آن مرد به مرخصی آمد

نویسنده
رژین یونسی

» آزادی موقت کبودوند با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی

محمدصدیق کبودوند٬ روزنامه نگار و رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان پس از تحمل پنج سال و نیم زندان، با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

اجلال قوامی سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان، با تائید این خبر به روز گفت که آقای کبودوند با موافقت مسولان مربوط به مدت چهار روز به مرخصی آمده است.

به گفته آقای قوامی مقامات مسول قضایی “قول مساعد” داده‌اند که این زمان تمدید شود تا آقای کبودوند بتواند در مدت زمان مرخصی تحت مداوای پزشکی قرار بگیرد.

به گفته سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان، خانواده کبودوند معادل ۵۰۰ میلیون تومان از ودیعه را تامین کرده‌اند،‌ اما مسولیت تامین کفالت ۲۰۰ میلون تومانی باقی مانده را خانواده احسان هوشمند و ناهید کوه شکاف، همسر وی متقبل شده‌اند.

او به نمایندگی از سازمان حقوق بشر کردستان و خانواده آقای کبودوند از تمامی افرادی که مسولیت تامین این هزینه را به عهده گرفتند از جمله خانواده هوشمند قدردانی می‌کند.

 محمد صدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، نوشته‌ها و تاسیس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

حکم او قطعی و درخواست رسیدگی مجدد نیز رد شده است. کبودوند درحالی به هنگام مرخصی بیش از پنج سال و نیم از دوران حبس خود را سپری کرده بود.

این فعال حقوق بشر در سالهای گذشته به دلایل متعدد از جمله برخورداری از حق مرخصی، چندین بار دست به اعتصاب غذا زده بود.

وی آخرین بار در بهمن ماه گذشته در شرایطی که فرزندش به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود دست به اعتصاب غذا زد و خواستار آن شد که مسوولان با اعطای مرخصی به او٬ امکان ملاقات با فرزندش را برای وی فراهم کنند.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر بار‌ها خواستار آزادی این مدافع حقوق بشر شده‌اند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه امسال، از جمهوری اسلامی خواسته بود تا هرچه زود‌تر آقای کبودوند و حدود ۹۰ روزنامه‌نگار زندانی دیگر را آزاد کند.

آقای کبودوند به همراه چند روزنامه نگار دیگر از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌کرد و در فروردین سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تشکیل داد.

او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری از جمله جایزه هلمن همت سال ۲۰۰۹ شده است. در‌‌‌ همان سال در بریتانیا به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد.