انتقاد جاعل به جعل مدرک تحصیلی

نویسنده
نازنین کامدار

» رقابت رحیمی و مشایی در خبرسازی

همزمان با اوج گیری نزاع های درونی جبهه موسوم به “ اصولگرا ” درباره اظهارات اسفندیار رحیم مشایی و همایش 80 میلیارد تومانی اش برای عده ای از ایرانیان مقیم خارج، محمدرضا رحیمی، دیگر چهره جنجالی دولت احمدی نژاد که عنوان اتهامی “جاعل مدرک” و “سرکرده باند فساد اقتصادی خانه فاطمی” را یدک می کشد، در آخرین اظهارات خود که اینبار در جمع مدیران آموزش و پروش بیان شده از “ جریان خرید مدرک تحصیلی به هر قیمت” انتقاد کرده است.

رحیمی دیروز در اجلاس روسای آموزش و پرورش گفته است: “الان وضعیتی پیش آمده که هر کس به هر قیمت از طریق پول و هزاران راه دیگر و به بهانه جنگ و مسائل دیگر می‌خواهد مدرک بگیرد در حالی که از سواد خبری نیست”.
این در حالیست که یکی از حاضران در محل این اجلاس به روز می گوید: “از صبح و قبل از ورود رحیمی به محل اجلاس، حاضران در گروه های چند نفره دور هم جمع شده بودند و از اینکه رحیمی به عنوان سخنران افتتاحیه اجلاس انتخاب شده است، سخن می گفتند و می خندیدند”.
او می افزاید: “زمانی که رحیمی دراواسط سخنرانی اش به ماجرای خرید مدرک تحصیلی اشاره کرد، برخی از حضار نجوا کردند و نجواها آنقدر گسترده بود که برای لحظاتی فضای سالن را تحت الشعاع قرار داد. برخی از حاضران نیز به صورت درگوشی با هم حرف می زدند. در زمان خروج او از اجلاس نیز چند شرکت کننده در نزدیکی او قرار گرفتند و به طعنه سئوالاتی در مورد برخورد با جاعلین مدرک مطرح کردند. یکی از حضارین هم گفت سابقه نداشته جاعل خودش منتقد جعل مدرک باشد”.
در هر حال اظهارات رحیمی درباره مدرک تحصیلی، بلافاصله در صدر اخبار رسانه های محافظه کار مخالف وی از جمله سایت “الف”، نزدیک به الیاس نادران و احمد توکلی و نیز جهان نیوز، سایت نزدیک به علیرضا زاکانی قرار گرفت.

سایت “الف” سخنان رحیمی درباره مدرک تحصیلی را به همراه “اخبار مرتبط” منتشر کرد؛ اخباری که حاوی تصاویر و اسناد جعل مدرک تحصیلی رحیمی بود.
بنا براین گزارش، رحیمی درحالی نسبت به خرید مدرک تحصیلی انتقاد کرده که خود وی بنا به گفته وزیر علوم دولت احمدی نژاد، مدرک تحصیلی دکترا را جعل و با این عنوان در دانشگاه آزاد تدریس کرده است.
پیش از این، کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی نژاد، گزارشی درباره مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی به هیات دولت ارایه کرده بود؛گزارشی که  طی آن اعلام شده “آقای محمدرضا رحیمی، مدرک دکتری ندارد و مدرک ارایه شده از سوی ایشان فاقد صحت و اعتبار است”.
به نوشته الف، در جلسه ارائه گزارش کامران دانشجو، احمدی نژاد پس از استماع گزارش گفته است رحیمی از مدرک دکترا استفاده نمی‌کند و دیگران هم نباید ایشان را دکتر خطاب کنند.
سایت الف در این گزارش افزوده بود: “محمدرضا رحیمی در زمان ریاست بر دیوان محاسبات نامه‌های خود را با عنوان دکتر امضا می‌کرد و در زمان حضور در دولت هم سایت رسمی دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری (president.ir) وی را «دکتر محمدرضا رحیمی» می نامید. وی در سال1382 با عنوان «دکتر محمد رضا رحیمی»، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران را به عهده داشته است. در جریان پیگیری های مدرک کردان، محمدرضا رحیمی مدرک دکترای وی را معتبر دانسته و  خواستار عدم پیگیری ماجرا توسط رسانه ها شده بود.الیاس نادران، احمد توکلی و علیرضا زاکانی  به دلایلی فراتر از دروغگویی علیه محمدرضا رحیمی به کمیسیون اصل 90مجلس شکایت کرده و پیگیر رسیدگی به  پرونده ایشان در قوه قضائیه هستند.پیگیری وزیر محترم علوم و موضعگیری آقای رئیس جمهور درباره مدرک دروغین رحیمی قابل تقدیر است اما جای این سوال باقی می‌ماند که کسی که سالها به دروغ خود را دارای مدرک دکتری معرفی می‌کرده و از مزایای آن بهره برده، آیا صلاحیت مدیریت در دولت جمهوری اسلامی ایران را دارد؟در کشورهایی که ادعای دینداری و حکومت دینی هم ندارند، با افشای دروغگویی سیاستمداران، آنها را رسوا و از صحنه سیاسی و دست درازی به اموال عمومی دور می‌کنند”.

گفتنی است پس از انتشار گزارش وزیر علوم، سایت “پایا نیوز”، نزدیک به محمد رضا رحیمی در “تحلیلی” با عنوان “پشت پرده حمله به معاون اول رئیس جمهور”، نوشت: “چرا هرکسی آستین بالا می زند تا به مردم صادقانه و بی ریا خدمت کند هزاران شمشیر برای قطع کردن دستش تیز می شود؟ البته می توان به گمانه ای برای علت حمله امروز دست یافت چرا که در یکی از روزنامه های گفته شده بود که احتمالاً رحیمی رییس جمهور دور بعدی اصولگرایان است. پیشینه حمله به آقای رحیمی را نگاه کنید هر زمان یک تحلیلگر یا مقاله نویس موضوع احتمالی کاندیداتوری رحیمی برای ریاست جمهوری آینده  را مطرح می کند یا سخنی از اراده دولت برای مبارزه اساسی با مفاسد اقتصادی مطرح می شود آن هفته رحیمی آماج تیتر منفی سایت ها و روزنامه هاست. پشت پرده حمله به آقای رحیمی چه مافیایی با چه برنامه هایی خوابیده است؟”

سایت های نزدیک به رحیمی درحالی از احتمال “ریاست جمهور شدن دکتر رحیمی” سخن می گویند که وی علاوه بر جعل مدرک تحصیلی، متهم ردیف اول پرونده فساد اقتصادی مشهور به “خانه فاطمی” است، اواما در عین حال همچون دیگر چهره پرحاشیه این روزهای دولت، یعنی مشایی از حمایت قاطع احمدی نژاد برخوردار است، به طوری که هفته گذشته و آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، وی در دیدار با طیف دولتی دفتر تحکیم وحدت درباره رحیمی گفته است: “آقای محمد رضا رحیمی هیچ تخلفی ندارد، حتی یک خط”.