کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

‏یک سال دیگر با معرفی کتب و نشریات فارسی زبان گذشت. سالی که افت تیراژ کتاب ها و فشار ممیزی در ‏آن رشد چشمگیری یافت. هنرمندان و اندیشه ورزان با محدودیت های تازه ای در زمینه چاپخش آثار خود ‏روبرو شدند، اما کم نبودند کتاب هایی که در این آشفته بازار با اقبال خواننده ایرانی روبرو شدند. در آستانه ‏آغاز فصلی تازه نگاهی به پر فروش ترین کتاب های سال گذشته انداخته ایم به امید آن که بهار پیش رو، ‏فصلی تازه در شکفتن و بالیدن آثار مکتوب شود…‏


پرفروش ترین کتاب های سال

sorkhtoazman.jpg

سرخی تو از من

نویسنده: سپیده شاملو

‏375 ص، تهران: نشرمرکز، 1386، چاپ چهارم

کتاب «سرخی تو از من»، از معدود رمان های فارسی است که به داستان زندگی چند شخصیت روان پریش و ‏روان نجور می پردازد. در واقع اگر چه پیش از این نیز به ندرت شخصیت هایی از این دست در آثار ‏نویسندگان معاصر و به ویژه «صادق هدایت» ظاهر می شوند، اما این بار «سپیده شاملو» به صورتی پخته ‏تر، نمایان تر و در قالب رمان به این موضوع توجه می کند. نویسنده در این رمان با نگاهی فمینیستی و زنانه ‏و از زاویه دید راوی سوم شخص که به ذهنیات و درونیات شخصیت هایش آگاه است، واگویه های ذهنی سه ‏زن روان پریش را با خوانندگانش در میان می گذارد. به این ترتیب، رمان به داستان زندگی «نگار»، «لیلا» ‏و «فرزانه» می پردازد و در خلال ارتباط این زنان با یکدیگر و جامعه اطرافشان، داستان به پیش می ‏رود.«سرخی من از تو» که در سال گذشته جایزه بخش رمان «روزی، روزگاری» را از آن خود کرد، به ‏خاطر اقبال مخاطبان در بهار 1386 به چاپ چهارم رسید.‏

naservafardin.jpg

ناصر و فردین: گفت و گوی رضا کیانیان با ناصر ملک مطیعی و محمد علی فردین

‏64 ص، تهران: نشر مشکی، 1386، چاپ دوم

این کتاب گفت و گوی «رضا کیانیان» با دو بازیگر خوب و مردمی سینمای ایران در سال های گذشته، یعنی ‏‏«ناصر ملک مطیعی» و «محمد علی فردین» است. این دو بازیگر که در میان مردم ایران شهرت و محبوبیت ‏بزرگی داشته و دارند، در این گفت و گو ها از زندگی خود، راه یابی به سینما و حوادث تلخ و شیرین دوران ‏بازیگری خود سخن می گویند. گفتنی است که مصاحبه با «فردین» هنگامی منتشر می شود که چند سالی است ‏این بازیگر به یادماندنی سینمای ایران، روی در نقاب خاک کشیده است. ‏

aghajanshazdeh.jpg

آقاجان شازده

نویسنده: شهلا سلطانی

‏264 ص، تهران: انتشارات فرزان روز، 1386، چاپ دوم

این کتاب، نوعی خاطره گویی در قالب اتوبیوگرافی است. بازآفرینی گذشته خانوادگی بدون پیش داوری، ‏نمایش دقیق آداب و رسوم و باورها و اخلاقیات اشراف ایران، روایت دلنشین و تا حدی برخوردار از زیبایی ‏شناسی ادبی، و گرایش های بازگشت به زادبوم از طرف زنی فرهیخته و پرورش یافته در فرهنگ غرب، از ‏ویژگی های کتاب «آقاجان شازده» است. نویسنده این خاطرات که از یک خانواده معروف و قدیمی است، با ‏پیگیری های پدربزرگش، «آقاجان شازده»، در نوجوانی (دهه 50 میلادی) به انگلستان و بعدها به سویس می ‏رود تا زیر نظر نویسنده نامدار «سید محمد علی جمالزاده» به «تحصیلات عالیه» بپردازد. و اما «آقاجان ‏شازده» یا «معتمدالدوله»، پسر دردانه «ظل السلطان»، فرزند ارشد «ناصرالدین شاه» بود. «آقاجان شازده» ‏به تحصیل فرزندان و نوه های خود توجه زیادی نشان می داد و تا حد استبداد رای، آنها را به اجرای فرامین ‏آموزشی خود وا می داشت. نکته های طنزآمیز و شوخ طبعی راوی کتاب، آن را خواندنی کرده است. نقل ‏خاطره کتک خوردن پدر نویسنده از دست زنان برهنه درون حمام و یا تغییر شکل پیشخدمت و راننده‌ «آقاجان ‏شازده» پس از مرگ، نمونه هایی از توانایی داستان پردازی نویسنده است. ‏

