امروز در برابر مجلس

نویسنده
یاسمین منطقی

» دعوت موسوی و کروبی به تجمع

حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی تصمیم دارند امروز و فردا دو تجمع دیگر در اعتراض به “کودتای انتخاباتی” برگزار کنند. بنابر خبرهای منتشر شده اولین تجمع قرار است روز چهارشنبه سوم تیر در  مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران برگزار شود، و روز پنج شنبه نیز معترضان به تخلفات انتخاباتی قصد تجمع در مدفن آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی را دارند.

همزمان مهدی کروبی در بیانیه ای اعلام کرد که قصد دارد برای کشته شدگان حوادث اخیر که در سرکوب گسترده اعتراض مسالمت آمیز مردم از سوی نیروهای نظامی و شبه نظامی کشته شدند، مراسم سوگواری برگزار کند.

 

 

اخبار تائید نشده حاکی است که میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در تجمع مردمی مقابل ساختمان مجلس در میدان بهارستان که از ساعت 4 بعد از ظهر برگزار می شود، حاضر خواهند شد. اطلاعیه ای که با امضای “مردم معترض تهران، حامیان میر حسین موسوی و حامیان مهدی کروبی” منتشر شده همچنین از شهروندان خواسته تا روز پنج شنبه در “حرم آیت الله خمینی” تجمع کنند. در این اطلاعیه آمده است “با توجه به تاکید میر حسین بر اعتراض مسالمت آمیز برای احقاق حقوق، منتظر اعلام مسیر راهپیمایی و عزاداری هستیم، فعلا مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب امن ترین مکان به نظر می آید. تا در کنار آن روح آزاده به سوگواری شهدایمان بپردازیم.”

در بخش دیگری از اطلاعیه مشترک حامیان میرحسین موسوی و حامیان مهدی کروبی با تاکید بر تداوم اعتراضات اعلام شده که “تظاهرات و راهپیمایی عظیم و خود جوش مردمی در اعتراض به سرکوب و کشتن مردم تا ابطال انتخابات هر شب در تمامی میادین اصلی و مهم تهرا”  تا زمان ابطال انتخابات از ساعت 6 عصر به بعد  برگزار می شود.

سردادن “ندای الله اکبر و یا حسین، میرحسین” که از هفته گذشته به روشی اعتراضی مردم تهران تبدیل شده نیز بنابر این اطلاعیه از ساعت ۱۰ شب هر شب تداوم خواهد یافت.

 

سوگواری برای “شهدا”

در واکنشی دیگر، مهدی کروبی با انتشار اطلاعیه ای ضمن ابراز تاسف از “صحنه های دلخراش و تکان دهنده شهادت تعدادی از زنان و مردان” در جریان “اعتراض مسالمت آمیز در قبال تقلب و تخلف گسترده”، از مردم برای شرکت در مراسم سوگواری شهدای حوادث اخیر دعوت کرد.

در اطلاعیه کروبی که در سایت حزب اعتماد ملی منتشر شد، آمده است “اینجانب ضمن همدردی با خانواده های شهدا و مجروحین حوادث اخیر و در جهت برگزاری مراسم سوگواری در شان و منزلت شهدا بدین وسیله از هموطنان عزیز دعوت می کنم در مراسم بزرگداشت شهدای چند روز گذشته که متعاقبا زمان و مکان آن اعلام خواهد شد حضور یابند.”

وی  با اشاره به اینکه “علی رغم تلاش های مکرر تا کنون موفق به گرفتن مکان خاص برای برگزاری این مراسم نشده ایم” تاکید کرد: “با پیگیری های مستمر موفق به اخذ مکان مناسب برای برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای حوادث اخیر شویم که به محض به نتیجه رسیدن پیگری ها مکان و زمان برگزاری این مراسم به هموطنان اعلام خواهد شد.”

دبیر کل حزب اعتماد ملی از اینکه “اعتراض مسالمت آمیز هموطنان در قبال تقلب و تخلف گسترده و نادیده گرفتن حق آنان در انتخابات بالاترین مقام اجرایی کشور، با سرکوب و خشونت غیر قابل وصف مواجه شد” ابراز تاسف کرد، و گفت: “صحنه های دلخراش و تکان دهنده شهادت تعدادی از زنان و مردان این سرزمین که مطابق نص صریح قانون اساسی و در جهت نشان دادن اعتراض خود به خیابان ها رفته بودند، دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد.”

کروبی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی تاکید کرد که “تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.” وی با طرح این پرسش که “آیا به راستی با مردمی که در جمعه 22 خرداد با حضور خود حماسه افتخار آمیزی برای نظام خلق کردند، باید چنین بی رحمانه برخورد کرد؟” اعلام کرد”خیانت در امانت ملت مغایر تعهد دولت در قبال ملت بوده است و اتفاقا آنانکه حرمت رای مردم را پاس نداشتند به ملت باید مورد مواخذه و بازخواست قرار گیرند.”

به گفته کروبی “اعتراض مسالمت آمیز ملت نسبت به خیانت صورت گرفته نه تنها مخل مبانی اسلام نیست بلکه در جهت اعمال آموزه های اسلامی است.”

کروبی در اطلاعیه اخیرش چهار خواسته از مسئولان کشور را نیز اعلام کرد و از مقامات حکومت خواست تا به “تحویل پیکر شهدا به خانواده آنان و اجازه برگزاری مراسم سوگواری مطابق شان و منزلت آنان” اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به “بازداشت فله ای فعالان سیاسی و تعداد زیادی از هموطنان در راهپیمایی ها” اعلام کرد که کلیه این بازداشت ها “مطابق قوانین و مقررات کشور چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ ماهوی غیر قانونی است” و بازداشت شدگان باید فورا آزاد شوند.

“فراهم آوردن امکانات و شرایطی در جهت درمان مجروحان اخیر”، و “لغو فضای سانسور و فشار بر مطبوعات و سایر رسانه ها” دو خواسته دیگر مهدی کروبی از مقامات حاکم بر کشور است.