دولت باز ستاد واتاق توطئه کشف کرد

نویسنده
اردلان صیامی

» در آستانه اجرای یک طرح فراگیر

دولت ستاد واطاق توطئه علیه خودش راکشف کرد. این داستان دنباله دار وتکراری دولت احمدی نژاد در مواقعی است که یا دچار بحران میشود ـ مثل این روزها که هم بازار طلا بحرانی است، هم بازار ارز وهم بنزین ـ یا وقتی که قرار است طرحی را اجرا کندکه از قبل معلوم است اجرای آن دشوارست. در این مواقع، دولت “ستاد توطئه” کشف میکند؛ مثل حالا که قرارست قانون هدفمندسازی یارانه ها اجرایی شود.

 این روزها، هم رییس دولت هم وزیر اطلاعات وهم استاندار تهران صحبت از اتاق، ستاد یا کمیته ایجاد بحران برای هدفمند سازی یارانه هامی کنند.

استقبال دولت از بحران

احمدی نژاد روز 20خرداد 88ساعت ده شب در سیمای جمهوری اسلامی بود. وی با آنکه فرصت تبلیغات تلویزیونی تمام شده بود، بیست دقیقه فرصت یافته بود تا به انتقاد رقبایش پاسخ دهد. در آخرین دقایق آن بیست دقیقه احمدی نژاد گفت: “ملت عزیز ایران، رقیب عرصه را باخته و واگذار کرده است. از همین حالا خبر موثق داریم که در پی اشوب وبلوا از فردای انتخابات هستند که بدون شک با هوشیاری شما ره به جایی نخواهند برد.”

 بسیاری از آگاهان این سخنان را به معنای آمادگی ستاد کودتا برای مقابله با اعتراضات مردمی تلقی کردند؛ هر چند که البته اعتراضات سبزها فراتر از تصورات موجود بود.

زمین زدن دولت

 ”می خواهند دولت را زمین بزنند. ستادی هم برای این کار تشکیل داده اند که من نام رئیس اش را هم می دانم اما نمی گویم تا به وقتش….”

 این گفته محمود احمدی نژاد بود در دیدار با نمایندگان مجلس؛ و بعد از آنکه توانست لایحه هدفمند کردن یارانه ها را آن طور که دلش می خواهد به تصویب مجلس برساند. این سخنان 27شهریور هم در گفت وگوی احمدی نژاد با روزنامه دولت، ایران، تکرار شد. وزیر اطلاعات هم در این خصوص دوبار سخن گفت. غیر از حیدر مصلحی، استاندار تهران نیز این خط وجریان را پیش برد. به گزارش فارس ابتدا  شنبه 27 شهریور، مرتضی تمدن استاندار تهران از تشکیل اتاقی برای فعالیت علیه هدفمند سازی یارانه ها خبرداد و افزود: “این اتاق توطئه از سه چها روز قبل فعال شده و مخالفان دولت و دشمنان خارجی در آن حضور دارند.”

 بنا براین گزارش تمدن ادامه داد: “ما برخورد قانونی را با این افراد خواهیم داشت چراکه مخالفان این قانون از محل توزیع نادرست یارانه‌ها ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته‌اند و می‌دانند اگر این قانون اجرا شود نام دولت دهم در تاریخ ماندگار می‌شود.”

سایت بولتن نیوزوابسته به دولت هم پیرو این سخنان گزارشی منتشر ساخت با این عبارات: “رسانه‌های مخالف دولت و ستادهایی که برای سنگ‌اندازی در مسیر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بسیج شده‌اند، ‌بر چه اساسی قصد دارند این تفکر را در جامعه به وجود بیاورند که دولت عزمی برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد؟ نخستین گروه از کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، ‌افرادی هستند که از همان ابتدا هم موافقتی با اجرای این قانون نداشته و حتی در زمان بررسی این لایحه در صحن مجلس نیز در خفا و آشکارا اعلام می‌کردند دولت نباید دست به جراحی اقتصاد کشور بزند.”

 

سهمیه بندی هم توطئه بود

 در ادامه، به گزارش ایلنا،  دیروز دوباره مرتضی تمدن گفت: “تجربه سهمیه‌بندی بنزین به مردم نشان داد که دولت به فکر آنهاست و هیچ نگرانی بابت هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.”

او افزود: “در ضمن اصلا مردم نباید از افزایش قیمت بنزین نگران باشند چرا که هر گاه قیمت‌ها بالا برود قبل از آن پول در حساب‌هایشان موجود است و می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی آن را برداشت کنند.”

مرتضی تمدن در حالی از تجربه موفق سهمیه بندی بنزین سخن میگوید که وقتی مجلس هفتم این قانون را تصویب کرد رییس دولت به آن هم واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا احمدی نژاد در بهار 86گفت: “زمان اجرای این طرح از نمایندگان مجلس خواهش کردم تا فرصت دهند طرح را آزمایش کنیم و با کارت انجام دهیم تا این همه فشار برای سهمیه بندی به وجود نیاید چرا که شبکه گسترده یی است و اگر دچار مشکلی شود با بحران مواجه می شویم. اما مطمئن شدم این طرح برای زمین زدن دولت است و نه برای حل مشکل بنزین.”

