می خواهند دل ما را به یک تلفن خوش کنند

نویسنده

» زهرامجردی همسرمحسن میردامادی در مصاحبه با روز:

زهرامجردی، همسرمحسن میردامادی دبیرکل زندانی جبهه مشارکت درگفت وگو با روز با اشاره به پیگیری خانواده های زندانیان سیاسی از بی نتیجه بودن این تلاش ها خبر داد. او گفت که عملا کسی نمی داند این افراد کجاهستند وحتی نمایندگان مجلس هم که بعد از حکم آقای شاهرودی از زندان ها بازدید کردند نتوانستند این زندانیان را ببینند؛ موضوعی که نگرانی خانواده ها را تشدید کرده است.

 این گفت وگو را می خوانید.

عمده ترین منبع نگرانی خانواده های زندانیان سیاسی چیست؟

 اینکه هیچ قانون خاصی پشت دستگیری ها وجود ندارد؛ همین ما راما نگران کرده است..نمایندگان مجلس از زندان ها بازدید کرده اند اما اصلا نتوانسته اند  با چهره های برجسته اصلاح طلب دیدار کنند. گفته اند که اینها در زندان اوین هستند اما به نظر می رسد آنها جایی هستند که کسی به آنها دسترسی ندارد.

پیگیری  خانواده های زندانیان سیاسی به کجا رسیده است؟

ما ملاقات های زیادی با افراد مسوول داشته ایم. یعنی فکر می کردیم با پیگیری از این طریق به نتیجه می رسیدیم، اما به هرکجا که رفتیم با دربسته مواجه شدیم. این حکم جدید آقای شاهرودی نیز که به نظر می رسید نمایندگان مجلس برای اجرای آن به زندان اوین رفته ابودند، ظاهرا برای زندانیان سیاسی هیچ راهگشا نبوده است. واقعا نمی دانیم که دیگر از چه طریقی باید این پیگیری ها را دنبال کنیم.

چه کسی مسوول این بازداشت هاست؟

وقتی ما به زندان اوین رفته بودیم، رییس زندان گفتند که این موضوع ربطی به ما ندارد. همه معتقدند که این دستگیری ها توسط حفاظت اطلاعات سپاه صورت گرفته که هیچ نظارتی روی اعمال وزندان هایشان نیست.اما نمی دانیم که برای پیگیری چنین وضعیتی به کجا مراجعه کنیم. معلوم نیست مرجع قانونی این ماجرا کجاست؟ ما از تصمیم آیت الله شاهرودی خوشحال شده بودیم و گمان می کردیم که می توانیم یک خبری بگیریم ولی شما می بینید که هنوز زندانیان دسترسی به وکیل وخانواده هایشان ندارند.

آقای میردامادی تماسی داشته اند؟

ایشان دوبار تماس گرفته اند، اما درمقابل حقوقی که از ایشان نقض شده این چیزی نیست. نوع دستگیری وادامه بازداشت حقوقی است که از این افراد دریغ شده . مطابق قانون باید حکم ابلاغ می شده که آقای میردامادی در هر دو مورد حکمی نداشته اند. عدم رعایت موازین قانونی درمورد تفتیش منزل ازموارد دیگر است. آنها چیزهایی را برده اند که ربطی به ایشان نداشت ومتعلق به من بود. عدم پذیرش وکیل ونیز تهفیم اتهام، عدم ارائه دلائل کافی برای صدور قراربازداشت و عدم اطلاع خانواده در مورد اینکه این زندانیان اصلا کجا هستند همه وهمه در قانون حقوق شهروندی مورد تصریح قرار گرفته اند. این موارد نقض شده وهیچ کسی هم دراین خصوص پاسخگو نیست. این همه حقوق زندانیان نقض شده و آنگاه دل ما را می خواهند خوش کنند به یک تلفن.

تحلیل شما ازعلت دستگیری های گسترده فعالان سیاسی چیست؟

به نظرم این یک گروکشی سیاسی است. مساله نه قانونی است نه امنیتی. برای همین حتی کسانی که این کار را انجام داده اند نمی دانند درچه مرحله ای هستند وچه می خواهند انجام بدهند.

تصمیمی ندارید که با آقای شاهرودی دیدارکنید وبه صورت مستقیم مسائلی که مطرح کردید را به ایشان بگویید ؟

 

ما تلاش کردیم این کار را انجام بدهیم اما ایشان ارجاع دادند به کمیته سه نفره به ریاست آقای دری نجف آبادی. ایشان خودشان مثبت بودند اما خود وی گفت که ازعهده من کاری برنمی آمد. درواقع گفتند که درحیطه اختیارات ایشان نیست.