سه کشور خلیج فارس در یک اتحادیه

نویسنده

» گزارش گلف نیوز از نشست ریاض

حداقل سه کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به احتمال قوی در نشست مشورتی این شورا به “اتحادیه خلیج” می پیوندند.

رهبران کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در دیداری یک روزه در ریاض برای تنظیم سیاست های منطقه ای خود و بحث پیرامون تبدیل این شورای 31 ساله به یک اتحاد منطقه ای گرد هم خواهند آمد.

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در ماه دسامبر که میزبانی شورای همکاری کشورهای خلیج فارس را بر عهده داشت گفت این شورا باید یک قدم فراتر برود و همکاری خود را به اتحادیه ای در یک چهارچوب واحد تبدیل کنند.

بحرین از آن زمان تا کنون گفته است که با این فکر موافق است و منتظر است تا اعلامیه رسمی آن را در آخر سال جاری با میزبانی خود در منامه اعلام کند.

عربستان سعودی همچنین بر نقش برجسته چنین اتحادی برای مقابله با تهدید های سیاسی و اقتصادی معاصر در دنیای پر چالش امروز، تاکید کرده است.

لیکن به گفته یک منبع بلند پایه خلیج فارس چند ساعت پیش از شروع این نشست، قطر و کویت نیز در قبول پیشنهاد عربستان سعودی به بحرین پیوستند و موافقت خود را برای پیوستن به چنین اتحادی ابراز کردند.

این منبع گفت امارات متحده عربی و عمان نیز احتمالا در مراحل بعدی به چنین اتحادی خواهند پیوست، ولی تاریخی برای این موضوع ذکر نکرد.

اعلام رسمی چنین اتحادیه ای نمایانگر شروع اقدامی است که به دنبال آن نحوه اجرای آن در زمینه های امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی باید در جزئیات مورد بحث و توافق قرار گیرد. این منبع گفت چنین اقدامی در شرایط منطقه ای و بین المللی امروز از فوریت بالایی برخوردار است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همبستگی زیادی در زمینه های سیاسی و امنیتی در رویدادهای بحرین و رویارویی امارات متحده عربی با ایران بر سر موضوع جزایر مورد مناقشه خلیج فارس نشان داده است.

این منبع گفت: “تجربیات تلخ برخی از کشورهای عضو شورای همکاری باید انگیزه قوی برای آنها باشد تا به این اتحادیه بپیوندند.”

این منبع تردید در مشروعیت چنین اتحادیه ای را رد کرد و گفت هر کس این فکر  را رد کند در واقع ماهیت “عربی” خلیج را رد کرده است.

گفته می شود برخی از کشورهای خلیج فارس مشروعیت چنین اتحادیه ای را منوط به انجام رفراندوم کرده اند. این منبع لیکن چنین چیزی را رد کرده اند.

این منبع گفت: “این مانند انجام رفراندوم برای پذیرش اموری مانند  وطن پرستی یا مذهب است”.

منبع : گلف نیوز – 14 مه