سینمای ایران

نویسنده
مرضیه محمدی

نگاهی به فیلم “ورود آقایان ممنوع “

جنجال سازی برای فیلم بی حاشیه

تاریخچه فیلم قبل از ساخت

فیلمنامه “ورود آقایان ممنوع “توسط پیمان قاسمخانی از چند سال پیش نوشته و آماده ساخته شدن بود.

این فیلمنامه نیز همچون فیلمنامه “سن پطرزبورگ” از فیلمنامه های دوست داشتنی قاسم خانی بود که به نظر می رسید می تواند موفقیت قابل توجهی را در گیشه کسب کند و اتفاقا همچون فیلم سن پطرز بورگ در روند ساخت دچار نوسانات و تغییراتی نیز شد.

ابتدا قرار بود منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم را با کارگردانی مرضیه برومند بسازد و همه چیز تا مرحله پیش تولید نیز انجام شد.

اما به دلایلی که هیچگاه مشخص نشد محمدی و برومند از ساخت فیلم انصراف دادند و علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده این فیلمنامه را خرید و با کارگردانی رامبد جوان تولید کرد.

 

تفاوت فیلمنامه با فیلم

فیلمنامه نوشته شده دارای ظرافت ها و شوخی های کمیک و طنزهای موقعیت و کلامی قابل توجهی است که به نظر می رسد با توجه به موقعیت و شرایط ساخت بخش قابل توجهی از آن در ساخت توسط کارگردان حذف شده و یا از بار طنز ان چشم پوشی شده است.

نتیجه آنکه فیلم در عین خوب بودن و داشتن لحظات کمیک جالب توجه برای تماشاچی، این حس را به تماشاگر منتقل می کند که فیلم می توانست از چیزی که در حال اکران است بسیار بهتر ساخته شود.

حضور رضا عظاران در این فیلم به عنوان معلم مرد از همان اول قطعی بود. زوج برومند و محمدی نیز گزینه عطاران را برای بازیگرا نقش اول مد نظر داشتند.

 

 

عطاران کم رنگ

به نظر می رسد که رامبد جوان در این فیلم نتوانسته آنچنان که شایسته است از پتانسیل حضورعطاران بهره گیری کند و در نتیجه بخش قابل توجهی از بار طنز فیلم بر خلاف سایر فیلم های عطاران بین دیگر بازیگران و بخصوص ویشکا آسایش و مانی حقیقی تقسیم شده است.

تماشاگر در حضور عطاران عادت داشت با تمرکز روی کاراکتر او و دقت در ظرافت های بازی او محملی را برای خنده پیدا کند اما در این فیلم با نوعی تردید برای خنده مواجه است و در عین اینکه تشخیص می دهد فیلم کمیک و خنده دار است اما انرژی لازم را از بازیگر محبوب خود مثل همیشه نمی گیرد و ناچار به برنامه ریزی برای خندیدن می شود.

 

درباره فیلم

فیلم درباره دبیرستانی دخترانه است که با مدیریتی بسته و توسط یک مدیر زن اداره می شود و ورود آقایان و به خصوص معلمین مرد به آن ممنوع است و به خاطر بیماری یکی از معلمین مدیر مدرسه ناچار می شود حضور معلم مردی را در مدرسه تحمل کند و این حضور منجر به حواشی متعددی می شود.

درون مایه داستان چند خطی این فیلم با توجه به محدودیت ها و شرایط خاص حاکم برخلاف تصور دستمایه آنچنانی را در اختیار کارگردان قرار نمی داد چرا که اگر کارگردان می خواست بر اساس نسخه اصلی فیلمنامه، فیلم را کارگردانی کند، با فضای امروز حاکم بر جامعه و سینمای ایران هم فیلم توقیف می شد و هم او و سایر عوامل به عبور از خط قرمزها محکوم می شدند.

مجموع این عوامل سبب شد تا کارگردان و تهیه کننده از این فیلمنامه خوب یک فیلم تجاری نسبتا خوش ساخت تولید و روانه بازار کنند.

 

بن مایه داستان

تقابل دیدگاه های فمنیستی و ضد فمنیستی به شکل کمیک و هجو آمیز در تقالب مدیر با سایر بازیگران به عنوان بن مایه اصلی محتوایی است که در نهایت بدون هیچ نتیجه گیری خاصی به پایان می رسد.

 

بازی ها

بازی عطاران بر خلاف سایر کارهای قبلی او نسبتا ضعیف و دور از حد انتظار است. بر خلاف عطاران، مانی حقیقی کارگردان دوست داشتنی سینمای ایران در این فیلم بازی جالب و خوبی از خود ارائه کرده و ویشکا آسایش نیز بازی جالب توجهی را در این فیلم انجام داده است که با آنچه تماشاگر پیش از این از او به خاطر دارد، به کلی متفاوت است.

