اتهام دروغین و اعدام برای جوان 18 ساله

نویسنده

» مقاله گاردین درباره احکام تعجب آور قضایی

یک جوان 18 ساله ایرانی در حالیکه هیچ وکیلی  ندارد، با مجازات قریب الوقوع اعدام، به جرم همجنسگرایی روبرو ست. ابراهیم حمیدی همجنسگرا نیست اما با استناد به “علم قاضی”، دستاویزی که به قاضی ها اجازه صدور حکم در غیاب شواهد مستدل را می دهد، به جرم ارتکاب عمل لواط به مرگ محکوم شده است.

حمیدی قبلاً از وکالت محمد مصفایی، وکیل حقوق بشر، برخوردار بود. آقای مصطفایی پس از علنی کردن حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن 43 ساله و مادر دو فرزند، در صحنه بین المللی، مجبور به فرار از کشور شد. قرار است مصطفایی به نروژ برود و زندگی در غربت را آغاز کند و به فعالیت برای دفاع از موکلانش نظیر حمیدی ادامه دهد.

در همین حال پیتر تاکل فعال حقوق بشر، با نوشتن نامه ای به ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان، از وی خواست ضمن تماس با رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار توقف اجرای حکم اعدام حمیدی شود.

تاکل که از بنیانگذاران گروه اوتریج در حمایت از حقوق همجنسگرایان انگلستان در لندن است، نوشت: “پرونده ابراهیم، نمونه ای از امکان محکومیت انسان های غیرهمجنسگرا به مرگ، بر اساس اتهام دروغین همجنسگرایی در ایران است.”

حمیدی دو سال پیش در حومه شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی و پس از نزاع با اعضای یک خانواده دیگر دستگیر شد. سه نفر دیگر از دوستان  وی نیز در این نزاع حضور داشتند و دستگیر شدند. بعدها، هر چهار نفر آنها به همجنسگرایی و تلاش برای سوء استفاده جنسی از یک مرد دیگر متهم شدند.

اگر کسی در ایران به همجنسگرایی محکوم شود، ممکن است با مجازات شلاق، اعدام و یا سنگسار روبرو شود. قانون شامل مجازات های مختلف است: 99 ضربه شلاق برای دو مردی که در زیر یک روکش خوابیده باشند، حتی اگر دست به هیچ کار جنسی نزده باشند. حتی اگر پسری مورد تجاوز یک مرد بالغ قرار بگیرد و دادگاه تشخیص دهد آن پسر لذت برده است، او نیز شلاق خواهد خورد.  

حمیدی پس از سه روز بازداشت و تحمل شکنجه به این جرم اعتراف کرد. سه نفر دیگر پس از آنکه  مسؤولان به آنها وعده دادند در صورت دادن شهادت علیه حمیدی آزاد خواهند شد، از اتهام تبرئه شدند.

در همین حال، کسی که گفته می شد قربانی حمیدی در عمل لواط بوده است، ماه گذشته پذیرفت که از طرف خانواده اش تحت فشار بوده تا اتهام دروغین به حمیدی وارد کند. با همه این اوصاف، دستگاه قضایی تبریز همچنان اصرار بر اجرای حکم اعدام حمیدی دارد.

مصطفایی ابتدا به نوشتن نامه ای سرگشاده در خصوص پرونده حمیدی و  توجه به مسأله اعدام نوجوانان دست زد. فرشته حلیمی همسر آقای مصطفایی دستگیر شده و بدون هیچ اتهامی در سلول انفرادی زندان مخوف اوین تهران نگهداری می شد. به گفته شاهدان، وی شب گذشته آزاد شده است.

مصطفایی به ترکیه گریخت و بلافاصله به دلیل ورود غیرقانونی توسط پلیس ترکیه دستگیر شد. اما مقامات ترکیه روز جمعه و پس از دخالت دیپلمات های اروپایی وی را آزاد کردند. مصطفایی پس از خروج از ایران، نگرانی خود از امنیت همسرش را ابراز کرد. وی گفت: “آنها همسرم را به عنوان گروگان گرفته اند. این یک آدم ربایی است. کافی است به آنچه برای همسرم اتفاق می افتد نگاه کنید تا متوجه نقایص و ایرادات نظام قضایی ایران شوید، خصوصاً در مورد ابراهیم حمیدی و سکینه محمدی آشتیانی که بر مبنای اتهامات دروغین، در صف اعدام قرار گرفته اند.”

مصطفایی که دفتر وکالت وی در تهران اکنون پلمپ شده است، افتخار می کند که در طول مدت انجام حرفه اش، جان دست کم 150 نفر را از مجازات اعدام نجات داده است. برخی از این افراد، بزهکاران نوجوان بوده اند. علی مهین ترابی موکل 21 ساله وی در ماه ژوئیه و پس از تلاش های مصطفایی برای ابطال مجازات اعدام، آزاد شد. با خروج مصطفایی از ایران، اکنون فعالان حقوق بشر نگران حال حمیدی هستند. مصطفایی گفت: “این باعث تعجب است که علیرغم آنکه شاکی حمیدی به صورت کتبی پذیرفته که دروغ گفته است، اما وی همچنان با مجازات اعدام روبروست.”

 

منبع: گاردین- 8 اوت