سردار زورخانه ای به زور برکنار شد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از دو سال نافرمانی

سردار علیرضا صفارزاده پس از دو سال نافرمانی در سپردن کرسی سرپرستی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، سرانجام تسلیم حکم وزیر ورزش شد و آن را به محمدرضا طالقانی تحویل داد. در حکمی که از سوی محمد عباسی برای طالقانی صادر شده اثری از رسم قدردانی از رییس و سرپرست پیشین در میان نیست. طالقانی مامور است ظرف شش ماه آینده برای تشکیل مجمع عمومی و گزینش رییس فدراسیون اقدام کند.

صفارزاده که با پشتیبانی سپاه پاسداران رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای شده بود، پس از طی دوران چهارساله ریاستش، بیش از دو سال به عنوان سرپرست در مقامش باقی ماند و حاضر به تشکیل مجمع عمومی نشد. دو سال پیش علی سعیدلو (رییس وقت سازمان تربیت بدنی) طی حکمی محمدرضا طالقانی (رییس پیشین فدراسیون کشتی) را به جای صفارزاده برای سرپرستی و تشکیل مجمع برگزید، اما صفارزاده همچنان بر کرسی نخست این ورزش باستانی تکیه زد و طالقانی را به فدراسیون راه نداد.

 در طول ریاست صفار زاده بسیاری ازپیش کسوتان و روسای هیاتها از کار کناره رفتند و در همین دوره قطع رابطه فدراسیون جهانی با مسوولان ایرانی اش، باعث شکست ایران از عراق در مسابقه های جهانی شد.

صفارزاده پس از برکناری به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: “کنار رفتنم از فدراسیون در حیطه وظایف و اختیارات وزیر ورزش بود و ظاهرا آنها بنا به مصالحی که داشتند این تغییر را انجام دادند.”

وی بدون اشاره به اینکه چرا پیش از این به این اختیارات بی اعتنایی کرده در مورد اینکه آیا جابجایی اش به دلیل اختلاف با مسئولان فدراسیون جهانی بوده است، گفته: “این پرسش را باید وزارتخانه پاسخ دهد.”

سردار صفارزاده در همین مورد به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم گفته است: “امیدوارم فدراسیون جهانی از این شرایط سوء استفاده نکند و از آب گل‌آلود ماهی نگیرد!”

سردار صفارزاده یک هفته پیش از این، در مورد اعتراض و کناره گیری رییس هیات ورزش پهلوانی استان تهران به جمع‌آوری ضرب‌زنگ از زورخانه‌ها هم به خبرگزاری فارس گفته بود: “این هم از آن دست فتنه ‌هایی است که فدراسیون جهانی زورخانه ‌ای با یک پیامک علیه فدراسیون به راه‌ انداخته و ذهن‌ها را به خود معطوف کرده است. اسماعیل سرپرست، رئیس سابق هیات زورخانه‌ای استان تهران یک سال است از ریاست هیات تهران برکنار شده است و از آن موقع زیر چتر فدراسیون جهانی بوده و الان هم هست. دکانشان تعطیل شده و ناراحتند!”

او همچنین افزوده بود: “به غیر از کینه، عناد، فتنه و دشمنی که کسی حاضر نیست برخورد کند، فدراسیون جهانی کار دیگری بلد نیست. هر قدر می‌خواهیم سکوت کنیم، اجازه نمی‌دهند. نزدیک به دو ماه است فدراسیون جهانی در حال فتنه است؛ کشاندن این فتنه به رسانه‌ها درست نیست.”

رئیس سابق هیات زورخانه‌ای استان تهران هم در پاسخ به سردار در خبرگزاری فارس گفت: ”برای رئیس فدراسیون متأسفم که خیلی راحت با آبروی افراد بازی می ‌کند. این حرف‌ها تبعات قضایی دارد. من حاضرم رودررو با حضور رسانه‌ها با صفارزاده مناظره کنم. من هم نه با فدراسیون جهانی در ارتباطم و نه سازماندهی می‌شوم.”

در دوران ریاست سردار صفارزاده بر فدراسیون ورزشهای زورخانه ای محمود احمدی نژاد هم کمربند پهلوانی بر کمر بست.

سال پیش محمد عباسی تلاش کرد اختلاف صفارزاده با رییس ایرانی فدراسیون جهانی ورزش زورخانه ای را حل کند و سردار کوتاه بیاید، اما صفارزاده زیر بار نرفت.

آیا سردار با یاری دیگر سرداران باردیگر نامزد ریاست و بازگیری پست از دست رفته خواهد بود؟ مجمع عمومی مشخص می کند.