 

یادداشت جنجالی منیژه حکمت مجری طرح فیلم

منیژه حکمت، یکی از سرمایه‌گذاران و مجری طرح فیلم سینمایی “ورود آقایان ممنوع” بار دیگر خبرساز شد و در یادداشتی کوتاه و سرشار از گوشه و کنایه مخاطبان را به تماشای این فیلم دعوت کرد.

در حالی که تهیه کنندگان فیلم پایان نامه از روش های متعدد تبلیغاتی عجیب و غریب برای معرفی فیلم خود بهره می گیرند، حکمت با یادداشتی طعنه آمیز سعی کرد ضمن انتقاد از این روش ها فضایی را برای معرفی و تبلیغ فیلم خود مهیا کند.

حکمت که پیش از این و در تولید فیلم “سه زن “با نامه به قالیباف جنجال برانگیز شده بود سعی کرد با نوشتن این نامه و انتشار آن در سایت ها برای این فیلم نسبتا بی حاشیه به نوعی جنجال خبری بیافریند.

به گزارش ایمنا، حکمت که کارگردانی فیلم سینمایی “زندان زنان” را در پرونده کاری خود دارد چندی پیش نیز در نامه‌ای به  رامبد جوان، کار گردان “ورود آقایان ممنوع” به گلایه از او پرداخته بود و در یادداشت جدید خود نیز انتقاداتی را با گوشه و کنایه مطرح کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«ما اهل سینماییم، باید کار کنیم و نمی‌دانم در زمانه‌ای که کسی دل و دماغ ندارد چرا تصمیم گرفتیم فیلم کمدی بسازیم، ولی بالاخره فیلم «ورود آقایان ممنوع » را ساختیم. با جمعی از بهترین های سینمای حرفه‌ای و خوب هم از آب درآمد

اکرانش چند بار به تعویق افتاد. یک روز به دلیل جشنواره فجر و یک بار به خاطر خالی کردن میدان برای عزیزکرده ها که هوس رکورد شکنی نوروزی داشتند. اما حالا روی پرده است و می‌توان به تماشایش رفت در زمانه‌ای که عده‌ای با ضرب و زور سکه و ماشین می‌خواهند مردم را واداربه دیدن فیلمی کنند که دروغ می‌گوید تا سینما را به سطح پفک و روغن نباتی و کشک برسانند، فیلم ما هم اکران می شود.

ما نمی‌توانیم سکه و جایزه بدهیم اما فیلم شریفی ساخته‌ایم که دوست داریم دیده شود.

کمدی است و البته نه کمدی فاخــر ! چون بودجه دولتی و میلیاردی نداشته و فیلمی که بخش خصوصی بسازد که فاخــر نمی‌شود اما کمدی بی ادعا، مفرح و با شخصیتی است که ارزش دیدن دارد.»

 

گلایه جوان از تعداد سینما‌های «ورود آقایان ممنوع»

رامبد جوان از تعداد سینماهای اختصاص داده شده به فیلمش گلایه دارد. کارگردان «ورود آقایان ممنوع» به ایسنا گفت: فیلم ما برای نمایش با 25 سالن سینما قرارداد داشت، اما طی دو روز اخیر آغاز اکرانش، فقط 16 سالن در اختیار داشتیم و 9 سینما همچنان به نمایش فیلم دیگری می‌پردازند، در حالی که طبق قول و قرارها باید فیلم ما را به نمایش می‌گذاشتند.

وی با اشاره به استقبال گسترده مردم طی دو روز نمایش فیلم «ورود آقایان ممنوع» تصریح کرد: از مردمی که مقابل سینماها آمدند و بلیت نبود، عذرخواهی می‌کنم. به گفته جوان؛ یکی از سینماها در دو روز گذشته فقط در دو سانس «ورود آقایان ممنوع» را به نمایش گذاشت، درحالی که باید در تمامی سانس‌هایش این فیلم را به نمایش می‌گذاشت.

 

فروش 137 میلیونی در سه روز

فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، با فروش 67 میلیونی در سینماهای تهران طی دو روز و همچنین فروش 70 میلیونی در سینماهای شهرستان‌ها طی سه روز ابتدایی اکران، در مجموع 137 میلیون تومان فروخته است.  «علی سرتیپی» مدیر موسسه پخش فیلمیران به فارس گفت: این فیلم از روز چهارشنبه اکران خود را با 18 سینما آغاز کرد؛ در صورتی که سینماهای نمایش‌دهنده آن می‌بایست 25 سینما باشند.

«ورود آقایان ممنوع» در سینماهای تهران روز چهارشنبه 24 میلیون و پنجشنبه 43 میلیون تومان فروخت که مجموع فروش این فیلم در دو روز ابتدایی اکران به عدد 67 میلیون تومان می‌رسد. همچنین این فیلم که از سه‌شنبه گذشته در سینماهای شهرستان‌ها اکران شده، در طول سه روز گذشته 70 میلیون تومان در سینماهای شهرستان‌ها فروش داشته است. به این ترتیب فروش فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در تهران و شهرستان‌ها به رقم 137 میلیون تومان می‌رسد.