آمریکا شرکت های طرف معامله با ایران را جریمه کرد

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز درباره برخورد با شرکت نفتی ونزوئلا

آمریکا تحریم های جدیدی را در مورد شرکت نفتی ونزوئلا و شش شرکت حمل و نقل نفت به دلیل همکاری با ایران و نقض تحریم ها، بکار گرفت.

جیمز استاینبرگ، معاون وزارت امورخارجه آمریکا گفت  اقدام علیه شرکت نفت ونزوئلا موجب می شود که قراردادهای این شرکت با دولت آمریکا و صادارات و واردات قطع شود اما این شامل شرکت هایی که به آمریکا نفت می فروشند یا فعالیت های غیر مستقیم دارند، نمی شود.

استاینبرگ گفت که هدف آمریکا فشار آوردن به صنعت نفت ایران است و ممکن است در نتیجه آن به شرکت هایی که خطر معامله با ایران را پذیرفته اند نیز آسیب برسد.ایران به دلیل برنامه های اتمی اش با انزوای فزاینده ای روبرو است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما با این تحریم ها پیام روشنی به شرکت های جهان فرستادیم: آنهایی که با بی مسئولیتی به حمایت از بخش انرژی ایران ادامه می دهند یا تسهیلاتی را برای ایران فراهم می کنند که از تحریم ها دوری کند، با عواقب سختی روبرو خواهند شد.”

اقدام آمریکا هشداری برای هوگو چاوز نیز بود که دولت آمریکا را دائما نقد می کرد. شرکت نفت ونزوئلا یکی از پنج صادرکننده نفت خام به آمریکا است؛ در حدود 10 درصد واردات نفت خام آمریکا از ونزوئلاست.

چاوزا تاکنون واکنشی به این اقدام نشان نداده اما بارها تهدید کرده است که فروش نفت به آمریکا را قطع خواهد کرد.

شرکت های مورد تحریم آمریکا، رویال اویستر گروپ، اسپیدی شیپ از امارات متحده عربی، تانکر پسیفیک از سنگاپور، اوفر برادرز گروپ از اسرائیل و انجمن حمل و نقل دریایی از موناکو هستند.

استاینبرگ گفت که تحریم در مورد هر یک از این شرکت ها متفاوت است. در برخی موارد فعالیت شرکت ها متوقف می شود و در برخی موارد محدودیت های جدیدی برایشان در نظر گرفته می شود.

او گفت: “همه این شرکت ها در فعالیت های مربوط به تهیه مواد تصفیه شده نفتی برای ایران همکاری کرده اند.”

او در ادامه گفت که هدف اصلی تشویق ایران برای حضور واقعی در مذاکرات با قدرت های جهان در مورد برنامه های اتمی اش است که کشور های غربی و اسرائیل بیم آن دارند که منجر به تولید سلاح اتمی بشود.

وزارت امورخارجه آمریکا تحریم های جدیدی را برای شرکت ها و افرادی از چین، سوریه، ایران، روسیه سفید و کره شمالی در نظر گرفته ودلیل آن فعالیت هایی است که موجب تولید سلاح اتمی مربوط به ایران، کره شمالی و سوریه می شود.

ونزوئلا که در گذشته بزرگترین صادرکننده نفت خام به آمریکا بود در سال های اخیر با کم شدن تولیداتش، معاملاتش را با آمریکا کم کرده  و بعنوان یک کشور آمریکای جنوبی که بستر بزرگترین ذخائر نفتی در خارج از خاورمیانه است، نفتش را به کشور های دیگر،از جمله چین می فرستد.

آمریکا همچنان بزرگترین شریک نفتی ونزوئلاست که روزانه 987 هزار بشکه نفت خام به آمریکا صادر می کند که این میزان از سال گذشته از 1.09 میلیون بشکه در سال 2009 کاهش پیدا کرده است.

“عدم تمایل به قطع  رابطه”

سناتور ریچارد لوگار، یکی از نمایندگان ارشد جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی گفت که تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا در نتیجه عدم تمایل این کشور برای قطع رابطه با سازمان های تروریستی و کشورهایی است که آنها را حمایت می کنند.

به گفته سیمون واردل، مدیر فروش شرکت گلوبال اینسایت، این اقدام آمریکا ممکن است چاوز را با وجود همه تهدیدات مشابهی که می کند، به دردسر اندازد.

وی می گوید: “در نهایت من گمان نمی کنم چاوز قادر باشد کار زیادی در مقابل این تحریم انجام بدهد. ممکن است سروصدای زیادی به پا کند اما همچنان به فروش نفت خام به آمریکا ادامه می دهد.”

کنگره آمریکا در تلاش برای ممانعت از برنامه های اتمی، سال گذشته تحریم هایی را وضع کرد که هدف آن بخش های انرژی و سرمایه گذاری ایران بود و به همین منظور شرکت های خارجی که با ایران کار می کردند را تهدید به جریمه کرد.

در نتیجه، شرکت های بزرگ نفتی تجارتشان با ایران را که وابسته به واردات بنزین و کمبود توانایی در تصفیه این موارد است قطع کردند.

استاینبرگ گفت که پاسخ ایران به آخرین پیشنهاد مذاکره درمورد برنامه های اتمی ناکافی  بود و آمریکا و متحدانش به تشدید فشار ها ادامه خواهند داد اگرچه نشانه های کوچکی از سوی ایران مبنی بر تمایل این کشور برای تغییر رفتارش دیده می شود.

استاینبرگ گفت که آمریکا تحریم های اضافه ای برای 16 شرکت و افرادی که در برنامه های تولید سلاح اتمی و سایر سلاح های کشتار جمعی و موشک های بالستیک، شرکت دارند درنظر گرفته است.

اکثر این شرکت ها و افراد در چین، کره شمالی، ایران، سوریه، ونزوئلا و روسیه سفید هستند. این اقدام جدید آمریکا آنها را از قراردادها با دولت آمریکا و فروش برخی از سلاح ها محروم  و یا آنها را محدود می کند.

فاکس نیوز، 24 مه