kimiakhatoon.jpg

کیمیا خاتون، دختر رومی

نویسنده: موریل مائو فروی

ترجمه: مهران قاسمی

مقدمه: سعیده قدس، غلامرضا خاکی

‏320 ص، تهران: نشر ثالث، 1386، چاپ اول

این کتاب، سرگذشت زندگی «کیمیا خاتون»، دختر «مولانا جلال الدین بلخی»، شاعر و عارف بزرگ ایران ‏است. «کیمیا» که پرورش یافته محیط و خانه «مولانا» است، در جوانی و به خواسته «شمس تبریزی»، مرشد ‏و معلم «مولانا» و به خواست پدر، همسر «شمس» می شود. علیرغم جوانی و اختلاف سن زیاد با «شمس»، ‏او به این پیر آگاه دل می سپارد و بانوی خانه «شمس» می گردد. افسوس که «شمس» دیر نمی پاید… نویسنده ‏این کتاب، با تفحص در متون و مدارک تاریخی، داستان شگفت آور زندگی «کیمیا خاتون» را از کودکی به ‏تصویر کشیده است. ‏

zanangorg.jpg

زنانی که با گرگ ها می دوند

نویسنده: کلاریسا پینکولا استس

مترجم: سیمین موحد

‏649 ص، تهران: انتشارات پیکان، 1386، چاپ دوم

در درون هر زنی، نیروی قدرتمندی زندگی می کند؛ سرشار از بصیرت، شور، خلاقیت و دانش بی زمان. او ‏همان «زن وحشی» است که طبیعت غریزی زنان را نمایندگی می کند. اما این موجود در حال انقراض است. ‏دکتر کلاریسا پینکولا استس، در کتاب «زنانی که با گرگ ها می دوند»، با استفاده از گنجینه غنی داستان ‏های اساطیری، کهن الگوها، افسانه های پریان و قصه های ملل، راه اتصال مجدد به این نیروی قدرتمند و ‏سالم طبیعت غریزی زنان را نشان می دهد. دکتر استس در این کتاب، برای توصیف روح و روان زنان، ‏ادبیات جدیدی خلق کرده است. ‏

timsarshahanshahi.jpg

تیمسار شاهنشاهی در خدمت کا. گ. ب

نویسنده: خسرو معتضد

‏872 ص، جلد تهران: نشر البرز، 1386، چاپ اول

سرلشکر «احمد مقربی»، از امیران برجسته ارتش شاهنشاهی بود که از سال های دهه بیست تا سال 1356 ‏خورشیدی، به جاسوسی برای «کا. گ. ب» در ایران پرداخت و اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده مهمی ‏را در اختیار روس ها گذاشت. او سرانجام در پاییز 1356 به جرم جاسوسی دستگیر و تیرباران شد. کتاب ‏حاضر، شرح زندگی و فعالیت های چند جانبه این افسر ارتش شاهنشاهی است. ‏

ghalandarie.jpg


قلندریه در تاریخ (دگردیسی های یک ایدئولوژی)

