عبدالله مومنی از درد به خود می پیچد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصاحبه روز با خانواده زندانیان ادوار تحکیم

با گذشت بیش از یک هفته از پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین، برخی از آن‌ها چون عبدالله مومنی، در زندان دچار مشکلات جسمی شده‌اند؛ اما اجازه مراجعه به پزشک متخصص به آنها داده نمی شود.

پیش از این اخباری نیز از وضعیت ناگوار احمد زیدآبادی – که اکنون در زندان رجایی‌شهر است – منتشر شده بود. همسر عبدالله مومنی و نزدیکان دیگر زندانیان سیاسی، به پرسش “روز” درباره آخرین وضعیت آن‌ها پاسخ داده اند.

 

عبدالله مومنی؛ بیمار

عبدالله مومنی، رییس شورای مرکزی و سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) از جمله 12 زندانی سیاسی است که پس از مرگ هدی صابر در زندان بر اثر عوارض ناشی از اعتصاب غذا و ضرب و شتم مأموران دست به اعتصاب غذا زد.

فاطمه آدینه‌وند، همسر مومنی، درباره وضعیت وی می‌گوید: “روز دوشنبه در ملاقات، عبدالله را دیدم؛ متاسفانه او بعدازاعتصاب غذا دچار مشکل روده شده است. در مدتی که با او صحبت می‌کردم، از شدت درد به خودش می‌پیچید و نمی‌توانست درست روی صندلی بنشیند”.

وی ادامه می‌دهد: “متاسفانه برای بررسی بیشتر مشکل عبدالله حتی او را به بیمارستان هم انتقال نداده‌اند. در زندان هم فقط پزشک عمومی حضور دارد.  با توجه به اعتصاب غذای عبدالله و دیگر زندانیان، از این می‌ترسم که اتفاقی برای او بیفتد”.

آدینه‌وند با اشاره به دیگر مشکلات همسر خود می‌گوید: “عبدالله مدت‌هاست که در زندان از ناراحتی کلیه و ناراحتی پوستی رنج می‌برد. با اینکه بارها این مساله توسط ما و خود عبدالله به مقامات گفته شده، اما هیچ تلاشی برای درمان او انجام نمی‌دهند. پزشکان زندان گفته بودند که نیاز است عبدالله برای ادامه درمان به خارج از زندان منتقل شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است”.

او از تلاش‌های خود برای اخذ مرخصی هم خبر می دهد: “در این مدت بارها با حضور در نهادهای مختلف درخواست مرخصی برای عبدالله داده‌ام. در واقع این از کارهای ثابتی است که هر ماه انجام می‌دهم، اما هیچ جواب مشخصی به من نمی‌دهند. یک بار هم گفتند  لازم نیست درخواست بدهی. اگر تشخیص دادیم، خودمان مرخصی می‌دهیم. حتی با ملاقات حضوری هم موافقت نمی‌کنند. گاهی که بچه‌ها را با خودم به ملاقات می‌برم، عبدالله واقعا غصه می‌خورد”.

آدینه‌وند علل مخالفت با مرخصی مومنی را این‌گونه شرح می‌دهد: “به من می‌گویند  به دودلیل به عبدالله مرخصی نمی‌دهیم. اول به خاطر نوشتن نامه‌ای درباره اتفاقات زندان و بازجویی. بارها گفته‌اند که آن نامه آبروی ما را برده است. دلیل دوم هم مصاحبه من است که یک بار گفته بودم عبدالله در زمان مرخصی، وقتی در اتاق را باز می‌کردم با ترس از خواب می‌پرید و می‌گفت باز هم قرار است مرا کتک بزنید؟ در حالی که هم من و هم عبدالله، صادقانه آن‌چه را که اتفاق افتاده گفته‌ایم. این اتفاقی بود که در زمان یک ماه مرخصی عبدالله افتاده بود و من آن را با چشمان خودم دیدم”.

 

زید آبادی؛ کاهش وزن شدید

در همین حال، کاهش وزن شدید و ناگهانی احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت، باعث نگرانی خانواده و اطرافیان وی شده است.

