یکی فرار کرد یکی فحش داد

نویسنده
شیرین کریمی

» ماجرای پر پیج و خم اختلاس

در حالی که رئیس معزول بانک صادرات، همتای خود در بانک ملی را به فرار به خارج از کشور متهم کرده، رئیس دستگاه قضائی گفته است در برخورد با عاملین اختلاس “خط قرمزی” در کار نخواهد بود. همزمان کمیته منتخبی از دولت، بدون نام بردن از بانک مرکزی، سه بانک دیگر را مقصر اختلاس سه هزار میلیارد دلاری معرفی کرده است.

رئیس برکنار شده بانک صادرات، دیروز از گریختن رئیس بانک ملی به کاناداخبر داد. جهرمی با انتشار بیانیه ای ضمن گلایه از اینکه به وی اجازه ندادند از مردم عذرخواهی کند و سپس “استعفا” دهد، در خصوص فرار خاوری ( رئیس بانک ملی) گفت: “امروز هم با کنارگذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می دهند، زیرا با فرارآقای خاوری (مدیر عامل بانک ملی) به کانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست پاچگی شده اند. خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در این پرونده و پرونده های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده ها و عوامل پشت پرده آن ها می داد به کانادا گریخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار، که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند.”

او گفته است مسئولان دولتی از ترس گسترده تر شدن برخورد با متهم اصلی این پرونده، با وی برخورد کرده اند.

جهرمی به مسئولانی اشاره کرده که اقدام به واگذاری زمین های “بسیار ارزان” به آقای “مه آفرید امیرخسروی” و گروه امیر منصورآریا کرده اند و پیگیر دادن مجوز تاسیس بانک به این گروه و واگذاری پروژه های بزرگ کشور بدون مناقصه به آن ها بوده اند.

وی به طور مشخص از این مسئولان نام نبرده اما خاطرنشان کرده است این مسئولان دولتی آگاه بوده اند که خاوری و خانواده اش مقیم کانادا بوده و “تعهدی به نظام” نداشته اند.

 

بهمنی: من بی اطلاعم

برغم گستردگی این پرونده و رقم چند هزار میلیاردی این اختلاس، رئیس بانک مرکزی پس از فراغت از جلسه دولت به خبرنگاران گفت: “نسبت به این موضوع بی اطلاع هستم.”

 محمود بهمنی خود به تازگی از پایتخت ایالات متحده بازگشته است.

گردانندگان کمیته منتخب دولت هم روز گذشته با مقصر جلوه دادن بانک صادرات به دلیل “عدول از رعایت مقررات احتیاط بانک مرکزی” و بانک ملی و سامان به دلیل عدم رعایت “سقف اعتباری مجاز و اعتبار سنجی بانک گشاینده” خبر از تغییر مدیران این سه بانک دادند.

اعضای این کمیته که برای رسیدگی به این اختلاس تشکیل شده توضیح نداده اند، گروه موسوم به “امیر منصور آریا” از افرادی در درون نهاد ریاست جمهوری برای این اختلاس سه میلیارد دلاری کمک گرفته اند یا نه.

بانک مرکزی تاکنون موفق شده خود را از دامنه مقصرانی که کمیته منتخب معرفی کرده است دور نگاه دارد. بر اساس شایعات محمود بهمنی احمدی نژاد را تهدید کرده است در صورتی که بانک مرکزی را شریک این اختلاس معرفی کند، علیه دولت افشاگری خواهد کرد.

شاید از همین رو بود که شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد روز گذشته در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که آیا در حوزه‌ بانک مرکزی قصوری رخ داده؟ گفت: در حوزه‌ بانک مرکزی هنوز به چنین جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
 

لاریجانی: وقاحت هم حدی دارد

آیت الله صادق لاریجانی هم دیروز به “سنگ اندازی” در پرونده این فساد مالی اشاره اماتصریح کرد :“خط قرمز توهم است و ما هر کسی و هر مسئولی را که در این پرونده دخیل بوده است، محاکمه می کنیم.”

 رئیس دستگاه قضائی البته اشاره نکرده است که چه کسانی سنگ اندازی می کنند.

وی عصر دیروز در پاسخ به سخنان دولتی ها مبنی بر اینکه دستگاه قضایی با دولت در این پرونده همکاری نمی کند، آنان را به “وقاحت” متهم کرد و گفت: “این مدعی شائبه داری که چنین حرفی زده است و همچنین فردی که گفته است در پرونده اخیر قوه مجریه و دولت کار خود را می کنند ولی دستگاه قضایی اقدامی نکرده است، باید بگویم که وقاحت هم حدی دارد زیرا دستگاه قضایی کشور اگر کار خود را انجام ندهد کدام دستگاه می تواند تخلفات را پیگیری کند.”

منظور از “شائبه دار” رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد است؛کسی که هم رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت است و هم از سوی نمایندگان مجلس و دستگاه قضائی به عنوان یکی از فاسد ترین اعضای جریان انحرافی در امور اقتصادی معرفی می شود.پیش از این الیاس نادران، نماینده تهران رحیمی را به عنوان سر حلقه باند “فاطمی” معرفی کرده بود؛ حلقه ای که تا پیش از اختلاس میلیارد دلاری اخیر، از سوی منتقدین به عنوان مجری بزرگترین کلاهبرداری های اقتصادی کشور معرفی می شد.

 

خط قرمز توهم است

آیت الله لاریجانی دیروز همچنین در پاسخ به اظهارات معاون رئیس دولت خاطرنشان کرد: “برخی از خوف اینکه نکند این پرونده به جایی برسد که خوشایند آنها نباشد سنگ اندازی می کنند بعد هم می گویند ما خطوط قرمز داریم در حالی که خطوط قرمز توهم است. ما هر کس و هر مسئولی که در این پرونده دخیل باشد را دادگاهی می کنیم و با افرادی که دستگاه قضایی را تخریب می کنند، برخورد می کنیم. برخی از موارد این پرونده نیاز نیست رسانه ای شود و دستگاه قضا هم به سراغ سرشاخه ها می رود.”

به این ترتیب سئوال این است که آیا قوه قضاییه به یاران احمدی نژاد نزدیک می شود؟آن هم در شرایطی که رئیس دولت تیرماه تهدید کرده بود: “کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهم و این حتما به کشور آسیب می‌زند.”

اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، محمدرضا رحیمی سه تن از اعضای “جریان انحرافی” هستند که بسیاری آن ها را سازمان دهندگان اصلی بزرگترین اختلاس جمهوری اسلامی می دانند.