وضعیت فعالان کارگری بد‌تر شده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محمود صالحی در مصاحبه با روز:

محمود صالحی، از اعضای فعال تشکل کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در مصاحبه با روز با اشاره به وخامت حال جسمانی رضا شهابی و دیگر فعالان کارگری در آغاز فصل سرما در زندان اوین، می‌گوید از زمان آغاز به کار دولت جدید فشارها بر فعالان جامعه کارگری بیشتر شده است.

همزمان چندین تشکل فعال کارگری در ایران خواستار آزادی فوری رضا شهابی، عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و معالجه او شدند.

سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک و هیات بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزیینات در بیانیه ای با اشاره به وضعیت رضا شهابی در زندان، خواهان آن شده اند که او پس از آزادی بتواند از معالجه لازم برای بهبودی سلامتی اش برخوردار شود.

رضا شهابی، ۲۲ خرداد سال ۸۹ بازداشت شد و پس از تحمل ۲۲ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۶ سال حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت های کارگری محکوم شد.

رضا شهابی، خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، از زمان بازداشت تاکنون در زندان بوده است.

این فعال کارگری هم اکنون در زندان اوین تهران نگهداری می شود.

آقای شهابی از وضعیت جسمانی خوبی در زندان برخوردار نیست و در سالهای گذشته به علت بیماری چندین بار به بیمارستان منتقل شده است. در هفته‌های گذشته تشکل‌های کارگری بار دیگر نسبت به وضعیت سلامتی آقای شهابی در زندان هشدار داده‌اند.

محمود صالحی، فعال کارگری ساکن ایران به روز می‌گوید با آغاز فصل سرما مشکلات روزانه زندانیان از جمله زندانیان کارگری بیشتر شده است.

در این میان آقای صالحی با اشاره به بیماری رضا شهابی، فعال زندانی کارگری می‌گوید با وجود پیگری‌های مدام جامعه کارگری اما تا کنون دادستانی با درخواست مرخصی این فعال کارگری و همچنین بهنام ابراهیم زاده موافقت نکرده است.

روز شنبه، ۱۴ دی ماه، جمعی از فعالان کارگری سنندج نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار بهبود وضعیت کارگران، پایان دادن به فشارهای امنیتی و آزادی کارگران زندانی شدند.

به گزارش وبسایت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری این دسته از فعالان در بخشی از بیانیه خود با اشاره به وضعت کارگران ایران نوشته‌اند: “مشکلات معیشتی، تمامی روزنه‌های امید رنجبران را مسدود نموده، و هر گونه چشم‌اندازی را در گشایش افق‌های بسته‌ی پیشارویشان تیره و تار نموده است.”

آنها در بیانیه خود خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط کارگران زندانی و پایان دادن به هر سطحی از فشار بر تشکل‌ها و فعالین کارگری و دیگر فعالان عرصه اجتماعی شده‌اند.

رضا شهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، رسول بداغی، بهنام ابراهیم زاده، پدرام نصراللهی، وفا قادری، واحد سیده، محمد مولانایی، یوسف آب خرابات، خالد حسینی و غالب حسینی از جمله فعالان کارگری هستند که در این سال‌ها بازداشت شده‌اند و هم‌اکنون با محکومیت‌های گوناگون در زندان‌ها به سر می‌برند.

انتقادها به دولت و بازداشت کارگران درحالیست که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور چند هفته پیش در اراک با اشاره به اینکه “برخورد راه مناسبی در مقابل تجمعات کارگری نیست” گفته بود: “حرفهای معترضین در تجمعات کارگری در کنار سخنان صاحبان صنایع باید شنیده شود.”

در چند سال گذشته به علت بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها و هدفمندسازی یارانه ها، شمار زیادی از کارخانه ها و واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی تعطیل و کثیری از کارگران بیکار شده اند.

حسن روحانی قبل از انتخابات وعده داده بود از طریق حل بحران اقتصادی در جهت بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم و کارگران تلاش خواهد کرد.

محمود صالحی، از اعضای فعال تشکل کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که خود بارها به دلیل فعالیت های کارگری احضار، بازداشت و زندان شده است می‌گوید از زمان آغاز به کار دولت جدید برخورد با فعالان کارگری تند تر شده است.

به گفته او به عنوان مثال بازداشت عضو کمیته آنها در زمان دولت قبلی با حکم حداکثر پنج تا شش ماه حبس روبرو بود اما دولت روحانی فعالان با اتهامات مشابه برای مثال به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.