درگیری در اصفهان، بازداشت در مشهد

نویسنده

» بزرگداشت چهلم "شهدای جنبش سبز" در شهرستان ها

همزمان با برگزاری مراسم چهلم برای شهدای جنبش سبز ایران در تهران مردم بسیاری از شهرهای دیگر کشوربا حضور در میادین و خیابان های شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد، گرگان و رشت نیز یاد و خاطره کشته شدگان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات را گرامی داشته و دست به تجمع های اعتراضی زدند.

درهمین ارتباط از ساعت 6 عصر پنجشنبه هزاران نفر از مردم اصفهان در خیابان های منتهی به دروازه شیراز تجمع کرده و در مسیرهای مختلف این شهر مانند سی و سه پل، چارباغ بالا و پایین،میدان انقلاب و باغ رضوان اصفهان در سکوت کامل دست به اعتراض زده و راهپیمایی کردند.

معترضان اصفهانی ابتدا در حالی که دست هایشان را همراه با عکس برخی کشته شدگان همچون “سهراب اعرابی” و “ندا آقا سلطان” به صورت “وی” بالا گرفته بودند  در نهایت سکوت به سمت پل آذر به راه افتاندند که در میانه راه،  گارد ویژه  و موتور های نیروهای امنیتی با قرار گرفتن در منتهی الیه مسیر با ایجاد صدا و رعب و وحشت مردم را به بازگشت وا داشتند.

هرچند راهپیمایی اعتراض آمیز مردم اصفهان در کمال سکوت ادامه داشت، اما ماموران امینتی و گاردهای ویژه که بالغ بر دو هزار نفر بودند در اطراف سی و سی پل اصفهان و در جایی که معترضان از نقاط مختلف شهر به هم می رسیدند با باتوم به مردم حمله ور شده و تجمع آرام مردم را به خشونت کشیدند.

پس ازآنکه نیروهای امنیتی و گاردهای ویژه نیروی انتظامی به مردم حمله کردند معترضان با شعارِ “نیروی انتظامی، حمایت حمایت” سعی کردند تا آنها را از خشونت باز دارند و با سردادن شعار “نترسید نترسید ما همه با هم هستیم” مجددا درکنارهم قرار گرفتند.

گفتنی است از جمله مواردی که موجب حساسیت و ضرب و شتم مردم معترض از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی می شد فیلمبرداری مردم از سرکوبگران بود و مامورین به محض مشاهده اشخاصی که درحال فیلمبرداری هستند به آنها حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار می دادند.

از دیگر سو تعداد زیادی از مردم اصفهان نیز روز پنجشنبه با تجمع بر مزار شهید “حسین اختر زند” در باغ رضوان این شهر با خانواده کشته شدگان اخیر در تهران و شهرهای مختلف کشور ابراز همدردی کردند که ماموران امنیتی و انتظامی از برگزاری این مراسم نیز جلوگیری و مردم تجمع کننده را متفرق کردند.

بنا برگزارش های مختلف تجمع ها و درگیری ماموران امنیتی و انتظامی با مردم اصفهان تا نیمه های شب جمعه ادامه داشت.

 

بازداشت 30 نفر در مشهد

از سوی دیگر مردم شهر مشهد نیز در مراسم بزرگداشت چهلم شهدای جنبش سبز با برگزاری تجمع و راهپیمایی سکوت در نقاط مختلف این شهر با مردم دیگر نقاط کشور ابراز همبستگی کردند.

بنا برگزارش شاهدان عینی از مشهد هزاران تن از مردم این شهربا تجمع و راهپیمایی در اطراف پارک ملت، میدان آزادی، میدان استقلال، بلوار معلم، بلوار سجاد و خیابان آزادشهر به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای بزرگداشت شهدای جنبش سبز پاسخ مثبت دادند.

درحالی که تجمع شهروندان مشهدی در سکوت کامل و حتی بدون سردادن هرگونه شعاری برگزار می شد، نیروهای لباس شخصی و امنیتی و همچنین نیروهای گارد ویژه نیروی انتظامی در برخی نقاط با قدرت نمایی و در بعضی از مناطق با حمله به مردم اعتراض مسالمت آمیز و در سکوت کامل مردم را به خشونت کشیدند.

بنابرگفته شهروندان مشهدی نیروهای انتظامی و امنیتی در جریان برگزاری بزرگداشت چهلم شهدای جنبش سبز بیش از 30 نفر را در این شهر بازداشت کردند که تاکنون هیچ مقام رسمی در مراجع قضایی و انتظامی این شهر این آمار را تکذیب و یا تایید نکرده است.

 

بزرگداشت چهلم شهدا در گرگان، شیراز و اهواز

 مراسم چهلم “شهیدان جنبش سبز” علاوه بر شهرهای تهران، اصفهان و مشهد در شهرهای گرگان و رشت و شیراز نیز از سوی مردم این شهرها برگزار شد.

بنا برگزارش ها مردم شهر گرگان نیز برای همبستگی با معترضان به نتیجه انتخابات و ابراز همدردی با خانواده شهدای جنبش سبز از ساعت 5 عصر پنجشنبه 8 مرداد ماه در مقبره شهدای گمنام در امامزاده عبدالله گرگان گرد هم آمدند.

صدها تن از مردم گرگان دراین تجمع با سکوت و بلند کردن پلاکارد و روشن کردن شمع نسبت به وقایع اخیر کشور اعتراض کرده و با خانواده قربانیان و همچنین بازداشت شدگان اخیر ابراز همدردی و همبستگی کردند.

از سوی دیگر گزارش ها از شهرهای شیراز نیز حکایت دارد که هزاران نفر از مردم این شهر نیز با تجمع در میدان های مرکزی شهر و از جمله خیابان های منتهی به فلکه گاز علی رغم دخالت نیروهای انتظامی با روشن کردن شمع و بالاگرفتن عکس شهدای اعتراضات اخیر با خانواده شهدا و همچنین کاندیداهای اصلاح طلب معترض به نتیجه انتخابات ابراز همبستگی کردند.

در همین حال مردم اهواز نیز مانند شهروندان اصفهان، شیراز، تهران و گرگان روز پنجشنبه با حضور در خیابان های این شهر و بویژه در منطقه کیانپارس یاد و خاطره قربانیان اعتراضات اخیر را گرامی داشته و همچنان با نوشتن پلاکاردهای مختلف اعتراض خود به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.

همچنین صدها تن از مردم رشت نیز از ساعت 6.30 عصر پنجشنبه با حضور در خیابانهای لاکانی، پارک شهر و سه راه دادگستری این شهر ابتدا در سکوت کامل به راهپیمایی و گرامی داشت شهدای جنبش سبز پرداختند که پس از مدتی و با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف پارک شهر رشت و برخورد این نیروها با تعدادی از مردم، معترضان به دادن شعارهای مختلف پرداختند که نیروی های انتظامی با افزایش نیرو جمعیت تجمع کننده را متفرق کردند.

با این حال اما بسیاری از رانندگان و صاحبان خودروهای شخصی پس از برخوردهای صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی با خاموش کردن خودرو های خود در خیابان و زدن بوق های ممتد تا پاسی از شب به اعتراض پرداختند.