بازاریان هراسان از پریشانی ارز

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از تهران

تهران - بازار سیاه ارز اینجا در تهران رونق خود را از دست داده است، حکومت هفته پیش از دلال ها زهر چشم گرفت، آن ها را به خاطر سقوط ارزش ریال مقصر شناخت و از بازار بیرونشان کرد.

اصغر دلالی است که در مغازه کوچکش در حوالی سفارت بریتانیا نشسته و می گوید: “دلار بازی مانند قاچاق مواد شده است.” اصغر که مثل دیگران از ترس بازداشت نمی خواهد نام خانوادگی اش را بگوید اضافه می کند: “اما اوضاع بدین منوال باقی نمی ماند.”

از چهارشنبه هفته گذشته که تظاهراتی خودجوشی در بازار تهران با حضور صدها معترض به پا شد دیگر تجمعی انجام نگرفته است. آن ها معترض به سقوط ۴۰ درصدی ارزش ریال در طی تنها چند روز بودند.

این تظاهرات موضع گیری جسورانه از سوی بازاری هایی بود که همواره به عنوان مدافع حکومت و یکی از بازوهای انقلاب اسلامی ۵۷ شناخته می‌شدند. پارچه فروشان، فروشندگان طلا و دیگران خشمگین از سیاست‌های اقتصادی بودند که در محافظت از ارزش ری ناکام مانده بود. امری که منجر به ویرانی بازار شده بود.

نیروی انتظامی با حضور پر رنگ خود در بازار و چهارراه‌هایی که دلار باز در آن تردد می‌کنند؛ این پیام را فرستاده است که اقدامات تحریک آمیز بیش از این تحمل نخواهد شد. جو بازار هفته پیش ملتهب بود، گرچه شلوغی روز یکشنبه از منظر مغازه دار‌ها حکایت از عادی شدن اوضاع بازار دارد.

روز پنج شنبه حکومت از بازداشت ۱۶ نفر تحت عنوان “اخلال گران ارزی” خبر داده بود، روز یکشنبه هم دادستان تهران گفت تعداد بازداشت شدگان به ۳۰ نفر رسیده است.

محمود احمدی نژاد که از سوی بسیاری از بازاری ها به عنوان متهم اصلی بحران معرفی می شود انگشت اتهام را به سوی 22 سرشاخه ای گرفته است که نامشان را فاش نکرده است. او همچنین اثر تحریم های بین المللی به خاطر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در وضعیت کنونی دخیل دانسته است. گفته می شود درآمد حاصل از نفت، اصلی ترین ماده صادراتی ایران، کاهش یافته است. وی همچنین از وجود “جنگ روانی” ابراز تاسف کرده است، جنگی که به باور وی به اخلال در جریان ارزی و افت قیمت ریال کمک کرده است.

موضوع فقط وضعیت افت ارز نیست، بلکه تاثیرش بر قدرت خرید مردم است: قیمت اجناس مصرفی و کالاهای اساسی با افزایش نرخ ارز به شدت افزایش یافته و طبقه متوسط و کارگر را تحت تاثیر قرار داده است. مردم می بینند که ارزش پس اندازشان با این وضعیت ارز در حال از دست رفتن است.

تحلیل گران بین المللی پیرامون بروز ابر تورم در ایران هشدار داده اند، پدیده ای که منجر به سرنگونی دولت ها می شود. ایرانی ها سراسیمه برای خرید دلار، یورو و طلا هستند، هر چیزی که سرمایه گذاری با ثباتی به شمار آید.

حداقل این روزها، حس آرامش همراه با احتیاط به بازار و خیابان های آن حوالی بازگشته است.

صرافی های رسمی روز یکشنبه با نرخ رسمی دست به معامله زدند، ۲۸۰۰۰ ریال برای هر دلار. خرید و فروش در مقایسه با سرعت دیوانه وار یک هفته پیش با استقبال اندکی مواجه شد.

مصرف کنندگان و معامله گران تردید اندکی دارند مبنی بر اینکه در روزها و هفته های آتی میزان خرید و فروش با نیاز بازار تطبیق خواهد یافت.

با این حال حسن که دلال ارز است می گوید: “همه در انتظار سقوط دیگری هستند.” در بازار عده کمی به این گفته شک دارند.

منبع: لس آنجلس تایمز- 7 اکتبر