نفتکش های چراغ خاموش ایرانی

نویسنده

» گزارشی از رویترز درباره تحریم نفتی و فروش قاچاق

ایران با از کار انداختن سیستم ردیابی راداری تانکر های خود موفق شده تا مانع از آن شود که کشور های دیگر بدانند که تجارت نفتی کشور چقدر است و با وجود تحریم های غرب، تا چه اندازه می تواند به صادرات نفت ادامه دهد.

در حدود 39 نفتکش ایرانی از رادارد خارج شده است و غرب قادرنیست برآورد کند میزان صادرات نفت خام ایران تا چه اندازه است تا بتواند به همان میزان تحریم هایش را اعمال کند.

این 39 تانکر، به نوشته منابع معتبر از آن رو از رادار خارج شده اند که ایران به رئیس سازمان نفتکش های ایران دستور داد تا سیستم های ناوبری خود را خاموش نگاه دارد تا دیگران نتوانند تحرکاتشان را در صنعت نفت، تجارت و کشتیرانی دنبال کنند.

یکی از مقامات وزارت نفت ایران گفت: “ایران؛ که از سوی مشترینانش حمایت می شود؛ تلاش می کند تا آنجا که بتواند آب را گل آلود کند.”

ایران ممکن است که با تحریم نفتی در پیش رو در ماه مارس تخفیف های ویژه ای قائل شود بیمه های سخاوتمندانه ای در اختیار مشتریانش قرار دهد.

روز اول ژوئیه؛ تحریم نفتی علیه ایران آغاز خواهد شد. ایران ممکن است میزان فروشش را در ماه مارس کاهش دهد و فروش نفت را به تعدادی از متحدان اسیایی اش قطع کند. اما فروش ارزان نفت مخفیانه یا حتی درنظر گرفتن تخفیف در صدرو برای فروش نفت ایران در نظر گرفته است.

در چنین شرایطی ناخدایان شرکت های کشتیرانی سیستم ناوبری خود را خاموش کرده اند و به تجارت خود بطور مخفیانه ادامه می دهند. رئیس یکی از این شرکت های کشتیرانی گفت: “مردم امروز بسیار رازدار شده اند. آنها در ایمیل هایشان در این مورد حرف نمی زنند.”

آمار رویترز بر اساس سیستم نشانگر هویت اتوماتیک نشان می دهد که ففقط 7 کشتی از 27 کشتی بسیار بزرگ نفتکش ایران کشور کار می کنند.

تنها دو کشتی کوچک راردار هایشان را باز گذاشته اند. مقامات جهانی کشتیرانی می گویند: “نفتکش ها بطور مخفیانه کار می کنند و ترحیج می دهند، هویتشان فاش نشود.”

بسیاری از نفتکش ها برای دوری از ماموران لبنانی مسیر خود را تغییر دادند تا بتوانند نفت قاچاق بخریند.

از آنجایی که تحریم ها کار پرداخت به ایران را سخت تر می کند وارد شدن به بندر خارک نیز دشوار تر می شود.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، گفت که صادرات نفت خام مانند سال گذشته 2.2 میلیون بشکه در سال ثابت مانده است. اما ایران این رقم را نمی تواند با تانکر ها ادامه دهد. کارشناسان معتقدند که فروش نفت خام ایران به 1.9 میلیون بشکه در ماه مارس کاهش داشته است.

در حالت عادی تانکر ها سیستم رادار خود را از کار نمی اندازند زیر امنیتشان را زیاد می کند و به مقامات امنتتی این اجازه را می دهد که آنها را ردیابیی کندد.

کشتی ها طبق قوانین بین المللی موظف هستند مجهز به ردیاب ماهمواره ای باشند. با این حال کاپیتان کشتی با اجازه می تواند دست به چنین کاری بزند.

برخی تانکر ها در سال گذشته ودر جریان جنگ در لیبی و زمانی که با قذافی معامله می کردند، هویت خود را پنهان می کردند.

 پرداختن پول به تانکری که از بندر خارک بیرون می آیند، دشورا است.

این نتیجه گیری ها مورد توافق تعداد زیادی از شرکت های نفتی از جمله پترولوجیستیک در ژنو قرارگرفته است.

آمار های جدید نشان می دهد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل، به 500 هزار بشکه در روز می رسد که با سال گذشته تفاوتی نداشته است.

میلیون ها بشکه نفت ایران که در تانکر های ایرانی ذخیره شده اسند به نظر می رسد که ناپدید شده است یا دستکم دریابی تانکر های این را نشان می دهد.

این تانکر ها کجا هستند؟ آیا باز گشته اند یا نفتشان جای دیگری ذخیره شده است؟

یکی از مسئولان یک شرکت نفتی بزرگ می گوید: “این یک سووال 1 میلیون دلاری که چه عرض کنم یک سووال یک میلیارد دلاری است.”

مسئله زمانی پیچیده تر می شود که دومین بزرگترین تولید کننده اوپک به نتیجه می رسد مسائل امنیتی را کنار بگذارد.

یک تاجر در سنگاپورمی گوید ایران تلاش می کند نفت خود را از طریق نفت کش هایی که در اطراف این کشور لنگر انداخته اند، بفروش برساند خریداران چینی ها و کره جنوبی هستند.

کمبود دید باعث می شوند نتوان تخمین زد مقدار این نفت چقدر است.

ایران در مورد مکان فروش نفت انعطاف زیادی از خودش نشان داده است و قرار است دوزاده محموله نفتی اش را در ماه مه به این کشور برساند.

ایران خودش این توانایی را ندارد تا همه کارشاناسان را با کشتی منتقل کند یا حتی کشتی برای انتقال آنها اجاره کند.

مدت های طلانی بود که ایران بیشتر مواد نفتی اش را از طریق راوپا و چین بفروش می رساند. اما تا به امروز فاش نشده بود.

هندوستان اما ماه هاست که بطور عادی نفت شا را از ایران می خرد و این وضعیت بسیار بسود این کشور بوده است.

کارشناسان نفتی معتقدند: “ما گمان می کنیم چین مقدار زیادی از مازاد نفتی ایران را از آن خود می کند.”

واردات نفت چین در ماه آوریل بر می گردد به قرار داد 560 میلیارد دلای اش با ایران زمانی که پاتلایگان سینوپک معاملات خوبی با شرکت ملی نفت ایران داشت.

ایران اعلام کرده است که ترخیص نفت به مشتریان اش نزدیک به 5 میلیون دلار در هر سفر بوده است. تجار می گویند ایران گاهی ازاوقات بیمه ها را می پوشانند که به همین دلیل تفاوت قیمت بین معامله و بازار جهانی بودجود می آید. شرکت های بیمه باید در هر توزیع یک میلیون دلار بپردازند.

خریداران و همچمین متقاضیان گاهی اعتباری بهتر از همیشه بدست می آروند که می تواند بیش از 10 میلیون یورو در هر نقل و انتقال باشد.

همه اینها را در کنار هم بگذاریم نزدیک به ده درصد بازار را تشکیل می دهد.

رویترز، 14 آوریل