نبرد تهران و داعش به کجا می کشد؟

بیلت
بیلت

» نگاه بیلت به ترور سردار تقوی

آیا داعش نیز ازاین پس ایران را نشانه می رود؟

یکی از تک تیراندازان کمین کرده گروه داعش یکی از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را با شلیک گلوله از پای درآورد. به گفته تهران، وی یکی از مشاوران نظامی اعزام شده به عراق بوده است.

به گفته سپاه پاسداران، حمله مرگبار به سردار حمید تقوی روز شنبه در برابر مسجدی در سامره در شمال بغداد صورت گرفته است.

تهران تاکنون هرگونه مداخله نظامی مستقیم در نبرد علیه داعش را تکذیب کرده و همواره براین نکته تأکید ورزیده که اعضای سپاه پاسداران صرفاً جهت امور مشاوره در عراق حضور دارند.

علی رغم آنکه ایران از اعضای ائتلاف بین المللی علیه داعش نیست، ولی حکومت آیت الله ها بی شک به صورت پنهانی نقش بسیار مهمی در نبرد علیه شبه نظامیان تروریست داعش ایفا می کند.

اودو اشتاین باخ، اسلام شناس و کارشناس امور مربوط به داعش، دراین خصوص می گوید: “ایران به شکلی فعال در نبرد علیه داعش مشارکت می کند. ارتش عراق تحت حمایت حکومت تهران است: تأمین بودجه و آموزش های نظامی که احتمالاً توسط کماندوهای سپاه قدس، به عنوان یگان برون مرزی سپاه پاسداران، انجام می شود.”

ایران “از اینکه داعش به لحاظ نظامی شکست بخورد، از هر سو ذینفع است” و این درحالی است که شبه نظامیان تروریست در برخی نقاط به شکلی خطرناک تا نزدیکی مرز ایران پیشروی کرده اند.

واقعیت این است که از نظر داعش، حکومت آیت الله ها در تهران یک دشمن آشکار است، زیرا پیکارجویان این گروه تروریستی از پیروان متعصب مذهب تسنن هستند. در صورتی که ایرانیان اکثراٌ از مذهب تشیع پیروی می کنند و از دید نیروهای داعش ملحد محسوب می شوند.

ایران در سوریه نیز از حکومت دیکتاتوری بشاراسد که در جنگ داخلی این کشور با داعش درگیر است، حمایت می کند.

ایران در عراق چند مذهبی و چند نژادی دارای نفوذ قابل توجهی است. این دو کشور در سال های ۱۹۸۰ به مدت ۸ سال درگیر جنگ با یکدیگر بودند.

ایران از شیعیان عراق نیز حمایت می کند و کمک بسیاری به شکل گیری شبه نظامیان شیعه در این کشور کرده است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، در سفر خود به تهران در ماه اکتبر از حمایت آنها در نبرد علیه داعش خبر داد.

 

ایران و داعش

در اوایل ماه دسامبر، گزارش هایی درخصوص حملات هوایی نیروهای ایرانی علیه مواضع داعش در عراق منتشر شد. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفت که واشنگتن شاخص هایی در اختیار دارد که نشان می دهد جنگنده های ایرانی مواضع داعش در شرق این کشور را بمباران کرده اند. کربی در ادامه افزود که این اقدامات با نیروهای ائتلاف علیه داعش به رهبری ایالات متحده هماهنگ نشده بود.

ایران گزارش پنتاگون را مبهم خواند و گفت که “این یک گزارش دقیق و در نتیجه صحیح نیست”. بی شک لحن تکذیب متفاوت است.

اشتاین باخ می گوید: “احتمال آنکه نبرد علیه داعش به نزدیک شدن ایران و آمریکا در پشت صحنه انجامیده باشد بسیار بالاست.”

به عقیده او، “همچنین قابل تصور است که ایران براساس اطلاعاتی که آمریکا درخصوص مواضع داعش دراختیارش گذاشته” دست به چنین اقدامی زده باشد. دراین راستا، هیچ یک از دو طرف قصد ضربه زدن به دیگری را نداشته است.

آمریکایی ها نیز به نوبه خود به شکلی تلویحی پذیرفته اند که ایران در انجام عملیات در عراق از نفوذ قابل توجهی برخوردار است.

اشتاین باخ می گوید: “به لحاظ رسمی، این دو کشور همواره این مسأله را تکذیب خواهند کرد”. دولت آمریکا در واشنگتن هیچ نفعی از اعلام این مسأله نمی برد، چرا که کنگره این کشور به شدت مخالف نزدیک شدن واشنگتن و تهران است. ازسوی دیگر، در تهران نیز مخالفت شدیدی نسبت به داشتن هرگونه رابطه با ایالات متحده وجود دارد.

 

رویارویی بر سر برنامه اتمی ایران

اشتاین باخ در ادامه می افزاید: “البته شرایط طوری ایجاب می کند که پاییز سال ۲۰۰۱ و پیامدهای حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در ذهن تداعی می شود.”

در آن زمان، ایران از ائتلاف در افغانستان علیه طالبان حمایت کرده بود.

اشتان باخ می افزاید: “آمریکا بدون حمایت ضمنی ازسوی ایران احتمالاً نمی توانست به آن سرعت کابل را تسخیر و حکومت طالبان را سرنگون کند.”

منبع: بیلت، ۴ ژانویه