نسرین ستوده: در اوین که باز شد گفتند آزادید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آزادی ناگهانی تعدادی از زندانیان سیاسی

“مامانم اومد دیگه هیچ جا نمیره، شب ها با من میخوابه”. این را نیما خندان، پسر خردسال نسرین ستوده، وقتی گوشی تلفن را برمیدارد می گوید و می دود تا مادرش را صدا کند. و مادرش، نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری که تازه به خانه برگشته به”روز” میگوید که از آزادی اش بی اطلاع بوده. او توضیح میدهد: به من گفتند با مرخصی من موافقت شده است. فکر کردم برای مرخصی می آیم اما ماشین که از در بزرگ اوین خارج شد، مامور همراه به من گفت شما آزاد هستید. با همان ماشین هم مرا به خانه رساندند.

او می گوید که تا پیش از آن نه صحبتی درباره آزادی او و سایر زندانیانی که دیروز آزاد شده اند شده بود و نه اطلاعی از این مساله داشته اند: “اصلا چیزی درباره آزادی به من نگفته بودند نه روزهای قبل نه هنگام آزادی. من فقط فکر میکردم با درخواست مرخصی ام موافقت شده است اما بعد از خروج ماشین از زندان، مامور همراه من گفت که آزاد هستید”.

و نسرین ستوده تنها کسی نبود که دیروز آزاد شد. تعداد دیگری از زندانیان سیاسی هم بدون اطلاع قبلی آزاد شدند؛ زندانیانی که پس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت و محکوم به زندان شده بودند.

 محسن امین زاده، معاون وزارت خارجه در دولت سید محمد خاتمی از جمله آزاد شدگان روز گذشته است. او از مدتی پیش در بیمارستان قلب تهران بستری بود. از محکومیت ۵ ساله وی که از ۲۶ خرداد ۸۸ در زندان به سر می برد تنها چند ماه باقی مانده بود.

فیض الله عرب سرخی از رهبران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و معاون وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات، دیگر زندانی سیاسی است که روز گذشته آزاد شد. او هم در بیمارستان امام خمینی تهران بستری بود و از محکومیت ۵ ساله اش که از تیرماه ۸۸ در زندان به سر می برد کمتر از یکسال دیگر باقی مانده بود.

میرطاهر موسوی اما از یکسال پیش در بازداشت به سر می برد و اخیرا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان و ۱۰ سال تبعید محکوم شده بود. این نماینده سابق مجلس و از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ هم دیروز از زندان آزاد شد.

هرچند نادر بابایی (از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸)، محمدعلی ولایتی( معاون امور استان های ستاد میرحسین موسوی در سال ۸۸) و حسین زرینی (عضو ستاد ایثارگران میرحسین موسوی در سال ۸۸) براساس گزارش وب سایت کلمه با پایان یافتن دوران محکومیت زندان شان روز گذشته آزاد شده اند اما مهسا امرآبادی، ژیلا کرم زاده مکوندی، محبوبه کرمی، فرح واضحان، کفایت ملک محمدی، میترا رحمتی و مریم جلیلی، ۷ زندانی سیاسی هستند که روز گذشته و در حالی که هنوز دوران محکومیت آنها به پایان نرسیده از زندان آزاد شدند.

خبر آزادی مهسا امرآبادی، روزنامه نگار، که چند ماه از دوران محکومیت اش باقی مانده درحالی منتشر شده که او در مرخصی به سر می برد.

علی خدابخش، سرمایه گذار چند روزنامه اصلاح طلب دیگر زندانی سیاسی بود که دیروز آزاد شد.

خبرگزاری ایسنا دیروز از مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز و احمد زیدآبادی نیز به عنوان زندانیان سیاسی که آزاد شده اند نام برده بود اما این سه روزنامه نگار تا لحظه انتشار این گزارش همچنان در زندان به سر می برند.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی تاکنون درباره آزادی این زندانیان سیاسی توضیحی نداده اند و مشخص نیست آیا این آزادی ها طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت یا نه. و در صورت ادامه آزادی ها آیا این مساله تنها شامل کسانی خواهد شد که بعد از انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت شده اند ـ همانگونه که در آزادی های روز گذشته شاهد بودیم ـ یا دایره آزادی ها فراتر از سال ۸۸ خواهد رفت. گفته می شود لیست افرادی که قرار بر آزادی آنها، به صورت عفو یا آزادی مشروط است، بیش از ۵۰ زندانی سیاسی را شامل می شود.

دهها زندانی سیاسی همچنان در زندان به سر می برند. عماد بهاور، عبدالله مومنی، مجید دری، ضیا نبوی، بهمن احمدی امویی، کیوان صمیمی، حسین رونقی ملکی، بهاره هدایت و تعداد دیگری از بازداشت شدگان بعد از انتخابات خرداد ۸۸ همچنان زندانی هستنند. ۷ تن از سران بهایی (اعضای شورای یاران) از بازداشت شدگان قبل از سال ۸۸ هستند که همچنان در زندان به سر می برند.

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده هایی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز داده بود. او در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی و در پاسخ به آنها گفته بود که “به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند”.

اخیرا مساله حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد هم به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است. هفته گذشته وب سایت سحام نیوز به نقل از محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیت الله خامنه ای خبر داده و نوشته بود که “رهبری موافقت خود را با ارجاع این پرونده (حصر) به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کردند تا این شورا، با دبیر جدید، به موضوع حبس غیرقانونی ورود ماهوی داشته باشد”.

پیش از این هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را که از ۲۵ بهمن ۸۹ در حبس خانگی هستند، برعهده نمی گرفتند، هرچند فرمانده نیروی انتظامی، احمدی مقدم صراحتا گفته بود تصمیم گیری درباره رهبران جنبش سبز توسط رهبر جمهوری اسلامی صورت پذیرفته است. پیش از این اعتراف هم، افکار عمومی این مسئولیت را متوجه آیت الله خامنه ای میدانست. اکنون با ارجاع پرونده به شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت ادامه حصر یا چگونگی برخورد با این مساله بر عهده این شورا گذاشته شده است.