مذاکرات هسته ای ایران و تردیدها

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال در باره واکنش ها به لبخندهای استانبول

از سر گیری مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ اقتصادی بر سر برنامه هسته ای تهران، از هم اکنون صدای قانونگذاران اسرائیل و آمریکا را بلند کرده است؛ آنها نگران آن هستند که جمهوری اسلامی ازاین حرکت دیپلماتیک برای کاهش تحریم ها و خریدن وقت برای ادامه برنامه هسته ای خود استفاده کند.

این نوع بدبینی نسبت به مذاکرات هسته ای، که قرار است در ماه مه در بغداد ادامه یابد، بیانگر چالش هایی است که باراک اوباما و شرکای دیپلماتیک او برای مهار صلح آمیز برنامه هسته ای ایران با آن روبرو هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مجددا تهدید کرده است که در صورت شکست دیپلماسی برای اقدام نظامی آماده خواهد شد.

از سوی دیگر، قانونگذاران آمریکا نیز روز یکشنبه خواهان تدوین تحریم های بیشتر علیه تهران شدند تا درصورت پیروی نکردن ایران از قطعنامه های سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانیوم آنها را اعمال کنند.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت: “برداشت من این است که ایران در این مذاکرات امتیازی به دست آورده است. در واقع پنج هفته دیگر وقت برای ادامه غنی سازی اروانیوم پیدا کرده است.”

ایران روز شنبه مذاکرات هسته ای را با کشورهای 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعد از وقفه ای 15 ماهه، از سر گرفت.

دیپلمات های آمریکایی و اروپایی قبل از این مذاکرات انتظارات کمی از آن داشتند و گفته بودند که مثبت ترین نتیجه آن می تواند تعیین دور بعدی مذاکرات باشد. این مقامات گفتند مایلند اراده تهران را برای درگیری جدی برای حل معضل برنامه هسته ای ایران و تحریم های اقتصادی و مالی علیه خود ارزیابی کنند.

نمایندگان کشورهای 5+1 در این دور از مذاکرات بیش از 10 ساعت به بحث پرداختند. طرفین موافقت کردند مذاکرات را ماه آینده در عراق ادامه دهند.

کاترین اشتون، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «هدف ما حرکت به سمت روندی از گفتگوی متقابل پایدار است.» وی گفت: «ما معتقدیم در ملاقات بعدی قدم های مشخصی به سوی مذاکراتی همه جانبه برخواهیم داشت.»

قرار شده است خانم اشتون و سعید جلیلی طی هفته های آینده نشست هایی را برای گفتگو در برنامه مذاکرات آینده دربغداد برگزار کنند.

واشنگتن و بروکسل طی ماه های اخیر گفته اند که آنها در قدم اول به دنبال محدود کردن یا نابود کردن تهدید آمیز ترین بخش برنامه هسته ای ایران، یعنی اورانیوم غنی شده با درجه خلوص با کاربرد نظامی، خواهند بود.

آنها همچنین در پی به دست آوردن آزادی بیشتر برای بازرسی از سایت های هسته ای ایران توسط بازرسان آژانس انرژی هسته ای هستند.

مقامات آمریکایی همچنین گفته اند که واشنگتن هیچ گونه تعدیلی را در فشارهای اقتصادی بر ایران، تا برداشتن “قدم های مشخص” از سوی دولت ایران، انجام نخواهد داد. این مقامات گفتند مقامات ایران این مرتبه تمایل بیشتری برای مذاکره جدی نشان داده اند و این موضوع را ناشی از افزایش فشارهای اقتصادی به این کشور دانستند.

جلیلی گفت تهران به غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد ادامه می دهد. او گفت تهران انتظار دارد تحریم های آمریکا و اروپا با پیشرفت مذاکرات برداشته شود.

قانونگذاران آمریکا روز شنبه در کنگره این کشور گفتند تحریم ها در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیم تشدید خواهد شد.

منبع: وال استریت ژورنال – 15 آوریل