اعزام بازرس حقوق بشر به ایران

نویسنده

» مقاله شیکاگو تریبون درباره فشار غرب به سازمان ملل

رابرت اوانز

ایلین دوناهو نماینده ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، آمریکا با قدرت از تلاش سوئد برای واداشتن شورای حقوق بشر سازمان ملل به انتصاب یک بازرس ویژه برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران حمایت خواهد کرد. 

وی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت این پیشنهاد از حمایت کشورهای بسیاری در شورای 47 نفره حقوق بشر، از جمله اعضای کشورهای گروه غیرمتعهد (اِن- اِی- اِم) که معمولاً برای محافظت از خود در برابر انتقادات متحد می شوند، برخوردار است.

فرانک بلفریج وزیر امور خارجه سوئد در اوائل هفته جاری در این نهاد حقوق بشر که عمر آن به پنج سال می رسد گفت، کشورش از “وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران” عمیقاً نگران است. 

وی گفت تعداد اعدام ها در ایران، همین حالا نیز به حد هشدار دهنده ای رسیده است. وی افزود: “هنوز از وحشتناک ترین شیوه برای کشتن انسان استفاده می شود. گرفتن جان یک انسان بوسیله سنگباران وی، هیچ چیز کمتر از شیوه های بربری ندارد.”

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز در روز دوشنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، ایران به دنبال “خشونت در خارج و استبداد در داخل است.” وی افزود فعالان حقوق بشر خواستار تعیین یک بازرس سازمان ملل هستند.

دوناهو روز جمعه گفت: “قطعنامه ای که تحت بررسی است، از حمایت فراوانی در مناطق مختلف برخوردار است زیرا ایران یک مورد حاد است. ما در این مورد با سوئد همکاری بسیار زیادی خواهیم داشت.”

ناوی پیلای رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت موجی از دستگیری های مخالفان و منتقدان دولت ایران به راه افتاده است که ظاهراً تحت تأثیر  ناآرامی های اخیر در کشورهای عرب همجوار صورت گرفته است. وی گفت قطعنامه به این موضوع خواهد پرداخت.

این قطعنامه در صورت تصویب، مقدمات ایجاد یک پست تحت عنوان گزارشگر یا بازرس برای نظارت بر عملکرد ایران به توافقنامه های حقوق بشر امضا شده از سوی آن کشور، و نیز ارائه گزارش های مستمر به شورا، را فراهم می کند.

به گفته دوناهو، دیگر حامیان این قطعنامه شامل مالدیو، جزیره ای در اقیانوس هند که به همراه ایران عضو سازمان کنفرانس اسلامی 57 کشوری است، و نیز زامبیا عضو گروه آفریقا است.

سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای آفریقایی بخشی از یک بلوک بزرگتر در شورای حقوق بشر و نیز مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به ان- اِی- ام هستند که از حمایت روسیه، چین و کوبا برخوردارند و معمولاً می توانند برنامه های خودشان را تنظیم کنند. 

اما هماهنگی این بلوک در هفته گذشته و همزمان با تصویب قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا در محکومیت حمله نیروهای امنیتی دولت لیبی به معترضان غیرمسلح و نیز توصیه به اخراج لیبی از شورای حقوق بشر، از هم پاشید.

آن قطعنامه به طور رسمی از حمایت کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی برخوردار بود. مجمع عمومی نیز در روز سه شنبه بدون رأی مخالف عضویت لیبی در نهاد حقوق بشر در ژنو را به حالت تعلیق درآورد.

دیپلمات ها می گویند هنوز تصویب یک قطعنامه علیه ایران کار مشکلی است زیرا اکثر اعضای بلوک اِن- اِی- اِم و روسیه و چین به عنوان حامیان آن، با تعیین یک بازرس ویژه سازمان ملل جهت بررسی امورات مربوط به یک کشور قویاً مخالف هستند.

منبع: شیکاگو تریبون- 4 مارس