چهره منتخب جهان سیاست ممنوع التصویر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» آغاز حملات مجدد به هاشمی رفسنجانی

همزمان با اقدام مجله تخصصی سیاست خارجی  ”فارین پالسی” در انتخاب علی اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از  10مرد تاثیر گذار بر آینده سیاست جهان  در سال  2010درکنار چهره هایی چون باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، سایت پارلمان نیوز، از صدور بخشنامه ای از سوی معاونت خبر خبرگزاری رسمی دولت مبنی بر ممنوع التصویر شدن وی در ایرنا خبرداد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی از سوی خبرگزاری رسمی دولت ممنوع التصویر شده که “فارین پالسی” در تحلیل خود از علت گنجاندن نام وی در جمع ده چهره تاثیرگذار بر سیاست در سال آینده به “قدرت و نفوذ هاشمی رفسنجانی” اشاره کرده است.

قدرت و نفوذی که معاون خبر خبرگزاری دولت با نادیده گرفتن آن، در بخشنامه ای با عنوان “دستورالعمل ممنوعیت انتشار گزارش تصویری از برنامه های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام” خطاب به مدیران ارشد حوزه خبر ایرنا تاکید کرده است: “از این تاریخ انتشار گزارش تصویری از برنامه های حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی ، رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ممنوع اعلام می گردد.بدیهی است مستثنیات این دستورالعمل صرفا از طریق معاونت خبری به واحد ذیربط ابلاغ خواهد شد”.

گفتنی است عبدالرضا داوری، صادر کننده این بخشنامه  پیش از این نیز به دلیل صدور ابلاغیه ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از عنوان”آیت الله” برای رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرساز شده بود.

این ممنوعیت ها در ارتباط با هاشمی رفسنجانی در حالی اعمال می شود که فارین پالیسی در تحلیل خود درباره چرایی تاثیرگذاری هاشمی رفسنجانی بر سیاست جهان در سال 2010 نوشته است: “آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، هنوز قدرت زیادی در اختیار دارد. او رییس دو شورای تاثیرگذار در ساختار حکومتی ایران است و روابط قدرتمندی با گروه‌های مختلف جامعه دارد، از تجار کشور و مخالفان دولت گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. اگر حکومت به این نتیجه برسد که مذاکره با مخالفان دولت است که کشور را به آرامش می‌رساند، باید کسی را برای میانجیگری انتخاب کند. رفسنجانی در این میان یکی از معدود ایرانیانی است که - به خاطر نفوذ گسترده‌اش - می‌تواند با سران مخالفان دولت به توافق برسد و این به ثبات بیشتر کشور ختم می‌شود.در این میان اگر رفسنجانی به طور جدی از مخالفان دولت حمایت کند آنها در سال 2010 قدرت بیشتری خواهند گرفت”.

در همین حال حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان که به تازگی اعلام کرده موسسه تحت مدیریت وی “به هیچ جا وابسته نیست”، در سرمقاله روز گذشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی را “مجری سیاست های امریکا، اسرائیل و انگلیس” دانست و بدون نام بردن از او، از عبارت “میانجی” استفاده کرد و با بیان اینکه مخاطب اصلی حمایت غرب از فتنه اخیر”یکی از خواص فاصله گرفته از نظام است”، نوشت: “حمایت مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس از موسوی و کروبی و خاتمی، نمی تواند برای حفظ آنها در صحنه باشد، چرا که سران فتنه به لحاظ سیاسی و اخلاقی از مدتها قبل مرده اند و این نکته بدیهی از نگاه دشمنان بیرونی پنهان نیست. پس مخاطب واقعی حمایت های غرب کیست؟ و مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس، با اعلام حمایت از مهره های سوخته ای نظیر موسوی و کروبی و خاتمی، برای کدام جریانات سیاسی و چه کسانی پیام حمایت می فرستند؟! باید بپذیریم که دشمن ترفند دیگری در آستین دارد. این ترفند هرچه هست، برای عملیاتی شدن به «میانجی» نیاز دارد و «میانجی» از میان خواصی انتخاب و شکار می شود که با نظام فاصله گرفته اند و… «ریچارد هاوس» مسئول شورای روابط خارجی آمریکا از این جریان با عنوان «پراگماتیست های اسلامی» یاد می کند.دراین باره گفتنی هایی هست که با توجه به مستند بودن آنها، شنیدنی خواهد بود”.

