آلودگی هوا یا پخش رادیو اکتیو

نویسنده

» اخباری درباره احتمال نشت هسته ای در اطراف اصفهان

مقامات ایرانی به ساکنان اصفهان توصیه کردند به دلیل وجود نگرانی ها درمورد آلودگی هوا که از حد مجاز گذشته بود، این شهر را ترک کنند اما تحلیلگران خارجی معتقد هستند که احتمال دارد دلیل اصلی در ارتباط با گزارش هایی است که در مورد نشت مواد رادیواکتیو درتاسیسات اتمی در نزدیکی این شهر منتشر شده است.

آدام کردو در ابتدای گزارش خود درباره احتمال آلودگی شهر بزرگ صنعتی و هسته ای ایران نوشته دولت ایران این احتمال را تکذیب کرده و در رسانه های دولتی نوشتند “شایعات در مورد نشت تاسیسات اتمی اصفهان، کذب محض است.” اما شبیه به این تکذیب ها فراوان صورت گرفته و بعد از سال ها در خاطرات این یا آن مقام تائید شده است.

در گزارش های سازمان های ناظر در نوامبر آمده بود نشت مواد رادیو اکتیو تعدادی از کارکنان این تاسیات را مسموم کرده است. اورانیوم موجود در کیک زرد بشدت سمی است و از آن در ساخت بمب اتم استفاده می شود.

رئیس ستاد بحران ایران در همان زمان اعلام کرده بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. خبر نشت مواد رادیواکتیو خیلی زود از شبکه های خبری دولتی ایران محو شد.

فریبیکن، رسانه انگلیسی زبان نوشته مقامات ایران ضمن تکذیب این خبر ها اعلام کرد که پخش این اخبار از سوی غرب صورت گرفته و به منظور ایجاد تنش در منطقه عنوان می شود.

مایکل روبین، مشاور سابق پنتاگون در مورد ایران و عراق می گوید: “آلودگی هوا در اصفهان در گذشته نیز وجود داشته و مقامات دولتی با تعطیل کردن مدارس و درخواست از مردم برای ماندن در خانه ها با آن مقابله می کردند و هرگز از مردم نخواسته بودند که شهر را ترک کنند.”

وی در ادامه توضیح می دهد که دو دلیل برای این کار وجود دارد: “نشت رادیواکتیو صورت گرفته و دولت درباره آن دروغ می گوید یا آلودگی هوا بسیار زیاد است اما کسی حرف دولت ایران را باور نمی کند.”

وی می افزاید که دولت ایران سابقه دروغگویی به مقامات غربی و شهروندان خودش را دارد.

سایت اصفهان در گذشته هدف حمله قرار گرفته بود. در سال ۲۰۱۱ یک انفجار مشکوک در تاسیسات اتمی اصفهان صورت گرفت که خسارت هایی هم در بر داشت.

در گذشته در شهر اصفهان که 1.5 میلیون ساکن دارد، شش بار زلزله آمده است و این موجب نگرانی مقامات ایرانی است زیرا سایت اتمی این کشور روی خط زلزله قرار گرفته است.

روبین می گوید: “با توجه به اینکه ایران روی خط زلزله قرار دارد و ده ها هزار نفر از ایرانیان جان خود را در زلرله از دست داده اند، یک فاجعه اتمی در آینده اتفاق خواهد افتاد.”