جانبداری از دموکراسی، خدمت به منافع آمریکا

نویسنده

» مقاله ای از شیکاگو تریبون درباره تحولات خاورمیانه

معمر قذافی روز دوشنبه چنان آشفته بود که پسرش اعلام کرد تظاهرات خطر جنگ داخلی را بالا می برد و جوی خون به راه می افتد. ما امیدواریم که این تهدید سیف الاسلام قذافی که گفته بود پدرش تا آخرین گلوله ایستادگی می کند، گفته های یک حکومت رو به زوال باشد. زمانی که موج دموکراسی خواهی باعث می شود که یک دیکتاتور ضدآمریکایی با سابقه حمایت از تروریسم تضعیف می شود زمان شادی آمریکاست.

این موج به کشور های استبدادی دیگری هم در خاورمیانه سرایت کرده است و مردم این کشور ها خواستار اصلاح حکومتشان هستند. از تونس تا یمن، الجزایر و مراکش. مورد مصر برای آمریکا بسیار دشوار بود زیرا این کشور از لحاظ استراتژیک مهم است و مدت های طولانی متحد این کشور بوده است. اما پرزیدنت باراک اوباما خیلی زود اعلام کرد که مبارک محکوم به فناست و به کناره گیری او کمک کرد.

آمریکا نشان داده است که می تواند قیام مردم تونس، مصر و لیبی را اداره کند. در کشورهای دیگر هم ناآرامی ها آغاز شده  است: در بحرین ، کشوری کوچک در خلیج فارس که میزبان ناوهای آمریکایی است. شاه این کشور که از اقلیت مذهبی سنی است معتقد است  گروه های شورشی شیعه با اسلامگراهای تندروی ایران در ارتباط هستند.

اگر حکومت در بحرین به سود ایران تغییر کند، آمریکا با خطرهای متعددی در خلیج فارس روبرو است. با وجود این خطر، دولت اوباما دولت به بحرین هشدار داد که دست از سرکوب خونین مردم بردارد. این پیام به نقل از واشنگتن پست چنین بوده است: بحرین باید اصلاحات سیاسی بکند و نیروهای امنیتی باید بتوانند خود را کنترل کنند.

آمریکا بطور واضح از جنبش های دموکراتیک منطقه دفاع می کند. این ممکن است ادامه فضائی باشد که جورج بوش امیدوار بود بعد از سقوط صدام در منطقه اتفاق بیافتد.

ممکن هم هست که پشتیبانی از تحولات خاورمیانه  یک آرمانگرایی ساده لوحانه باشد که باعث خیانت به دوستانمان و باز کردن راه برای دشمنان شود. گاهی اوقات دموکراسی می تواند برضد منافع آمریکا تمام شود، مثل پیروزی حماس در انتخابات سال 2006 فلسطین. اما در دراز مدت اصلاحات پایدار منجر به  روی کار آمدن دولت هایی می شود که با ثبات ترند و کمتر به دنبال جنگ خواهند بود زیرا آنها تلاش خواهند کرد که زندگی را برای مردمشان بهتر کنند. اسلام رادیکال و ناسیونالیسم کور می توانند بعنوان لولو توسط  دولت های دیکتاتور به کار آید  که  جهان را از پرداختن به وضعیت واقعی خود باز می دارند.

اما واقعیت این است که دموکراسی خواهی در خاورمیانه گسترش پیدا کرده و دولت آمریکا باید راهی پیدا کند تا این روند همه اولویت ها را تحت الشعاع قرار ندهد. درکشوری مثل اردن که تندرو ها از حمایت زیادی برخوردار هستند، دولت این کشور را از یک کشور سلطنتی دوست آمریکا، دموکراسی را به دست گروه هایی می دهند که از آن برعلیه آمریکا استفاده خواهند کرد. این اتفاقی است که در بعد از سقوط شاه ایران افتاد.

انتقال ناموفق دموکراسی ممکن است منجر به این شود که آمریکا برای حفظ امنیت خود با حاکمان مستبد همکاری کند. درست مثل کاری که نیروهای متحد در زمان جنگ جهانی دوم انجام دادیم و برای شکست دادن هیتلر با استالین همکاری کردیم.

اما این موارد نادر استو واقعیت امروز خاورمیانه نشان می دهد که ما باید به سود اصلاحات تلاش کنیم. این هم به نفع مردم منطقه و منافع آمریکاست.

شیکاگوتریبون، 21 فوریه