شمارش معکوس برای حضور خیابانی

نویسنده

» مقاله گاردین درباره درخواست راهپیمایی رهبران سبز

سعید کمالی دهقان

 

مخالفان ایران در حاشیه موج اعتراضاتی که خاورمیانه را فراگرفته است، خواستار حضور مجدد معترضان ایرانی در خیابان ها شده اند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز ایران خواستار برگزاری یک راهپیمایی در روز دوشنبه برای آنچه “همراهی و پشتیبانی از اعتراضات به راه افتاده در دو کشور مسلمان مصر و تونس” خواندند، شده اند.

جنبش سبز در سال 2009 و به دنبال انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری که با پیروزی محمود احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری همراه بود، مجموعه ای از تظاهرات گسترده را سازماندهی کرد. تهران و سایر شهرهای بزرگ شاهد بزرگترین نا آرامی های مردمی در تاریخ جمهوری اسلامی بودند.

موسوی و کروبی در نامه مشترکی خطاب به مصطفی محمد نجار وزیر کشور ایران، خواستار صدور اجازه برگزاری راهپیمایی از میدان امام حسین به سوی میدان آزادی در مرکز تهران شدند.

موسوی در وب سایت رسمی خود اعتراضات مصر و تونس را به نا آرامی های ایران در سال 2009 ربط داد. وی گفت: “بدون شک باید نقطه آغازین آنچه را در خیابان های تونس، صنعا، قاهره، الکساندر و سوئز شاهد هستیم، در اعتراضات ایران جستجو کرد.”

“این روزها خاورمیانه در آستانه بروز حوادث بزرگی است که می تواند بر سرنوشت منطقه و جهان تأثیر بگذارد.”

در همین حال، آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران از نا آرامی های مصر استقبال کرد و گفت این اعتراضات از انقلاب اسلامی 1979 ایران نشأت گرفته است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از وی در مراسم نماز جمعه تهران در هفته گذشته نوشت: “حوادث امروز در آفریقا، مصر، تونس و سایر کشورها، حال و هوای دیگری برای ملت ایران دارد. معانی خاصی دارند. این همان بیداری اسلامی است که به پیروزی انقلاب بزرگ مردم ایران منجر شد.”

بعید به نظر می رسد که دولت احمدی نژاد اجازه این راهپیمایی را به مخالفان بدهد، اما رهبران جنبش سبز از این درخواست مجوز برای برقراری تماس با مردم استفاده می کنند. قانون اساسی ایران اجازه برپایی تظاهرات صلج جویانه را داده است.

درخواست آنها با استقبال جامعه فراگیر آنلاین ایران روبرو شده است و آنها از هم اکنون دست به کار پیشبرد این ایده از طریق شبکه های اجتماعی و وبلاگهای خود شده اند. برخی پوسترها و شب نامه ها نیز توسط حامیان ناشناس جنبش سبز طراحی شده و در میان کاربران اینترنتی توزیع شده است.

تهران قصد دارد در روز جمعه و در سی و دومین سالگرد به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، یک راهپیمایی دولتی برگزار کند.

منبع: گاردین- 8 فوریه