شعار مردم مصر در میدان تحریر علیه خامنه‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» برای خاورمیانه ای دمکراتیک تلاش می کنیم

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها در مصر، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط خبر داد که برخی تظاهرات‌کنندگان مصری به مخالفت به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته‌اند‌.

این روزنامه با اشاره به درخواست موسوی و کروبی برای برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم مصر، نوشته است: “شماری از تحصن کنندگان در میدان تحریر که از ۲۷ ژانویه گذشته در آنجا حضور دارند، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای را رد کردند و گفتند که آنها برای خاورمیانه ای دمکراتیک  تلاش می‌کنند و برای صادر کردن انقلاب مصر به ایران اقدام می‌کنند.”

واکنش به سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که پیش از این و پس از سخنان خامنه ای درنماز جمعه تهران درباره اعتراضات در مصر، گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین نیز به این سخنان واکنش نشان داده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم نماز جمعه تهران تحولات سیاسی خاورمیانه را “بیداری اسلامی” خوانده و علت اصلی اعتراضات مصر را “اطاعت محض” رئیس جمهوری این کشور از آمریکا ارزیابی کرده بود. وی همچنین چند بار از حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر با لفظ “نامبارک” یاد کرده بود.

وی ادامه داده بود: “حوادث امروز شمال آفریقا برای ملت ایران معنی خاصی دارد. این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود.”

در همان زمان اخوان المسلمین  در پاسخ به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که “قیام مردم مصر” شامل همه اقشار این کشور نظیر مسلمانان، مسیحیان و تمامی نگرش های سیاسی موجود در مصر است و یک “انقلاب اسلامی” نیست. اخوان المسلمین در بیانیه کوتاهی تاکید کرده بود که این گروه نه به دنبال کسب قدرت است و نه برنامه ای برای این کار دارد، بلکه فقط خواستار اصلاحات در مصر است.

در واکنش به این بیانیه، سایت رجانیوز، انتشار چنین متنی را ناشی از نفود سازمان مجاهدین خلق - از گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی  ـ دانسته بود.

اما چند روز پس از نمازجمعه، به دنبال مصاحبه یک عضو ارشد اخوان‌المسلمین، اوضاع دیگرگونه شد. الهلباوی، عضو ارشد این جنبش، سخنگوی سابق اخوان المسلمین در اروپا و از موسسین شورای اسلامی (مسلمانان) بریتانیا  در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: “من از امام خامنه ای و تمام کسانی که از انقلاب مصر حمایت می کنند متشکرم”.

این عضو اخوان المسلمین درباره حمایت‌های احمدی‌نژاد نیز چنین اظهارنظر کرد: “من هم امیدوار بودم دولت خوبی مثل دولت ایران و رئیس جمهوری خوب و شجاعی مثل آقای احمدی نژاد داشتم.”

پیش از این بسیاری از روحانیون و ائمه جمعه، در سخنان خود، اعتراضات در تونس و مصر را ستوده بودند. سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، گفته بود: “پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیده‌ها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند.”

آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید هم، اعتراضات در مصر و تونس را چنین تحلیل کرده بود: “موج‌هایی از نور انقلاب اسلامی به کشورهایی همچون تونس، مصر، اردن و یمن رسیده و مردم بیدار شده‌اند. به برکت انقلاب اسلامی در تونس بعد از 50 سال صدای اذان شنیده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد.”

وی همچنین در سخنان دیگری، این حرکت‌ها را از “نشانه‌های ظهور” دانسته بود.

آیت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز نیز در سخنانی چنین اظهارنظر کرد: “مشاهده ایرانی توسعه یافته در ابعاد مختلف علمی، دفاعی، عدالت اجتماعی و اسلامیت، ملت‌های منطقه را به جوش و خروش واداشته است.  این حرکت هشداری برای فتنه‌گران داخلی و خارجی است… فتنه‌گران داخلی باید از حوادث کشور‌های تونس و مصر عبرت بگیرند.”

 سایت رجانیوز نیز با بازنشر سخنان قدیمی از رهبر جمهوری‌اسلامی، از “پیش‌بینی رهبر حکیم‌ انقلاب درباره تحولات‌ خاورمیانه و مصر” سخن گفت.

حتی سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی نیز با انتشار ویژه‌نامه‌ای، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: “شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ی اسلام خواهد بود.”

ویژه‌نامه این سایت شامل مجموعه‌ای از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره وقایع خاورمیانه و پیش‌بینی‌های وی از “اسلامی شدن” حکومت‌های منطقه بود.

در واکنش به چنین اظهاراتی بود که رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت: “خیلی جالب است که ایران با توجه به اقدام های دولت این کشور در برخورد با اعتراض های مشابه مردم خود در سال ۲۰۰۹، این چنین موضع گیری می کند.”