بازپس دادن این جزایر به امارات وارد مذاکره شود یا پرونده این اختلاف به محاکم قضایی بین المللی ارجاع داده شود.

 

سرزمین‌های تاریخی ایران

در برابر این ادعا، دولت های مختلف در ایران همواره تاکید کرده اند که بر اساس اسناد و مدارک تاریخی بین المللی، جزایر سه گانه خلیج فارس متعلق به ایران بوده، هستند و خواهند بود.

جمهوری اسلامی می گوید حاضر نیست درباره مالکیت و حاکمیت خود بر این جزایر با هیچ دولتی مذاکره کند اما حاضر است بر سر رفع سوءتفاهم ها با امارات درباره نحوه اداره مشترک جزیره ابوموسی گفت و گو کند.

سه جزیره فوق، بخشی از قلمرو تاریخی دولت ایران در بیش از 2500 سال گذشته بوده اند اما در فاصله سال های 1903 تا 1970 میلادی به اشغال بریتانیا در آمدند. با خروج نیروهای بریتانیا در سال 1971 از خلیج فارس، طی توافق و قراردادی سه جانبه میان محمد رضا شاه پهلوی، نمایندگان ا بریتانیا و شیخ شارجه، اداره این جزایر به ایران بازپس داده شد.

این توافق دو روز پیش از تشکیل کشوری به نام امارات متحده عربی صورت گرفت.

داود هرمیداس باوند، حقوقدان و مورخ ایرانی در مقاله ای که در روزنامه شرق منتشر شد، نوشته است که در هشت آذر ۱۳۵۰ با قراردادی که با میانجی‌گری بریتانیا میان دولت ایران و شیخ شارجه بسته شد، حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی به رسمیت شناخته شد و در ۹ آذر، یک روز قبل از خروج نیروهای انگلیسی از منطقه و دو روز قبل از تشکیل رسمی اتحادیه امارات، نظامیان ایران وارد سه جزیره شدند.

بر اساس نوشته این عضو جبهه ملی ایران، به موجب موافقت‌نامه شارجه، ایران متعهد شد که به مدت ۹ سال، سالیانه یک‌ونیم‌ میلیون لیره به شیخ شارجه بپردازد.

مطابق این تفاهمنامه، دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران بازپس داده شد و در مورد ابوموسی، توافق شد که “حاکمیت مشترک ایرانی- شارجه‌ای” بر آن اعمال شود.

 

هشدار ارتش به اعراب

روز گذشته و در آخرین واکنش مقام های جمهوری اسلامی به ادعاهای اخیر امارات و دیگر کشورهای عربی درباره مالکیت بر جزایر ایرانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ارتش ایران را “قدرتمندترین نیروی نظامی منطقه” دانست که “با صلابت از جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند”.

علی لاریجانی به امارات هشدار داد که “به جای مجادلات فرصت‌سوز، خردمندانه به جایگاه خویش توجه کند”.

فرمانده کل ارتش نیز در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه امارات درباره جزایر سه گانه ایران گفت: “در رابطه با تمامیت ارضی کشورمان به کسی اجازه نمی دهیم جسارت کند.”

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی در گفتگو با خبرگزاری مهر درواکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه امارات درباره جزایر سه گانه ایران گفت:” در رابطه با تمامیت ارضی کشورمان به کسی اجازه نمی دهیم که بخواهد جسارتی کند یا بحثی داشته باشد.”
فرمانده کل ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: “آنهایی که با تحریک بیگانگان به اراضی جمهوری اسلامی ایران ان قلت دارند باید در اظهارات خود تجدید نظر جدی کنند.”

دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش هم دیروز در واکنش به تهدید تمامیت ارضی ایران توسط کشورهای عربی به مهر گفت: “من نه به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی می گویم آنها عددی نیستند که بخواهند در خصوص جزایر سه گانه جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنند.”

همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی روز گذشته از تصویب طرح تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری در سفر هفته گذشته هیأت دولت به استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسن موسوی افزود: “در همین رابطه این سازمان مشوق‌هایی را با هدف تسهیل سفر هموطنان به این جزیره در نظر خواهد گرفت.”
وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح ورود گردشگران به جزیره ابوموسی افزایش یابد.

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هتل های پارس، گفته بود که این شرکت به زودی قصد دارد تور گردشگری بازدید از جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک راه‌اندازی کند.

این واکنش های حکومتی به ادعای کشورهای عربی درباره تمامیت ارضی ایران در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کاربران ایرانی اینترنت در شبکه های مجازی، وبلاگ ها و سایت های خبری نیز علیرغم تاکید بر مخالفت با جمهوری اسلامی با هدف برقراری حکومتی دموکراتیک و ملی در ایران، از لزوم دفاع از تمامیت ارضی ایران در برابر دولت های عربی سخن می گویند.

برخی گروه های اپوزیسیون مانند جبهه ملی و دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران نیز بر این مسئله تاکید کرده اند.

در آخرین واکنش در این راستا، سازمان جمهوری خواهان ایران (از گروه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی) ضمن هشدار به کشورهای عربی درباره تکرار چنین ادعاهایی، تاکید کرد که “علیرغم شرایط دشواری که مردم ایران به دلیل استبداد حاکم بر کشور و بحران در سیاست خارجی با آن مواجهند، هرگز اجازه نخواهند داد تا تمامیت ارضی کشور با فرصت طلبی مدعیان از اوضاع بحرانی کنونی، مورد تهدید قرار گیرد.”