تروریست ها از مرز ایران آمدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مقامات کردستان عراق عنوان کردند

مقامات حکومت اقلیم کردستان عراق، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در اعتراضات مردمی این منطقه متهم کرده و مدعی شده اند که طی روزهای گذشته دو “تروریست” از خاک ایران جهت انجام عملیات “خرابکارانه” در ضمن تجمعات سلیمانه وارد کردستان عراق شده اند.

سایت خبری “پیامنیر” روز گذشته به نقل از حیدر سعید، رییس اداره‌ امنیت شهر رانیه‌ اعلام کرد: “دو تروریست انتحاری به‌ منظور انجام عملیات خرابکارانه‌ در جریان تظاهرات‌ مردمی در اقلیم کردستان از مرز ایران عبور کرده‌ و  وارد خاک اقلیم شده‌اند.”

این مقام امنیتی با اعلام اینکه “تروریست‌ها هنوز از سوی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان دستگیر نشده‌اند”، از شهروندان این منطقه خواست برای پیدا کردن و دستگیری تروریست‌ها با دستگاه‌های امنیتی اقلیم کردستان همکاری کنند.

سلیمانیه دومین شهر بزرگ کردستان عراق طی هفته گذشته محل تظاهرات معترضان به فساد اداری در این منطقه بوده است.

این اعتراض ها از روز پنج شنبه، هفدهم فوریه، به دنبال فراخوان جمعی از فعالان جامعه مدنی کردستان عراق در حمایت از قیام مردم مصر و تونس آغاز شد وهمچنان ادامه دارد. در اولین روز تظاهرات، نیروهای نظامی شاخه چهار حزب دمکرات کردستان عراق به سوی معترضان تیر اندازی کردند.

اخبار مختلفی از تعداد کشته شدگان این درگیری و تظاهرات روزهای بعد گزارش شده است. بی بی سی فارسی روز پنج شنبه تعداد کشته شدگان را 9 نفر اعلام کرد؛ آماری که از سوی خبرنگاران، مخالفان و مسئولان بیمارستانها در شهرهای استان سلیمانیه تکذیب شد. روزنامه های مستقل کردستان عراق در تازه ترین آمار به کشته شدن سه نفر در طول این درگیری ها اشاره کرده اند.

به گزارش العربیه، رسانه های وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، نوشیروان مصطفی، رئیس “جنبش تغییر کردستان عراق” و نیز جمهوری اسلامی را به دست داشتن در تظاهرات سلیمانیه متهم کردند.

جنبش تغییر در سال ۲۰۰۶ با انشعاب نوشیروان مصطفی از بنیان‌گذاران و رهبران اتحادیه میهنی کردستان در اعتراض به آنچه که “فساد اصلاح‌ناپذیر” در این حزب خوانده می‌شد، تأسیس گردید. با این حال نوشیروان مصطفی رهبر این جنبش از همان روزهای نخست بروز ناآرامی ها، هر گونه نقش در ایجاد هماهنگی بین معترضان را رد کرده و خواستار بازگشت آرامش به کردستان شده است.

از سوی دیگر فواد معصوم، رئیس ائتلاف فراکسیون های کردستان در پارلمان عراق رسانه های کرد زبان را به هرج و مرج طلبی و ایجاد نا آرامی متهم کرده است.

حیدر سعید، رییس اداره‌ امنیت شهر رانیه اما تاکید کرده است که‌ طبق اطلاعات دریافتی، “دو تروریست” از طرف جمهوری اسلامی به‌ منظور انجام عملیات تروریستی در جریان تجمعات مردمی داخل خاک اقلیم کردستان عراق شده‌اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی تا کنون به اظهارات حزب دمکرات کردستان عراق پاسخ نداده­اند، اما سایت کردستان امروز از سایت های نزدیک به اصولگرایان در کردستان ایران، مطرح شدن این اتهامات را تلاش حزب دمکرات کردستان عراق برای “حل نا آرامی ها”ی این منطقه عنوان کرد.

سایت “تابناک” وابسته به محسن رضایی نیز ادعا کرده یکی از مقامات امنیتی برجسته کردستان عراق طی یک تماس تلفنی به خبرنگار آنها گفته است: “وجود ساختار حکومت اقلیم کردستان، مرهون زحمات سالیان جمهوری اسلامی است و در روزهای سخت، آغوش ایران و ایرانی به روی آوارگان ما باز بود و هرگز مردمان کرد، چنین لطفی را فراموش نمی کنند، ولی سرانجام، گروهی ناآگاه، سعی در به هم ریختن اوضاع دارند که به نفع کرد و کردستان و سود همسایه دیرین ما جمهوری اسلامی ایران است و ما ملزم به رعایت آرامش و حسن همجواری هستیم.”

این اولین بار نیست که مقامات عراقی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در معادلات سیاسی این کشور متهم می کنند. پیشتر نیز در جریان تشکیل مجلس این کشور و همزمان با سفر نوری مالکی و دیدار وی با آیت الله خامنه ی بسیاری از مخالفان آقای مالکی جمهوری اسلامی را متهم دخالت در امورات سیاسی این کشور کردند.

ایاد علاوی در مصاحبه خود با سی‌ان ‌ان که با برنامه “جی‌پی‌اس” فرید زکریا انجام شد اظهار داشت: “ما می‌دانیم که متأسفانه ایران می‌کوشد در منطقه خرابی به بار آورد. و در مورد عراق می‌توانم با قطعیت بگویم که ایران سعی می‌کند حتی در روند سیاسی کشور هم مطابق امیال و خواسته‌های خود تغییر ایجاد کند”.

با این حال مقامات کردستان عراق و جمهوری اسلامی بارها بر روابط حسنه دو طرف تاکید کرده اند؛ روابطی که محمود عثمان، نماینده وابسته به “ائتلاف کردستانی” در مجلس عراق در مورد آن به “روز” گفته بود: “بدون شک ایران نفوذ چشمگیری در معادلات سیاسی عراق دارد، اما این نفوذ علیرغم میل باطنی گروه های سیاسی عراق نیست. جمهوری اسلامی روابط حسنه­ای با گروه­های سیاسی شیعه و همچنین کردها دارد. از طرفی نباید فراموش کرد که عراق محل تنش­ها و اختلافات تاریخی ایران با ایالت متحده آمریکا است.”