نویسنده: محمد رضا شفیعی کدکنی

‏656 ص، تهران: انتشارات سخن، 1386، چاپ اول

جنبش «قلندریه»، چنان که در این کتاب خواهیم دید، یک جنبش چند ساحتی است. با یک نگاه منشوری می توان ‏در آن رنگ های بیشماری دید: از مزدک گرایی و آیین های ایرانی کهن گرفته تا راه و رسم جوانمردی و ‏عیاری و فتوت، تا عناصری از آیین خرم دینان تا اندیشه هایی از گنوستیسیسم و عرفان اسلامی در صورت ‏مکتب ملامتیان نیشابور تا گرایش های قرمطیانه و شیعی و حروفی و اهل حق.«قلندریه» از یک سو با ثروت ‏های بزرگ و تعدد زوجات و نظام برده داری و قتل نفس و تباه کردن طبیعت مخالف بودند و از سویی دیگر، ‏و در دورانی دیگر، جز به دریوزه و گدایی، به کار نمی پرداختند. ما نمی دانیم که مفهوم «قلندر» و ‏‏«قلندری» در تاریخ چند هزار مصداق داشته و هر کدام از این مصادیق در درونشان چه می گذشته و در پهنه ‏بیکران جغرافیای ایران بزرگ، و از قرن هفتم به بعد در جهان اسلام، اینان به چه آرمانی دعوت می کرده اند. ‏ما تنها از سخنانی که دشمنان ایشان درباره ایشان گفته اند آگاهی داریم که مجموعه ای از دشنام ها و تهمت ها ‏است: خرمی گری، مزدکی گری، الحاد، کفر، زندقه و… بی گمان در بعضی از ادوار تاریخی، اینان مردمی ‏در یوزه گر و بی آبرو و منکر تمام ارزش های اخلاقی بوده اند و در ادواری، صاحبان اصول و قواعدی در ‏اندیشه و نگاه به هستی. مرز میان این دو عالم را چگونه باید ترسیم کرد؟ اسناد موجود برای این چنین ‏پژوهشی بسندگی ندارد. با اینهمه کتاب «قلندریه در تاریخ» حرکتی است برای جستجو در این راه دراز ‏آهنگ. ‏

‏ ‏

eshghdarzamanvaba.jpg

‏‏

عشق در زمان وبا

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: بهمن فرزانه

‏542 ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1385، چاپ دوم

این کتاب، یکی از درخشان ترین آثار «گابریل گارسیا مارکز» است؛ رمانی جذاب و تامل برانگیز که با ‏ترجمه زیبا و روان «بهمن فرزانه»، راز جاودانگی آثار نویسنده را بار دیگر هویدا می کند.‏

hastivazaman.jpg

هستی و زمان

نویسنده: مارتین هایدگر

ترجمه: سیاوش جمادی

‏942 ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1386، چاپ اول

گفته اند که «هستی و زمان»، مهم ترین شاهکار فلسفی قرن بیستم است. آن را به بمبی در عالم فلسفه مانند ‏کرده اند. گفته اند که حتی منتقدانش از تاثیرش در امان نمانده اند. گفته اند که این کتاب استوارترین ستون های ‏سنت متافیزیک غرب را به لرزه در آورده است… مرجع اصلی ترجمه حاضر از این اثر دوران ساز فلسفی، ‏چاپ هجدهم متن آلمانی «هستی و زمان» است که در سال 2001 میلادی به وسیله انتشارات ‏Max ‎Niemeyer‏ در شهر توبینگن آلمان منتشر شده است. چه در پانوشت ها و چه در واژه نامه، در برابر اصل ‏آلمانی واژه ها، معادل انگلیسی آن ها نیز آمده است. ترجمه‌«هستی و زمان» از متن آلمانی، با دو ترجمه ‏انگلیسی آن مقابله شده است: یکی ترجمه مشترک «جان مک کواری» و «ادوارد رابینسون» و دیگری ترجمه ‏‏«جون استمبو». این دو ترجمه هر دو بر اساس چاپ هفتم «هستی و زمان» انجام گرفته اند. ‏

