توقیف مطبوعات به اصول‌گرایان هم رسید

نویسنده
حسین محمدی

» تعطیلی ارگان انصار حزب الله

هم‌زمان با انتصاب مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی در وزارت ارشاد٬ یک نشریه اصول‌گرا به محاق توقیف رفت و دو نشریه دیگر تذکر گرفتند تا انتقادها از رویکرد دولت روحانی در زمینه مطبوعات شدت بگیرد.

آن‌گونه که خبرگزاری‌های رسمی جمهوری‌اسلامی نوشته‌اند٬ هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه خود٬ حکم به تعطیلی نشریه “یالثارات الحسین” متعلق به انصار حزب‌الله٬ داد و پرونده روزنامه وطن‌امروز و هفته‌نامه ۹ دی را نیز به دادگاه مطبوعات ارسال کرد. یالثارات‌الحسین به استناد بندهای ۸ و ۱۱ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات تعطیل شده است.

بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات می‌گوید که “ افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار‌عکس یا کاریکاتور باشد” و براساس بند ۱۱ همین قانون “پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران”٬ می‌تواند باعث تعطیلی یک نشریه شود.

هنوز جزییات بیشتری از این حکم منتشر نشده و مشخص نیست که هیات نظارت بر مطبوعات٬ به چه دلیل و با استناد به کدام مطالب٬ این حکم را صادر کرده است. از سوی دیگر با آن‌که جلسه هیات نظارت روز دوشنبه برگزار شد٬ جزییات احکام صادر شده توسط این هیات تا روز سه‌شنبه و حضور وزیر ارشاد در مجلس٬‌ منتشر نشد.

 روز دوشنبه غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬ در نشست خبری خود گفته بود که هیات نظارت بر مطبوعات٬ یک نشریه دیگر را توقیف کرده است.

احکام هیات نظارت بر مطبوعات در حالی صادر شده که روز گذشته علی جنتی٬‌ وزیر ارشاد٬ حسن محرابی را به عنوان مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی این وزارت‌خانه منصوب کرد. انتصاب حسن محرابی به عنوان مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی در حالی صورت گرفته که برخی از روزنامه‌نگاران نزدیک به اصلاح‌طلبان٬ از عملکرد حسین انتظامی٬ معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد ناراضی‌اند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید٬ نشریه یالثارات دومین نشریه‌ای است که توقیف می شود. پیش از این روزنامه بهار نیز به بهانه انتشار یادداشتی از علی‌اصغر غروی٬ تعطیل شده بود. از سوی دیگر٬ در این مدت امکان انتشار روزنامه‌هایی چون نشاط و هم‌میهن نیز فراهم نشده است. روزنامه‌نگارانی که قرار بود در این نشریات شاغل باشند٬ می‌گویند حسین انتظامی٬ تمایلی به انتشار این روزنامه‌ها نداشته است. با این وجود انتظامی پس از انتصاب خود به عنوان معاون مطبوعات٬ بار دیگر انتشار روزنامه خبر را از سر گرفته است.

هم‌زمان با توقیف روزنامه بهار٬ پرونده این روزنامه و همچنین هفته‌نامه شهروندامروز در دادگاه هم مورد رسیدگی قرار گرفت که هر دوی این نشریات در برخی موارد اتهامی مجرم شناخته شدند و هیات منصفه آن‌ها را مستحق تخفیف هم ندانست.

از سوی دیگر هنوز امکان بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز مهیا نشده است. در حالی که حسن روحانی چه در تبلیغات دوران انتخابات و چه پس از پیروزی در انتخابات٬ وعده داده بود که این انجمن بازگشایی می‌شود٬ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

پیش از این اخباری نیز از مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ آن به رسانه‌ها منتشر شده بود که براساس آن رسانه‌ها موظف شده‌اند درباره پرونده هسته‌ای ایران و توافق‌نامه ژنو و همچنین بحث قرارداد کرسنت٬ خطوط قرمزی را رعایت کنند و مباحث انتقادی در این زمینه مطرح نکنند.