اما استاندار تهران  کاری به گذشته ندارد؛ او از اقداماتی می گوید که این بار برای جلوگیری از فعالیت اتاق توطئه علیه هدفمندی یارانه‌ها اندیشیده شده است: “ما کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی دقیق را در دستور کار قرار داده‌ایم و با همین کارهای فرهنگی اقدامات منفی آنها که می‌خواهند طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود را خنثی می‌کنیم.”

 او در پایان هم گفت:“اقلیت شکست خورده سیاسی که اجرای این قانون را به نفع خود نمی‌داند در این کار دخیل است.”

 واکنش مجلس و وزیر اطلاعات بی اطلاع

 این سخنان بی سند، بدون بی واکنش وعکس العمل نماند. به گزارش ایلنا ودیگر خبر گزاری ها دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه ای با حضور وزیر اطلاعات تشکیل شد. مخبر کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در خصوص مفاد این جلسه گفت: “در این جلسه الیاس نادران در مورد اینکه چه کسی قصد زمین زدن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را دارد و چه کسی ستادی در این راستا تشکیل داده و وزارت اطلاعات چه اقدامی کرده است سئوال کرد. وزیر اطلاعات پاسخ داد مسلم است برنامه‌ریزی برای زمین زدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و فعالیت ستاد مذکور همزمان با تحریم‌ها تشدید شده است. آنها برای شکست اجرای این قانون به انحاء مختلف کار می‌کنند و برخی موارد در داخل و خارج در این زمینه وجود دارد.”

جلالی افزود: “وزیر اطلاعات تاکید کرد که البته منظور ستاد متمرکز تابلودار نبوده است. اما مجموعه‌هایی بودند که تلاش‌هایی را برای ناکارآمد نشان دادن نظام انجام داده‌اند. مصلحی از برخی گروه‌های داخلی در این مورد کدهایی را آورد و برخی هم سرنخ‌هایی خارج از کشور داشتند.”

جلالی در پاسخ به سئوال خبرنگاران  در مورد ماهیت گروه‌های داخلی برای زمین زدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: “مصلحی تصریح کرد که منظورش انتقادهایی نیز هست که در برخی دستگاه‌ها مانند مجلس انجام می‌شود.”

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: “وزیر اطلاعات از برخی جریانات فتنه هم در عدم اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها نام برد و تاکید کرد که برخی تلاش می‌کنند مردم را ترسانده و القای ناامیدی کنند”.

 وی البته این راهم گفت که: “نادران از هیچ‌یک از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع نشد و اگر اوضاع به همین روال باشد، قاعدتا وزیر اطلاعات باید به صحن علنی مجلس بیاید و پاسخگوی سوال وی باشد.”

 

سابقه ای ازستادها واتاق ها ومافیاها

در گزارشی که روزنامه توقیف شده اعتماد در خصوص اتاق های توطئه ای که دولت کشف می کند، نوشت  به موضوع جالبی اشاره شده بود: “احمدی نژاد از هنگامی که به پاستور آمده است همواره از کسانی حرف می زند که علیه دولت برنامه ریزی می کنند و می خواهند او و دولتش را زمین بزنند. او همواره وعده داده است که این افراد و گروه ها را افشا خواهد کرد و اسامی افرادی را که شب و روز مشغول سنگ اندازی در راه خدمتگزاری دولت هستند برای مردم خواهد خواند. آن وقت که دولت مدام در سفر بود و احمدی نژاد هر کجا که می رفت در سخنرانی های عمومی اش بعد از تکیه کلام “کی خسته است و از ساعت چند اینجا بوده اید” قول می داد به زودی افشا خواهد کرد. او حتی یک بار در همین سخنرانی ها دستش را به جیب کتش برد و گفت می خواهید اسامی کسانی را که وام های کلان بانکی گرفته اند برایتان بخوانم؟ و بعد به بیان اطلاعات کلی درباره یکی از افرادی که وام های میلیاردی گرفته بود و بازپرداختش نمی کرد، پرداخت.”

احمدی نژاد همچنین  چند باری هم وعده داد مافیای نفتی را افشا خواهد کرد و مخالفت های صورت گرفته با برنامه هایش را برای این دانست که ریشه این مافیا را خشکانده است؛ موضوعی که البته از سوی تمامی دست اندرکاران نفت تکذیب شد و تنها حرفش برای انتخابات باقی ماند.

احمدی نژاد وعده هایی هم در خصوص افشای مافیای سیگار، مافیای وام گیرندگان محدود، مافیای مسکن… داد که هیچ وقت اطلاعات روشنی در مورد آنها اعلام نشد. با این همه احمدی نژاد که سال ۸۴ با حمله تمام عیار به نحوه اداره کشور بعد از انقلاب، بخت حضور در پاستور را به دست آورد، و چهار سال بعد و در خرداد ۸۸ با زیر سئوال بردن کل مدیریت اجرایی بعد از انقلاب توانست موجی پرالتهاب را در جامعه ایجاد کند تا جایی که مناظره شب 13 خرداد 88 از ذهن وافکار عمومی تا سالها نخواهد رفت، هنوز از اتاق های توطئه حرف می زند؛ اما این بار با شنیدن این جملات، انگشت های اشاره به سوی دیگری می رود.