شریعتمداری در سرمقاله خود، موسوی و کروبی را به “رقاصه هایی که روی دست لوطی خود غش کرده اند” تشبیه کرده است.
از دیگر سو جریان حامی دولت در مجلس نیز در اقدامی هماهنگ با روزنامه کیهان و خبرگزاری ایرنا، خواستار بازداشت فرزند هاشمی رفسنجانی توسط پلیس بین الملل شده است.

روح الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی(حامیان دولت) در گفت و گو با یک خبرگزاری افراطی جدید به نام “شبکه ایران” درباره آنچه که “راه حل بازگرداندن مهدی هاشمی” نامیده، گفته است: “قوه قضائیه کشور ما نباید منتظر بازگشت مهدی هاشمی باشد چرا که ایران عضو اینترپل -پلیس بین‌الملل- است و می‌توانیم به وسیله پلیس بین‌الملل حکم قضایی صادر و آن را به پلیس بین‌الملل واگذار کنیم تا وی را دستگیر کرده و به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند”.

حملات همه جانبه به هاشمی رفسنجانی  در کنار تحلیل متفاوت مجله “فارین پالیسی” در حالی شدت گرفته است که به نظر آگاهان داخلی، این فشارها بی ارتباط با تاکید مجدد “ مرد پرقدرت و نفوذ ایران”، بر وجود بحران در کشور، باور و اعتقاد داشتن به راه حل های گفته شده و لزوم پایه های مردمی مشروعیت حکومت نیست.

هاشمی رفسنجانی، هفته گذشته در جمع اعضای شوراهای شهرها و شهرستان‌های استان تهران گفت: “در زمان فعلی با رشد و گسترش رسانه‌ها، هر حکومتی که پایه‌های مردمی نداشته باشد پایدار نمی‌ماند”.

ایلنا، خبرگزاری مستقل کارگری ایران، تنها خبرگزاری ای بود که این بخش از گفته های هاشمی رفسنجانی را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: “اسلام جایگاه ویژه‌ای برای نقش مردم در حکومت قائل است و آموزه‌های امام راحل نیز مردم را از پایه‌های اصلی حکومت می‌‌داند و در زمان فعلی با رشد و گسترش رسانه‌ها، هر حکومتی که پایه‌های مردمی نداشته باشد پایدار نمی‌ماند”.

سایت کلمه نیز از تاکید مجدد وی بر اعتقاد به راه حل های قبلی برای حل معضلات خبر داده است.

بنا به گفته کارشناسان، هاشمی رفسنجانی که پس ازاجلاس خبرگان رهبری تا حدودی از گفتارهای خود در خطبه های مشهور نمازجمعه 26 تیرماه فاصله گرفته بود، با سخنان اخیر خود بار دیگر به مواضع قبلی اش که موجب شده اند تا افراطیون حامی دولت او را “ خواص بی بصیرت” بنامند، نزدیک شده است.

وی همچنین به دلیل ارائه طرحی درباره اصلاح قانون انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است، به شدت از سوی افراطیون حامی احمدی نژاد مورد انتقاد قرار گرفته به طوری که رسانه های وابسته به دولت از این طرح با عنوان “طرح شیطانی” یاد می کنند.

البته تا کنون جزئیات روشنی از طرح مورد نظر مجمع تشخیص مصلت نظام منتشر نشده است، اما بنا به گزارشی که خبرگزاری مهر، ماه گذشته منتشر کرد به نقل از تیمورعلی عسگری، نماینده پارلمانی مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینباره آمده است: “پیشنهاد تشکیل کمیسیون ملی انتخابات برای ساماندهی به امور اجرایی در انتخابات است”.

به گفته وی در طرح پیشنهادی کمیسیون ملی انتخابات، وزیر کشور و وزیر اطلاعات از طرف دولت، رئیس دیوان محاسبات کشور و یک نفر دیگر به انتخاب مجلس که در برخی از پیشنهادات رئیس کمیسیون اصل نود پیشنهاد می شود،عضویت دارند. همچنین دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از طرف قوه قضاییه در این کمیسیون حضور دارند . یک نفر از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس سازمان صداوسیما و یک نفر نیز از اعضای شورای نگهبان دراین کمیسیون حضور خواهند داشت ، اما عضو پیشنهادی شورای نگهبان، از آنجا که این شورا به ‌عنوان یک نهاد تصویب شده در قانون اساسی عمل می‌کند، در کمیسیون ملی انتخابات حق رای نخواهد داشت .