وضعیت کبودوند نگران کننده است

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» مصاحبه با جان اسنو، عبدالکریم لاهیجی و هادی قائمی

بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا- بریتیش پرس اوارد – در مراسمی که در روز 31 مارس در لندن برگزار شد، محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ایرانی را به عنوان روزنامه نگار بین المللی سال بریتانیا برگزید. در ارتباط با اعتبار این جایزه و اهمیت اعطای  آن به محمد صدیق کبودوند گفتگویی کرده ایم با جان اسنو، خبرنگار برجسته انگلیسی، عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر و هادی قائمی هماهنگ کننده کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران.

 در مراسم بریتیش پرس اوارد که با حضور جمع کثیری ازخبرنگاران برجسته انگلیس و شماری از شخصیتهای سیاسی آن کشور برگزار شد، به بهترین های مطبوعات بریتانیا جوایزی اهدا شد و همچنین محمد صدیق کبودوند، که به اتهام فعالیتهای مطبوعاتی و حقوق بشری به تحمل 10 سال و نیم حبس محکوم شده است، در بین دهها نامزد دیگر دریافت این جایزه، به عنوان بهترین خبرنگار بین المللی سال مطبوعات انگلیس انتخاب گردید.

 مجری این برنامه جان اسنو، بود و نازنین انصاری، رییس انجمن خبرنگاران خارجی در لندن، به نیابت از محمد صدیق کبودوند این جایزه را دریافت کرد و پیام ارسالی این فعال زندانی را برای حضار قرائت نمود.

 جان اسنو در مصاحبه با روز با تاکید بر این که “به عنوان ژورنالیستی صحبت می کند که خیلی در ایران کارکرده است و  احترام و علاقه خاصی به ایران دارد” تاکید کرد: “زندانی شدن آقای کبودوند و رنجی که متحمل می شوند واقعیتی است که روی کار ژورنالیستی اثری منفی دارد و زندانی شدن ایشان بر کار همه ما تاثیر می گذارد.”

 وی یادآور شد: “اعتبار آقای کبودوند را همه به خوبی می دانند وایشان از حسن شهرت برخوردارند. و ما این جایزه را به خاطر همه فعالیتهایی که همچون یک خبرنگار داشته اند به وی داده ایم. سخنان و نامه آقای کبودوند هم بسیار منطقی و عاقلانه بود و البته  پر استدلال و در ضمن خیلی با جرات و دلیرانه بود.”

 مجری کانال 4 تلویزیون انگلیس در انتها خاطرنشان کرد: “این یک فریاد و دعوتی بود به ما خبرنگاران انگلیسی که از آزادیها و حقوق کسانی که در کار خبرنگاری هستند دفاع کنیم و این یکی از اصول کلی اعلامیه جهانی حقوق بشر است”.

 در گفت و گویی دیگر، عبدالکریم لاهیجی به روز گفت: “من خیلی خوشحال هستم که این جایزه به یک ایرانی تعلق گرفته است و به یک مدافع حقوق بشر ایرانی و یک مدافع کرد حقوق بشر. بخاطر اینکه من می دانم بخش بزرگی از محکومیت محمد صدیق کبودوند در ارتباط با دفاعی است که از حقوق مردم کرد در ایران می کند. بخاطر تلاشهایش بر ضد تبعییض های فرهنگی و اجتماعی علیه اکثریت بزرگی از اقوام ایرانی است که فارسی زبان نیستند و مذهب رسمی جمهوری اسلامی یعنی شیعه دوازده امامی  را ندارند.”

 دکتر لاهیجی افزود: “امیدوارم مقامات جمهوری اسلامی این قدردانی و این همبستگی مردم مدافع دموکراسی و حقوق بشر در جهان را با یک مدافع حقوق بشر کرد ایرانی را فرصتی مغتنم بشمارند و امکان برگزاری یک محاکمه عادلانه را در چهارچوب موازین شناخته شده حقوق بشر به کبودوند بدهند.”

