واردات 50 هزار تن گندم

نویسنده

» گزارش رویترز از نیاز ایران به مواد خوراکی

جاناتان ساول و مایکل هوگان

 

منابع تجاری اطلاع دادند وارد کنندگان خصوصی در ایران این هفته 50 هزار تن گندم خوراک دام را علی رغم مشکلات موجود بر سر راه پرداخت های خارجی به دلیل تحریم های غرب، خریداری کرده اند.

واردات مواد غذایی مشمول تحریم های که بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای بر ایران اعمال شده است، نمی گردد، ولی تحریم های مالی باعث شده که ایران از سیستم بانکی بین المللی خارج شود.

کشاورزان ایرانی از نظر تهیه خوراک دام دچار مشکل شده اند چرا که وارد کنندگان بخش خصوصی قادر نستند  به تعهدات مالی خود عمل کنند.

با این وجود خریداران بخش خصوصی این هفته موفق شدند دو محموله 25هزار تنی گندم را برای تحویل فوری خریداری کنند.

یک تاجر اروپایی گفت این معامله اکنون انجام شده و محموله ها تحویل خواهند شد. گرچه مبدا این گندم مشخص نیست ولی محموله ها از طریق دریای سیاه حمل خواهد شد.

یکی دیگر از این بازرگانان گفت “این گونه خرید ها معمولا با دریافت کل مبلغ انجام می شود. نیاز وارد کنندگان ایرانی زیاد است و اگر دولت در این مسیر مداخله نکند به احتمال زیاد آنها دچار مشکل خواهند شد.”

دولت ایران که قبلا دو میلیون تن گندم برای تهیه نان خریداری کرده بود، اکنون مجبور است به خرید صدها هزار تن خوراک دام اقدام کند، زیرا مشکلات مالی در پرداخت ها باعث شده خریداران بخش خصوصی نتوانند سفارشات پر حجم و به اندازه نیاز خود را انجام دهند.

یکی دیگر از تجار اروپایی گفت “برخی خریداران کل مبلغ خرید را در ابتدا پرداخت می کنند و برخی دیگر هم از ارزهایی غیر از دلار استفاده می کنند. من فکر می کنم حجم خریداری شده خوراک دام هنوز بسیار کمتر از نیاز ایران است.”

تجار انتطار دارند دولت ایران برای خرید های بیشتر وارد  بازار بین المللی بشود و به خرید خوراک دام دست بزند.

ایران بخش دامداری عظیمی دارد و مجبور است برای پاسخگویی به نیاز های جمعیت به واردات گوشت هم متوسل شود. به گزارش سازمان کشاورزی و خوراک سازمان ملل ایران در سال 2010 1.6 میلیون تن گوشت مرغ، 6.3 میلیون تن شیر گاو و 0.91 میلیون تن از انواع گوشت های گاو، گوسفند و بز تولید کرده است.

تحریم ها علیه ایران باعث بحران اقتصادی و افزایش شدید قیمت ها ، کمبود برخی کالاها و افت ارزش پول ملی شده است.

کارشناسان می گویند محمود احمدی نژاد اولین کسی خواهد بود که از کمبود مواد غذایی آسیبب خواهد دید. “رژیم روزهای سخت تری را پیش رو دارد و باید از هرگونه نارضایتی عمومی جلوگیری کند.”

ایران سعی کرده است تحریم های بانکی را با استفاده از مکانیسم های مالی دیگر، مانند استفاده از بانک های ترکیه و پرداخت به ارزهای غیر دلاری مانند روبل، دور بزند.

یک بانک سوئیسی متعلق به هند این هفته اعلام کرد به معاملات مربوط به مواد خوراکی با ایران ادامه می دهد.

اسرائیل، که گفته می شود تنها کشور دارای قدرت هسته ای در خاورمیانه است، و متحدش آمریکا ،گفته اند که در صورتی که تحریم ها نتواند رفتار ایران را عوض کند به این کشور حمله نظامی خواهند کرد.

تهران می گوید برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور برای اهداف صلح آمیز انجام می شود.

منبع: رویترز– 13 آوریل