پیش از این همسر زیدآبادی، ابتدا در صفحه فیس‌بوک خود و سپس در گفت‌وگویی خبر از کاهش وزن شدید همسر خود داده و نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرده بود. مهدیه محمدی گفته بود: “کاهش وزن خیلی محسوس بود، احساس کردم حداقل ۱۰ کیلو وزنش کم شده… اینها مدتی با زندانیان عادی زندگی کردند، وسایل آرایشگاه و سلمانی آنها شریک بود. در زندان هزار نوع بیماری وجود دارد. من نگرانم که آقای زید آبادی به یک نوع بیماری مبتلا شده باشد که در زندان قابل تشخیص نیست”.

یکی از نزدیکان زیدآبادی در همین زمینه به “روز” می‌گوید: “همان‌طور که می‌دانید ملاقات‌ها در زندان رجایی‌شهر هر دو هفته یک بار انجام می‌گیرد. یعنی زنانه و مردانه شده است. به همین دلیل خبر گرفتن از وضعیت زندانیان کار بسیار دشواری است. بخصوص آنکه برای زندانیان سیاسی امکان تماس تلفنی هم وجود ندارد. اما بنا بر اخباری که ما داریم متاسفانه وضعیت آقای زیدآبادی همانند سابق است”.

وی ادامه می‌دهد: “گرچه ایشان روحیه خود را حفظ کرده‌اند، اما وضعیت ناگوار جسمی ایشان باعث نگرانی اطرافیان و خانواده ایشان شده است. کاهش شدید وزن او محسوس است، اما مقامات زندان می‌گویند  براساس آزمایش‌ها، ایشان مشکلی ندارد. مساله‌ای که نمی‌تواند درست باشد. این امکان ندارد که کسی در عرض دو هفته ده کیلو وزن کم کند، مگر ای‌که دچار مشکلی شده باشد. بخصوص آنکه ایشان در این مدت سه ضایعه روحی بزرگ هم داشتند که مربوط به درگذشت مرحومان عزت‌الله سحابی، هاله سحابی و هدی صابر بود”.

وی ادامه می‌دهد: “آقای زیدآبادی بیش از 2 سال است که در زندان به سر می برد. این مساله به طور حتم ممکن است مشکلاتی برای وی  ایجاد می کند. بخصوص آنکه ‌ مدت‌ها در زندان تحت فشار بوده. ما فقط امیدواریم که مسوولان به ایشان مرخصی بدهند تا به چند پزشک متخصص مراجعه کنند”.

 

جمالی؛ لغو ناگهانی مرخصی

علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته سیاسی سازمان ادوار تحکیم وحدت، هم‌زمان با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان اوین، برای شرکت در آزمون‌های دانشگاه به مرخصی آمد.

وی که از شهریور سال گذشته در بازداشت است، پس از 3 روز، با مخالفت مسوولان قضایی برای تمدید مرخصی روبه‌رو و مجبور شد به زندان بازگردد.

یک فرد نزدیک به خانواده جمالی، در این زمینه به “روز” گفت: “آقای جمالی برای شرکت در امتحانات دانشگاه به مرخصی آمده بود. مرخصی وی گرچه سه روزه بود، اما قرار بود این مرخصی برای شرکت در دیگر امتحانات نیز تمدید شود. اما پس از حضور خانواده جمالی در دادستانی برای تمدید مرخصی، این اتفاق نیفتاد. آقای دادستان البته علت این مساله را توضیح نداده و به دلایل نامشخص از تمدید مرخصی وی خودداری کرده است”.

وی ادامه می‌دهد: “آقای جمالی فرزندی دارند که  تازه یک ساله شده، اما در این مدت وی تقریبا اصلا حضور پدر را در کنار خود احساس نکرده است. مقامات قضایی و امنیتی هم نه مرخصی‌ها را تمدید می‌کنند، نه اجازه برقراری تماس تلفنی از زندان را می‌دهند و نه امکان ملاقات حضوری فراهم می‌شود”.