با پول امام زمان و در حضور نظامیان

نویسنده
اردلان صیامی

» هدفمند سازی یارانه ها بالاخره آغاز شد

در حالی که از چند روز پیش شایع بود که اجرای قانون هدفمند سازی نزدیک است ودر برخی نقاط تهران هم نیروهای پلیس حضوربیشتری داشتند، رییس دولت دهم دیشب با حضور در یک برنامه تلویزیونی از اجرای مهم‌ترین بخش از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، یعنی آغاز آزادسازی قیمتها از امروز  صبح خبر داد. قانونی که طبق مصوبه مجلس باید از ابتدای امسال اجرامیشد. طبق اعلام ستاد هدفمند سازی یارانه ها هم از امروز قیمت بنزین با کارت وسهمیه به 400 تومان و بدون کارت به 700 تومان افزایش پیدا میکند. خبری که دیشب چهره تهران را دگرگون کرد و به صف بستن در برابر جایگاه های بنزین منجر شد.

محمود احمدی‌نژاد با حضور دریک برنامه زنده تلویزیونی، گفت: بخش مهمی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که به منزله بزرگ‌ترین طرح اقتصادی تاریخ ایران محسوب می شود، از فردا(امروز) آغاز می‌شود.

وی در این برنامه تلویزیونی گفت پولی که در حساب مردم است متعلق به امام زمان است ودر قسمتی دیگر ازایت الله خامنه ای تشکر کرد که به رییس مجلس گفته “حتما با دولت همکاری کنید”.

به گفته رییس دولت: “آزاد سازی قیمت ها را فعلا نداریم. تعدیل قیمت ها را داریم. به گفته وی آب و برق و گاز پلکانی است و افرادی که مصرفشان کم است قیمت کم می دهند و این برای تشویق مردم برای مصرف کمتر است.”

البته باز مردم در پایان این گفت گواز میزان آزاد شدن یا به گفته رییس دولت اصلاح شدن قیمت هاخبر دارنشدند واطلاعیه اول ستادهدفمند سازی نیز اشاره ای به این موضوع نکرد وآن را به اطلاعیه دوم احاله داد که  آن هم در آخر شب صادر شد.

احمدی نژاد در ادامه گفت: “یارانه نقدی که به حساب سرپرست خانوار به ازای هر نفر 81 هزار تومان برای دو ماه واریز شده بود از روز یکشنبه 28 آذر 89 (امروز)قابل برداشت است. البته مردم برای دریافت پولی که به حساب‌شان واریز شده عجله نکنند”.

رییس دولت  در این برنامه نیز همچون چند برنامه تلویزیونی قبلی، با ارائه آمار و ارقام در بخش مصرف انرژی، از فواید اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و آثار مثبت آن بر اقتصاد کشور سخن گفت و اظهار کرد :با وجود آنکه مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط دنیاست، رفاه در ایران نه 4 برابر ، بلکه مطابق با متوسط دنیاست.

وی همچنین با اشاره به اینکه کل شهرها و روستاهای کشور را دیده، گفت فردی را دیده که 20 سال میوه نخورده است و پسربچه ای کنار هلی کوپتر او آمده که لباس چندانی نداشته و در عین حال از او خواسته سقف مدرسه شان را درست کند.

وی  با اشاره به پولی که به مردم بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداخت می شود گفت: “این پول ها مال بیت المال است،این پول ویژه است. پول امام زمان است؛ پول با برکت است. پولی است که زمینه رشد جامعه است.مواظب باشیم این پول خراب نشود و با پولهای دیگر مخلوط نشود. مواظب باشیم این پول خراب نشود. این پول یک گام در جهت عدالت است. ما معتقد به برکتیم. برکت یعنی چی؟ یعنی هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد. این طرح[هدفمند سازی یارانه ها] دهها سال ادامه دارد و نسل های متعدد از آن استفاده می کنند. این پولی که در حسابهای مردم است در آینده حداقل دو برابر می شود.گام بعدی را سال دیگر انجام می دهیم.ان شاالله در بودجه سال بعدی مجلس همکاری می کند و گام بعدی را بر می داریم.اگر آن چیزی که در نیت من است بیش از دو برابر می شودواگر  ثروت دست مردم باشد بهتر است که دست من باشد.”

 احمدی نژاد با اشاره به درآمد 130هزارتومانی دهک های پایین گفت: “ما در یک ماه 162هزارتومان به حساب آنها واریز کردیم. پیش بینی ما این است که در این دهک 10 درصد به هزینه هایشان افزوده می شود یعنی 13درصد. چون می خواهیم آنها هم گوشت بخورند، یا یخچال بخرند.”

احمدی نژاد همچنین گفت: “الان مردم دارند فشار می آورند که هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کنید.ما کارهای اضافه انجام داده ایم. ازجمله اینکه یک ماه اضافه بنزین اعلام شد؛ برای شبکه حمل و نقل برون شهری نیز سوخت گازوییل تا حدود 10 روز با قیمت قبلی شارژ می‌شود، سهمیه جدید دو ماهه شارژ می‌شود و همه جایگاه‌ها نیز به سیستم کارت‌خوان مجهز شده‌اند به نحوی که می‌توان گفت برای اجرای این طرح سیستم‌های اداره کشور نیز متحول شده است.  با محاسبات ما وضعیت 6 دهک از روز اول بهتر می شوند. 2 دهک باید صرفه جویی کنند و 2 دهک دیگر باید خیلی صرفه جویی کنند. اینها زندگی باز بدون صرفه جویی دارند که باید به این سمت بروند.وی ادامه داد:دو ماه در حساب مردم پول است و دولت آماده باش است تا این طرح به زیبایی اجرا شده و شیرینی آن در کام مردم باقی بماند.”

 

تهران در التهاب

با اعلام طرح حذف یارانه ها درآخرین ساعات نیمه شب گذشته  توسط محمود احمدی نژاد وآماده باش نیروهای نظامی برای مقابله با هرگونه تجمع احتمالی در خیابان ها ،نیروهای امنیتی پلیس تهران با استقرار در خیابان های اصلی شهر بار دیگر چهره  پایتخت را امنیتی و از آمد و شد اتومبیل ها جلوگیری کردند.

به گزارش خبرنگاران روز همزمان با مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد، نیروهای بسیج در پمپ های بنزین مستقر شدندودر نقاط مختلف ایست و بازرسی بر پا کردند؛ نیروهای انتظامی هم در میدانهای مهم محلات مستقر شدند.بازرسی بدنی سرنشینان خودروها و سرکشی به درون خودروها هم در دستور کار نیروهای موسوم به لباس شخصی بود.

همزمان با پخش سخنان احمدی نژاد ،حضور نیروهای گشت ویژه پلیس در سطح شهر پررنگ تر می شد. همگی این نیروها مجهز به سلاح های سرد و گرم از،باتوم وگاز اشک آور، بودند.

پس از پایان سخنان احمدی نژاد سیل خودروهای مردمی در برابر جایگاه های پمپ بنزین خیره کننده بود. تعداداتومبیل های  صف کشیده در هر جایگاه به صدها واحد می رسید.