hokomatghanondariran.jpg

تاملی درباره ایران، جلد دوم: نظریه حکومت قانون در ایران

نویسنده: سید جواد طباطبایی

‏729 ص، تبریز: انتشارات ستوده، 1386، چاپ اول

این کتاب، بخش دوم از جلد دوم مجموعه «تاملی درباره ایران» است که بخش نخست آن پیش تر با عنوان ‏فرعی «مکتب تبریز و مبانی تجدد خواهی» منتشر شده بود. در این بخش نیز، نویسنده توجه ویژه ای به آشکار ‏شدن نشانه های بحران در نظام خودکامه، تکوین نطفه آگاهی ملی و تاریخ پدیدار شدن مفاهیم نوآیین و تحول ‏آن ها کرده و کوشیده است این وجه مهم از تاریخ معاصر ایران را که با اصلاحات «عباس میرزا» در ‏دارالسلطنه تبریز آغاز شده بود دنبال کند. کتاب شامل نه فصل با این عناوین است:‌1- بحران خودکامگی و ‏بسط آگاهی نوآیین، 2- بحران آگاهی و پدیدار شدن مفاهیم نوآیین، 3- نظریه اصلاح دینی، ‌4- نخستین رساله ‏در اصلاح نظام حقوقی، 5- دیدگاه های نو در اندیشه سیاسی، 6- دیدگاه های نو در اندیشه اقتصادی، 7- ‏نظریه مشروعه خواهی اهل دیانت، ‌8- نظریه مشروطه خواهی اهل دیانت، 9- میرزای نائینی و نظریه ‏مشروطیت ایران. ‏

seyedahmadfardid.jpg

آراء و عقاید سید احمد فردید (مفردات فردیدی)

نویسنده: سید موسی دیباج

‏460ص، تهران: نشر علم، 1386، چاپ اول

در این کتاب، مجموعه ای از اندیشه ها و عقاید «سید احمد فردید»، به وسیله یکی از شاگردان قدیمی او که ‏اکنون استاد فلسفه در دانشگاه تهران است، گردآوری و تدوین شده. «فردید» اگر چه از تاثیرگذارترین و بحث ‏انگیزترین متفکران ایران معاصر بود و شخصیت های بسیاری را در دوره های گوناگون تحت تاثیر اندیشه ‏های خود قرار داد، اما کتاب و نوشته ای در باب عقایدش، از خود به جای نگذاشت؛ تا آنجا که منتقدینش او را ‏‏«فیلسوف شفاهی» خواندند. درباره کتاب «آراء و عقاید سید احمد فردید» و انگیزه نگارش آن، نویسنده در ‏مقدمه این اثر، اشارتی دارد که خواندنی است:[در جوانی توفیق مرا یار بود تا به مدت ده سال پیوسته در ‏محضر سخن ایشان (فردید) باشم و از ایشان بسیار فرآموزم. این نوشته که عصیر مایه سخنان اوست حاصل ‏مصاحبت ها و مراودات و محاضرات آن زمان است… این سخنان از زبان او به نحو ارتجالی بیان شده است ‏و پراکندگی در اظهارات وی کم نیست، بی نظم و نسق و بی هیچ هماهنگی پیشینی بیان شده است و من سعی ‏در پاسخ خواسته دانشوران و دوستان بر آن نموده ام تا این گفتارهای پراکنده را در ضمن مقولات مجامعی ‏فراهم آورم…]‏

vadigaran.jpg

و دیگران

نویسنده: محبوبه میرقدیری

‏216 ص، تهران‌: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1386، چاپ چهارم

این رمان زیبا و خواندنی، برنده جایزه «مهرگان ادب»، به عنوان رمان برگزیده سال 1385 است. راوی آن ‏زنی است که برای انجام عمل جراحی زنانه در بیمارستانی بستری است. او سال ها پیش، مخفیانه با مردی ‏متاهل دوستی و رابطه می گیرد؛ مردی که اکنون سال ها از مرگش می گذرد. راوی به طور اتفاقی، ‏‏«زینت»، همسر مرد محبوب در گذشته اش را در بیمارستان می بیند و با پرس و جو از پرستاران و خدمه ‏بیمارستان در می یابد که «بهار»، دختر «زینت»، آبستن است. دیدن «بهار» و‌ «زینت» که راوی را نمی ‏شناسند، برای زن، یادآور «آن مرد» و شیرینی ها و بیشتر تلخی های گذشته است. سرتاسر رمان به صورت ‏تک گویی درونی روایت می شود؛ تک گویی که از لحاظ بازده زمانی، یک روز پیش و چند روز پس از عمل ‏جراحی راوی را در بر می گیرد. زن در درون خود، گاه «آن مرد» و گاه‌ «ریحانه» دوست دوران کودکی ‏اش و بیش از همه «زینت» را مخاطب قرار می دهد و از این طریق، روابط پنهانی خود با شوهر «زینت»، ‏شادی های زودگذر، دلهره های طولانی، حسادت ها، عقده ها و گاه خاطرات دوران کودکی اش را باز می ‏گوید. ‏

 

‏ ‏

 


‏ ‏