سفر حقوق بشری نمایندگان مجلس آلمان به ایران

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

مکس فیشر

سه نماینده مجلس آلمان قرار است اواخر هفته آینده به ایران سفر و با مقامات ایرانی در باره “نقض حقوق بشر” در این کشور دیدار کنند. چنین سفرهای از سوی مقامات غربی برای ایران عادی نیست زیرا جمهوری اسلامی مدت هاست که به دلیل برنامه های اتمی اش منزوی شده و مقامات کشور مدت های طولانی است که نسبت به برخوردشان با اقلیت ها، زنان و مخالفان به این قبیل سفر ها واکنش نشان می دهند.

نمایندگان آلمانی که هنوز منتظر صدور ویزای خود هستند، قصد دارند در سفر چهار روزه خود به ایران با نمایندگان مجلس ایران، اساتید دانشگاه و نمایندگان اقلیت های مذهبی دیدار کنند. اما وزارت امورخارجه از همین حالا مخالفت خود را با ملاقات آنها با فعالان مخالف حکومت، زندانیان سیاسی و بهائیان اعلام کرده است.

بیژن جیرسرایی نماینده ایرانی تبار مجلس آلمان که عضو حزب دمکرات آزاد آلمان در ائتلاف راست مرکزی به رهبری آنگلا مرکل است به آسوشیتدپرس گفت: “برای ما مهم است که یک بار دیگر مواضع خود را در رابطه با نقض گسترده حقوق بشر در ایران به صراحت اعلام کنیم.”

او ضمن ابراز ناامیدی از اینکه مقامات ایران اجازه چنین دیدارهایی را نمی‌دهند، گفت در این شرایط چنین دیدارهایی می ‌تواند برای کسانی که مورد آزار قرار گرفته‌ اند خطرناک باشد. جیرسرایی اظهار داشت: “ما نمی ‌خواهیم که زندگی آنها را از این هم سخت‌ تر کنیم. ما پس از چند روز ایران را ترک می ‌کنیم، اما آنها در آنجا زندگی می ‌کنند و ممکن است به دردسر بیفتند.”

نهادهای حقوق بشر و دولت‌های غربی سال‌های طولانی است که ایران را به نقض حقوق انسانی غیرمسلمانان، زنان و مخالفان سیاسی متهم می ‌کنند. این نگرانی ها بعد از انتخابات مخدوش سال ۲۰۰۹ که منجر به ریاست جمهوری مجدد محمود احمدی نژاد شد، تشدید شده است.

اما در سال‌های اخیر برنامه هسته‌ ای ایران نیز به چالشی دیگر برای غرب تبدیل شده است. غرب نگران این است که ایران درپی ساخت سلاح اتمی است. ایران این موضوع را تکذیب می کند و می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است اما نتوانسته آمریکا و متحدانش، بخصوص اسرائیل را متقاعد کند.

درحالیکه آمریکا و کشورهای دیگر تحریم های سنگینی را برای ایران درنظر گرفته اند، دیدار از ایران برای مقامات غربی بسیار مشکل شده است. وزیر امور خارجه آلمان گوئیدو وستروله، در یک شرایط استثنایی توانست به ایران سفر کند و روزنامه نگاران آلمانی را از زندان آزاد کند.

جیرسرایی، گفت که برنامه های اتمی و تهدید علیه اسرائیل نیز از مباحثی است که در مورد آن بحث خواهد شد اما هدف اصلی سفر نیست.

جیرسرایی همراه با خانواده اش در سال ۱۹۸۷ به ایران سفر کردند، وی در آن زمان ۱۱ ساله بود. حالا در سن ۳۴ سالگی نماینده مجلس آلمان است. در این سفر توماس فیست از حزب محافظه کار خانم مرکل و آنگلیکا گراف از ائتلاف چپ مرکزی حزب سوسیال دموکرات، شرکت می کنند.

آنها قرار است روز شنبه سفر را آغاز کنند و جمعه به برلین بازگردند.

منبع: واشنگتن پست، 23 اکتبر