عقب‌نشینی احمدی‌نژاد در مقابل سپاه

نویسنده
حسین محمدی

» رهبر با طرح سئوال در مجلس موافق است

در حالی که رهبر جمهوری‌اسلامی دستور بررسی علل قانون‌گریزی احمدی‌نژاد را صادر و عدم مخالفت با طرح سئوال در مجلس را نیز اعلام کرده، پس از چند روز درگیری لفظی، دفتر احمدی‌نژاد نقل‌قول از احمدی‌نژاد درباره قاچاق کالا توسط نهادهای نظامی را تحریف شده خواند.

 

بررسی علل قانون‌گریزی احمدی‌نژاد

به دنبال متهم شدن احمدی‌نژاد و اطرافیان وی به زیرپا گذاشتن قانون اساسی که منجر به طرح شکایت در کمیسیون اصل 90 و زمزمه‌های طرح سئوال در مجلس شد، یک عضو حزب موتلفه خبر از تشکیل گروهی برای بررسی تخلفات احمدی‌نژاد با دستور رهبر جمهوری اسلامی داد. حمیدرضا ترقی دراین زمینه گفته است: “رهبر معظم انقلاب اجازه نخواهند داد که این وضعیت ادامه پیدا کند. چون ادامه آن به ضرر نظام و کشور تمام خواهد شد و روند توسعه کشور و کارایی دولت و نظام را مختل کرده… طبق قانون اساسی رسیدگی به این مسئله بر عهده رهبر معظم انقلاب است و ایشان هم هیاتی را برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده و گزارش آن را خواسته‌اند تا بررسی دقیق شود که علت عدم اجرای برخی از قوانین چه بوده است”.

خبر تشکیل این کمیته در حالی منتشر می‌شود که پیش از این و به دنبال بروز برخی اختلافات، رهبر جمهوری‌اسلامی شورای نگهبان را مامور بررسی اختلافات در این زمینه کرده بود.

ترقی همچنین با اشاره به اختلافات موجود بین قوای کشور، گفته است: “تا این اندازه حمله به دولت و اصطکاک بین قوا را تقریبا در هیچ دوره ای شاهد نبودیم. در دوره ریاست جمهوری بنی صدر هم این وضعیت فقط برای چند مدت به طول انجامید. یعنی از 14اسفند 59 تا خرداد سال60 که در نهایت منجر به عزل بنی صدر شد و در پی آن هم شاهد انفجار نخست وزیری و وقایعی دیگر بودیم. در واقع موضوع بنی صدر تا این اندازه کش پیدا نکرده بود. اما در شرایط کنونی متاسفانه حجم این نوع تیراندازی و پرتاب کردن تهمت و افترا و نقدهای بی انصافانه نسبت به یکدیگر حجم بالا و کم نظیری در سال های پس از انقلاب است”.

اشاره ترقی از آن جهت حایز اهمیت است که هفته گذشته مجتبی ذوالنور، جانشین مستعفی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، اعلام کرده بود احتمال تحقق پیش‌بینی اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره وقوع اتفاقی مشابه بنی‌صدر برای احمدی‌نژاد وجود دارد. وی البته اخیرا اعلام کرده است که در حال حاضر نظام بنای برخورد با احمدی‌نژاد را ندارد.

اما از سوی دیگر، علی لاریجانی، رییس مجلس، در سخنانی خبر دادکه رهبر جمهوری‌اسلامی مخالفتی با طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس ندارد. وی همچنین سخنان یک نماینده حامی احمدی‌نژاد درباره سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی را “خلاف نظر رهبری” توصیف کرد.

 لاریجانی با اشاره به دیدار برخی نمایندگان مجلس با ایت‌الله خامنه‌ای، گفته است: “حالا که بخشی از صحبت های رهبری رسانه ای شده است من این ها را برای شفاف تر شدن موضوع می گویم….ایشان در همان جلسه هم فرمودند که من معتقدم مجلس حق دارد سئوال کند، حق دارد اسیتضاح کند و ایشان دفاع جدی از جایگاه مجلس داشتند”.

برخی حامیان احمدی‌نژاد، در روزهای گذشته با اشاره به انتقاد رهبر جمهوری‌اسلامی از برخی نمایندگان به دلیل اخلال در سخنرانی احمدی‌نژاد هنگام معرفی وزیر، از نظر مخالف رهبر جمهوری‌اسلامی برای طرح سئوال از احمدی‌نژاد خبر داده بودند.

پس از این سخنان، طرح سوال از احمدی‌نژاد مسکوت ماند و برخی نمایندگان مجلس نیز امضای خود را پس گرفتند. گرچه برخی معترضان، اقدام به انتشار عمومی متن سئوالات از احمدی‌نژادکردند.

در تحولی دیگر، پس از چند روز درگیری لفظی میان فرمانده سپاه و احمدی‌نژاد، دفتر احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای، سخنان نقل شده از وی را تکذیب و خبر منتشر شده را “ناقص و تحریف شده” نامید.

اشاره این اطلاعیه به انتشار سخنان محمود احمدی‌نژاد در همایش روز مبارزه با قاچاق کالا بود که در آن وی برخی نهادها را به دست داشتن در انتقال غیرمجاز کالا متهم کرد و از “برادران قاچاق‌چی” نام برد. احمدی‌نژاد در آن جلسه همچنین درخواست کرده بود که کالاهای دفاعی و امنیتی نیز از گمرک وارد کشور شود.

به دنبال این سخنان، فرمانده سپاه پاسداران سخنان احمدی‌نژاد را تکذیب و آن‌ها را انحرافی دانست، اما بلافاصله از سوی یک سایت حامی احمدی‌نژاد متهم به قاچاق کالا در شرق و جنوب کشور شد. به دنبال آن مصاحبه محمدعلی جعفری و اعلام بازداشت و بازجویی نزدیکان احمدی‌نژاد توسط این نهاد، اکنون باعث شده دفتر احمدی‌نژاد این سخنان را تکذیب کند.