صدا و سیما ارگان کدام جریان است؟

نویسنده
مهناز ملکوتی

» کنفرانس علی لاریجانی از تلویزیون پخش نشد

پس از خودداری صدا و سیما از پخش تصاویر چهره های منتقد وضع موجود،مانند رییس دولت اصلاحات و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اینک رسانه ملی با جلوگیری از پخش مستقیم کنفرانس خبری رییس مجلس نهم، این چهره محافظه کار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی را نیز در دسته غیر مجاز ها قرار داد.

ماجرا از اینجا آغاز شد که علی لاریجانی به مناسبت سالروز مشروطه از خبرنگاران دعوت کرد تا در نشست خبری او حضور یابند تا به سئوالات آنها پاسخ دهد. براساس رویه سال های اخیر صدا و سیما، نشست های خبری روسای دولت و مجلس از شبکه خبر به صورت مستقیم پخش می شود.

با این حال صدا و سیما برخلاف رویه قبلی خود تصمیم گرفت، تصویر رییس اصولگرای مجلس نهم را به صورت مستقیم پخش نکند و تنها پس از انتشار بیانیه روابط عمومی مجلس در اعتراض به عدم پخش زنده کنفرانس لاریجانی به پخش گزیده ای از آن در بخش های خبری انتهای شب پرداخت.

در بیانیه روابط عمومی مجلس با اعلام اینکه “صدا و سیما از دایره اعتدال و انصاف خارج و به ارگان یک جریان سیاسی خاص تبدیل شده”، آمده: “این اقدام در حالی اتفاق افتاده که بیش از چند دوربین از شبکه‌های مختلف سازمان صدا و سیما به همراه امکانات و تجهیزات ارسال تصاویر و پخش زنده آن در مراسم حضور داشتند. با وجود اعلام پخش زنده این برنامه در روز گذشته که از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شده بود، اقدام عجیب صدا و سیما در عدم پخش نشست خبری رئیس مجلس سبب شد تا ملت شریف ایران از تماشای این برنامه مهم محروم شوند.”

خودداری از پخش کنفرانس خبری لاریجانی در حالی است که وی تا سال ۸۳ رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود؛ دورانی که شاهد بیشترین حملات به منقدان و مخالفان وضع موجود از جمله اصلاح طلبان بود. مستند هویت، گزارش تحریف شده کنفرانس برلین، حمله به کوی دانشگاه و … از جمله معروف ترین برنامه های سیاسی رییس فعلی مجلس نهم است که طی ۱۰ سال مدیریت او از رسانه ملی پخش شد.

با این حال سه روز پیش از ممنوع التصویر شدن علی لاریجانی، صدا و سیما اقدام به پخش یک برنامه تبلیغاتی از غلامعلی حدادعادل رقیب دیرینه و ناکام لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس کرد؛ برنامه ای که به گفته رسانه های مختلف یک رپرتاژ آگهی و فیلم انتخاباتی برای پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی بود که اکنون کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم لقب گرفته است.

در بخشی از آن مستند که حدود یک‌ساعت و در پر بیننده‌ترین ساعات جمعه شب پخش شد، حداد عادل به مقاطعی از زندگی خود در ارتباط با تاریخ انقلاب اشاره کرد و سپس با حضور در دبستانی دخترانه در اسلامشهر به یکی از کلاس‌های درس رفت و پس از صحبت برای دانش‌آموزان به تک تک آنها هدیه داد و در مقابل از آنها گل دریافت کرد.

حدادعادل، پدر همسر مجتبی خامنه ای، از چهره های نزدیک به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی محسوب می شود که نزدیک ترین تشکل سیاسی اصولگرا به احمدی نژاد است. رییس دولت دهم از اعضای هیات موسس جمعیت ایثارگران و لطف الله فروزنده معاون پارلمانی او، قائم مقام این جمعیت است. ایثارگران که گفته می شود رابطه بسیاری نزدیکی با مجتبی خامنه ای پسر رهبر جمهوری اسلامی دارند، شریان های حیاتی صدا و سیما را در دست گرفته اند. عزت الله ضرغامی رییس صدا و سیما و همچنین علی دارابی معاون سیما، از اعضای شورای مرکزی این جمعیت هستند که تلاش زیادی برای کاندیداتوری حدادعادل انجام می دهند.

 

ممنوع التصویرها

علاوه بر چهره های سرشناس اصلاح طلبان، علی لاریجانی نخستین چهره اصولگرا در جمهوری اسلامی نیست که تصویر او از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش نمی شود یا در اصطلاح ممنوع التصویر می شود. این لقب نه تنها به سیاسیون اختصاص ندارد بلکه هنرمندان، مجریان و بازیگران تلویزیون نیز را شامل می شود.

پیشتر برخی چهره های اصولگرا که نسبت به دولت محمود احمدی نژاد انتقادهایی داشته یا علیه فسادهای مالی دولت افشاگری کرده بودند در لیست ممنوع التصویرها قرار گرفته اند.

آنطور که یکی از سایت های نزدیک به مصطفی پورمحمدی خبر داده “الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان مردم تهران در مجلس و عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران سه چهره‌ای هستند که مدتی است در رسانه ملی دیده نمی‌شوند.”

گفته می شود احمد توکلی از روزی ممنوع التصویر شده است که دولت را کشتی به گل نشسته احمدی‌نژاد خواند.

الیاس نادران هم همان نماینده ای بود که در مجلس هشتم پرونده اختلاس ۱۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه ایران معروف به پرونده فساد فاطمی را که معاون اول محمود احمدی نژاد متهم ردیف اول آن است،افشا کرد.

اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر سابق و پرحاشیه احمدی نژاد که اصولگرایان به او لقب حلقه نخست جریان انحرافی داده اند، از جمله دیگر محافظه کارانی است که چند سالی می شود در لیست سیاه صدا و سیما قرار گرفته اند.

وحید جلیلی از اعضای انصار حزب الله و برادر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، حمیدرضا رسایی نماینده مجلس و علیرضا پناهیان از روحانیون نزدیک به ایت الله خامنه ای از دیگر افرادی هستند که نام آنها در لیست ممنوع التصویری های صدا و سیما قرار دارد.

لیستی که مشخص نیست براساس چه معیار یا آیین نامه ای تنظیم می شود اما در سیاهه طولانی آن از کسانی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی تا برخی از چهره های رادیکال اصولگرا یا کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری دیده می شود.