 نایب رییس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر تاکید کرد: “چیزی که ما می خواهیم این نیست که کبودوند مورد عفو قرار بگیرد. کبودوند را ما نه مجرم می شناسیم نه متهم می شناسیم که درخواست عفو و بخشش از کسی داشته باشیم. آن چیزی که از روز اول بازداشت کبودوند خواسته ایم برگزاری یک محاکمه عادلانه در چهارچوب معیارهای حقوق بشری بوده است. محاکمه ای که کبودوند بتواند از خودش دفاع بکند و علنی باشد. و ما مطمئن هستیم که نتیجه آن محاکمه صد درصد با آن چیزی که متاسفانه جمهوری اسلامی به عنوان یک محاکمه و یک محکومیت آن را متوجه کبودوند کرده به تمام معنی متفاوت و متمایز خواهد بود”.

 هادی قائمی نیز در  گفت و گو با روز اظهار داشت: “من مجموعا این شناسایی جهانی از آقای کبودوند را از سه جنبه حائز اهمیت می دانم. نخست از دیدگاه تقدیر از کل فعالان و گزارشگران حقوق بشر در ایران که با وجود سختی های فروانی که هست، همچنان به  تلاشهایشان ادامه می دهند. دوم از منظر توجه به نقض وسیع حقوق بشر که در کردستان ایران انجام می شود. و سوم از زاویه نقش خود آقای کبودوند برای به وجود آوردن سازمان حقوق بشر کردستان و کارهایی که به عنوان یک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر  در این زمینه انجام داده اند. به ویژه آنکه این جایزه، در راستای محکوم کردن روند قضایی جاری در ایران است که که بر مبنای آن، یک فعال و یک روزنامه نگار برای 10 سال و نیم به زندان محکوم می شود، فقط به این جرم که در زمینه حقوق بشر فعالیت کرده است.”

 قائمی خاطرنشان کرد: “از روز اولی که کمپین بوجود آمد، یعنی از یک سال و اندی پیش، وضعیت آقای کبودوند برای ما خیلی مهم بوده. نه تنها به این دلیل که ایشان قربانی یک روند قضایی کاملا غیر عادلانه بوده، که مخصوصا بخاطر اینکه ایشان نمادی هستند برای فعالانی که فقط و فقط جرمشان این بوده که در زمینه حقوق بشر فعالیت کنند و تمام هم و تلاش ما در راستای آگاهی رساندن جهانی درباره این مساله بوده است: اینکه این رفتار ها، زنگ خطری برای کل جامعه حقوق بشر است.”

 وی تصریح نمود: “ما این را وظیفه خودمان می دانیم که در سطح بین المللی وضعیت آقای کبودوند مورد توجه قرار بگیرد وتلاش کنیم که ایشان آزاد بشوند. مضاف بر این وضعیت جسمانی ایشان باعث نگرانی ماست. با توجه به اتفاقاتی که در سالهای اخیر در زندانهای ایران اتفاق افتاده، عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانییان و مخصوصا اینکه آقای کبودند به بیماریهای مختلفی مبتلا هستند، این نگرانی ها تشدید شده است”.

 پیش از این، انجمن قلم سوئد، آقای کبودوند را به عضویت افتخاری خود درآورده و سازمان دیده بان حقوق بشر هم جایزه هملن همت را به این فعال زندانی اهدا کرده بود.

 محمد صدیق کبودوند در بخشی از نامه خود به بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا که از زندان اوین ارسال شده بود خاطر نشان می کرد: “امید است اقدامات قابل تقدیر نهاد برتیش پرس آوارد توجه جدی دیگر وجدان های بیدار جهان را به سوی وضعیت و شرایط رنج آور روزنامه نگاران و نویسندگان در جوامع بسته وسرزمین استبداد زده خاور میانه جلب نماید. در این گوشه از جهان روزنامه نگارانی به دلیل تعهد به رسالت حرفه ایشان و به خاطر افشا و بیان واقعیت ها و روشنگری هایشان و یا ابراز و بیان عقاید و نظراتشان و یا دعوت از حکومت ها برای احترام به کرامت و حقوق انسانی انسان ها تحت تعقیب و آزار و اذیت قرار می گیرند و یا در بازداشت و حبس به سر می برند”.  کبودوند هم چنین تلاشهای کمپپن بین المللی حقوق بشر در ایران در پیگیری وضعیتش را مورد تقدیر قرار می داد.