ایران در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل؟

نویسنده

» مقاله ونکوور سان درباره تلاش جمهوری اسلامی برای خروج از انزوا

استیون ادواردز

سازمان ملل در روز جمعه و تنها یک روز پس از تعلیق علنی عضویت لیبی در شورای حقوق بشر این سازمان، بی سر و صدا راه را برای پیوستن ایران به کمیسیون وضعیت حقوق بشر زنان در این نهاد جهانی باز کرد.

جمهوری اسلامی که سال گذشته یک زن را به اتهام ارتکاب زنا به مرگ با شیوه سنگسار محکوم کرد و از پلیس برای ارعاب زنانی استفاده می کند که پوشش کافی ندارند ، به عنوان یکی از اعضای گروه 11 کشور جدید کمیسیون، در میان 45 عضو نهاد وضعیت حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت.

به اندازه تعداد کشورهایی که در جلسه اختتمایه پنجاه و پنجمین دوره از این کمیسیون خارج شدند، جای خالی برای اعضای جدید باز شد. هر یک از این اعضا توسط مجمع عمومی سازمان ملل و در مورد ایران، با رأی زبانی اخذ شده در آوریل گذشته، برای یک دوره چهار ساله انتخاب شده اند.

ان بایفسکی استاد علوم سیاسی از کانادا که یک گروه ناظر بر فعالیت های سازمان ملل را هدایت می کند، گفت: “رأی گیری خیلی قبل تر انجام شد و همه فراموش کرده بودند که اکنون با چنین تغییری روبرو می شویم.” سازمان تحت نظارت وی روز جمعه دست به انتشار نوار ویدئویی زد که در آن نحوه بدست آمدن کرسی یاد شده در کمیسیون توسط ایران نشان داده می شود. 

وی گفت: “حضور ایران یک توهین واقعی به زنان است، اما ضمناً نشان می دهد سازمان ملل پس از نمایش پر هیاهویی که هفته جاری در خصوص لیبی به راه انداخت، چگونه دوباره به روزمرگی خودش بازگشته است.”

جوزف دیس رئیس سوئیسی مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در پایان بحث های صورت گرفته گفته بود، او از اینکه ریاست جلسه ای را برعهده دارد که هر 192 کشور عضور به اتفاق به تعلیق عضویت لیبی از عالی ترین نهاد حقوق بشرسازمان رأی داده اند، احساس افتخار می کند.

حضور لیبی در میان 47 عضو این شورا، آن هم در حالیکه صحنه های تلویریونی از حملات نیروهای دولت لیبی به شهروندان غیرمسلح حکایت می کرد، مایه شرمساری بی حد و حصر سازمان ملل شده بود.

اما همانطور که در نوار ویدئویی یاد شده می بینیم، لیبی همچنان به فعالیت در کمیسیون پیشگیری از جنایات و عدالت جنایی، کمیته سازمان ملل در حوزه اطلاعات و نیز هیأت اجرایی زنان سازمان ملل مشغول است.

گروه دیده بان ناظر بر فعالیت های سازمان ملل به موارد متعدد دیگری اشاره کرد که آنرا “چهره های اشتباهی مسؤول” در سازمان ملل خواند. از آن جمله، می توان به قرارگرفتن کوبا و روسیه سفید بر کرسی کمیسیون توسعه مستمر سازمان ملل، سومالی و سودان به عنوان اعضای کمیته اجرایی در آژانس مهاجرات سازمان ملل ، ایران و قزاقستان و چین به همراه لیبی در کمیسیون اطلاعات سازمان ملل اشاره کرد.

رونا آمبروس وزیر امور زنان کانادا درباره آخرین وضعیت زنان در ماه گذشته به سخنرانی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل پرداخت اما کانادا در میان 45 کشور عضو این نهاد جایی ندارد.

مقامات سازمان ملل می گویند ای نهادها برای پیشنهاد کرسی، اصول معقولی را برای نمایندگان منطقه ای  مدنظر قرار می دهند. اما منتقدان از دیرباز گفته اند شماری از گروه های منطقه ای از این حق سؤ استفاده می کنند و به معرفی تنها یک نماینده از میان خود برای تصاحب هر کرسی خالی اقدام می کنند؛ و نظیر همین زمینه چینی در خصوص ایران برای عضویت در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل نیز انجام شده است.

بایفسکی گفت: “سازمان ملل هیچ قصد واقعی برای خانه تکانی ندارد.”

منبع: ونکوور سان- 4 مارس