نتیجه اعلام فروش تهجیزات جاسوسی به ایران

نویسنده

» گزارشی از بلومبرگ سقوط سهام الوت

گوین اکرمن، زاکاری تریسر

سهام شرکت الوت بعد از گزارش بلومبرگ مبنی بر فروش تجهیزات جاسوسی به ایران، سقوط کرد و وکلا خواستار تحقیق در این مورد شدند.

سهام این شرکت 2.9 درصد سقوط کرد و در ساعت تعطیل شدن بازار بورس در اسرائیل در ساعت 4:30 دقیقه، به 60.87 شکل برابر با 16.10 دلار رسید. این رقم پایین ترین رقم سهام این شرکت از 29 نوامبر است.

فروش تجهیزات به کشوری که خواستار خواستار نابودی اسرائیل شده است، در این کشور ممنوع است. یکی از اعضای پارلمان اسرائیل خواستار تحقیقات در این مورد شده است و وزارت دفاع این کشور نیز گفته است که در این مورد تحقیق خواهد کرد.

جی سریواستا، تحلیلگر بورس در نیویورک می گوید: “سرمایه گذاران از این نوع نقض قوانین بین المللی خوششان نمی آید. با  تنش هایی که بین ایران و اسرائیل وجود دارد، تحقیق در این زمینه سخت تر و طولانی تر می شود.”

مدیرعامل شرکت الوت روز 23 دسامبرگفت که توافقنامه بین شرکت ما و شرکت دانمارکی رنتک، برای فروش محصولات در دانمارک بوده است.

وی گفت: “ما باور نمی کنیم که الوت از فروش محصولات این شرکت از طریق دانمارک به ایران، خبردار بود.”

نخمان شای، یک نماینده پارلمان اسرائیل از حزب اوپوزیسیون کادیما، خواهان نشست فوری کمیسیون سیاست خارجی و امور دفاعی کنست در این زمینه شد و گفت که “باید بررسی کنیم چرا رادارهای وزارت دفاع خوب عمل نکرده و این معامله را ردگیری نکرده‌اند”.

سه کارمند پیشین شرکت الوت از مطلع بودن مسئولان شرکت از خریدار اصلی سخن گفته‌اند، اما آقای رامی هادار، مدیرعامل شرکت اسرائیلی، در نخستین واکنش به این گزارش‌ها گفت که این شرکت هیچ خبری از اینکه این تجهیزات باز فروش شده، نداشته است.

جی کالیش، مسئول ارتباط با سرمایه گذاران در شرکت الوت، می گوید: “ما اجازه هیچ گونه تبادل تجاری با ایران را صادر نکرده ایم. اگر این تجهیزات از طریق شرکت دانمارکی به ایران باز فروش شده باشد، این شرکت قرارداد را نقض کرده است.”

ایرا هوفمن، یک وکیل دعاوی در مریلند آنمریکا می گوید که درصورتیکه ثابت شود شرکت های آمریکا در فروش تجهیزات به ایران با الوت همکاری کرده اند شامل جریمه خواهند شد.

او گفت: “اسرائیل، ایران را بزرگ ترین تهدید محسوب می کند و دولت اسرائیل بشدت با شرکتی که به ایران تجهیزات فروخته است، برخورد می کند. آمریکا نیز ایران را تهدید بزرگی به حساب می آورد.”

دانیل کومینس، کارشناس بورس در نیویورک معتقد است که الوت با جریمه مواجه نخواهد شد.

تجهیزات شرکت الوت اگر به دست ایران افتاده باشد، می‌تواند در شنود و ردگیری و فیلترینگ پیامک‌ها و دستکاری آنها، تلفن‌های همراه و فعالیت از راه این تلفن‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت الوت روز 23 دسامبر اعلام کرد که محصولات این شرکت برای شنود ساخته نشده  و قادر نیست ترافیک های اینترنتی را تحلیل و پیگیری کند.

سنجیت سینگ که کارمند بورس در آمریکا است، به مشتریانش گفته بود که می توانند مدت طولانی روی شرکت الوت سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: “ما پیش بینی نمی کردیم که یک شرکت اسرائیلی تجهیزات اینترنتی را به کشوری بفروشد که آن را دشمن خود می داند.”

بلومبرگ، 25 دسامبر